Mat

Lag en “Anders” på hverdagen.

Å lage “festmat” eller helgemat er enkelt.

Å lage hverdagsmat derimot, det er vanskelig det! Det er så mye som skal klaffe med hverdagsmiddager: Det skal gå relativt raskt å lage, det skal helst være litt sunt, det skal likes av både store og små og det skal helst ikke koste for mye.

Det er vanskelig nok som det er å komme på noe som passer til alle disse kriteriene flere ganger hver uke og attpåtil så har jeg bestemt meg for at det skal være minst en fiskemiddag hver uke også.

Alle liker fisk her i huset, det er bare det at jeg er skikkelig dårlig på tilbehør til fisk. Jeg trenger alle tips og råd jeg kan få.

Nå har jeg derimot funnet en oppskrift som smaker helt fortreffelig. Både til hverdag og fest 🙂

Denne retten fikk jeg servert hos svogeren min (som heter Anders…, derav navnet på retten)

Både små og store liker denne, så her har vi nå denne middagen fast en gang i uken.

Det er torsk, potetstappe, fennikel og shorizo.

Veldig enkelt og utrolig godt!

Her er ingrediensene/handlelisten: Torsk, poteter, fennikel, sitron, shorizo og hvitløk. Verre er det ikke.

Legg fisken i et ildfast fat med litt olivenolje i bunn (bare litt, så ikke fisken setter seg fast) sett ovnen på 200 grader. (Jeg lar fisken stå inne i ca 15 minutter)

Mens ovnen blir varm skreller du poteter og kutt de gjerne i mindre biter så koker de raskere.

Du kan gjerne bruke vanlige poteter. Jeg hadde en søtpotet i kjøleskapet og valgte å blande litt. Det trenger du selvfølgelig ikke, men det gir litt ekstra farge til retten da…

Mens fisken er i ovnen og potetene koker, skjærer du fennikel i tynne skiver (jeg bruker mandolin).

Legg fennikelskivene i iskaldt vann mens du venter på poteter og fisk.

Jeg trodde egentlig ikke at jeg likte fennikel så godt. Smaken av anis er altfor fremtreden, men ved å legge den i kaldt vann trekkes mye av anissmaken ut.

Ha skivene over i en bolle og skvis over en halv sitron. Du kan også gjerne sprinkle litt olje over. Jeg har en olje med chilismak som jeg bruker bitte lite grann av.

Skjær shorizoen i skiver og finkutt hvitløken. Legg dette i en kjele eller stekeplate. Shorizo skal stekes fra kjelen/stekepannen er kald. Da vil fettet i pølsen smelte og trekkes ut og pølsebitene vil da stekes i eget fett. Ekstra smør eller olje er derfor helt unødvendig.

Når potetene er møre, hell av vannet og ha en skje med smør oppi kjelen

Mos bitene til du har ønsket konsistens…

…hell på en skvett melk (jeg bruker kun melk til hverdagspotetstappe…..fløten er forbeholdt helgen 🙂

Tilslutt litt salt og pepper.

Da er det bare å lage ivei. Super lett og hele greia…. fra du begynner til du tar første munnfull tar bare en halvtime!

Bon Apetit 🙂

Denne retten kan selvfølgelig også brukes som gjestemat også. Da ville jeg nok laget stappen med litt mer omhu (ekstra smør og bytte ut melken med fløte), brukt litt ekstra shorizo og enda litt mere hvitløk. (og ikke brukt frossenfisk, men som sagt skal og bør det være forskjell på hverdag og fest)

Er det noen som har andre tips angående tilbehør til fisk så blir jeg veldig glad for det!

Tips og råd om gode smaker og tilbehør til fisk mottas med glede og takk 🙂

 

Fin fin mandag og ny uke til dere 🙂 🙂

 

Hilsen Blomsterlise

 

#fisk #mat #hverdagsmiddag #middag #sunt #sunnmat #fredrikstad #fredrikstadblomster #blomsterlise #blomsterliseblogg #blogg #fennikel #torsk

 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

8 thoughts on “Lag en “Anders” på hverdagen.

  1. Det så godt ut da! Herlig med hverdagsmat. Til hvit fisk kan du prøve stekte bacon, hardkokt egg i biter, ostegratinert blomkål eller stekte bananer? Ja, bananer! De skal IKKE gjennomstekes som til en sånn banandessert, men gylles i smelet smør med et dryss av persille. Bananen skal være kald inni!!!!!!! Den kan også rulles i kokos etter steken. Om du serverer hvit fisk med mango, kokosbananer, løk og litt artige krydder, blir det rene sydhavsretten! 🙂 Det er bare å bruke fantasien!

  2. natheless: Hei hei 🙂 Ja, hverdagsmiddag smaker alltid godt, men det er det å finne på noe lurt bestandig.. 😉 Lurt, godt, raskt og innenfor budsjett.. Egg, bacon og blomkål er nok godt ja….men bananer???? Hmmm, jeg liker bananer men klarer vanskelig å tenke meg smaken mellom fisk og banan. Får kanskje prøve det. Noen ganger kan jo de merkeligste ting smake godt sammen 😉
    Får se om jeg tør å teste den ut….., men mango til fisk og sjømat.., den er jeg helt med på 🙂

    Takk for tips 🙂 Deilig med litt nye ideer og inspirasjon 🙂

    Finfin uke til deg.

    Hilsen Lise

  3. elisebr: Mmm, det er veldig godt også! Det har blitt en fast middagsrett her hos oss. En gang i uken har vi det. Både store og litt mindre store liker dette 🙂 God helg 🙂

    Hilsen Blomsterlise.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top