Mat

Citrus & kylling i form….

Etter en hektisk uke hvor mat har bestått av brødskiver og eplehorn fra byens bakerier, var suget etter varm mat enorm når fredagskvelden endelig kom.

Lysten på å bruke lang tid på kjøkkenet var imidlertid ikke like intens, så det måtte bli noe enkelt.

Etter å ha handlet med meg pasta og kyllingfileter (noe alle her i huset liker) var det bare å finne ut hva jeg kunne supplere til…

Etter å ha stirret inn i kjøleskapet lenge å vel…fant jeg tomater, sitron, appelsin, lime, hvitløk og en boks med matfløte….

Så da ble det noe ala dette:

Jeg laget små lommer i to av kyllingfiletene som jeg puttet tynne skiver av hvitløk i.

Stekte de på begge sider i varm panne før jeg la de over i en ildfast form.

Den ildfaste formen hadde jeg først litt olje i før jeg la på skiver av lime, sitron og appelsin. 

Matlaging som skal tilberedes i ovnen er jo så deilig. Mens maten lager seg selv kan jeg sitte på en stol å vente og drikke et glass vin 🙂

Skinnet ble sprøstekt på begge sider og du kan se hvitløken på toppen der… Mmmmm….

Så var det bare å plassere kyllingen på toppen, legge ved tomatene. Bakte tomater er så godt!

Stekepanna kokte jeg ut med fløten før jeg helte det over kyllingen.

Jeg penslet kyllinget godt med flytende honning for å kompensere mot alt det syrlige. Jeg elsker riktignok smaken av sitron, men det var tross alt flere som skulle spise.

Dekket med folie og inn i ovnen. Jeg brukte varmluft 180 grader, 25 minutter på midterste rille. Kan hende de ikke hadde trengt fullt så lang tid, men jeg er litt hysterisk for blodig kylling.

Mens kyllingen stod i ovnen var det bare å sette på en stor kjele med vann til pastaen.

Jeg blandet et glass med god pesto i pastaen når den var ferdig.

Legg så på pasta, kyllingfilet, bakte tomater og riv litt parmesan på toppen til slutt.

Kombinasjonen kylling, sitrus, pesto, tomat og fløte var kjempegodt. Frisk smak med enkle, deilige råvarer.

Kunne sikkert pyntet med litt grønt…, men som sagt her i huset var det i utgangspunktet elendig utvalg, så da ble det litt sann: Vi tar hva vi haver….og det endte jo godt!

For dere som ikke vet hva dere skal spise ikveld….prøv gjerne denne 🙂

Velbekomme….og GOD HELG!!!!!

 

Lørdagsklem fra Blomsterlise

 

#kylling #sitron #appelsin #pasta #kyllingogpasta #pastamedkylling #mat #fredrikstad #fredrikstadblomster

 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

3 thoughts on “Citrus & kylling i form….

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top