Mat

3 ting på en gang!

Som jeg skrev forrige uke så er høsten innetid, hygge, levende lys og kos.

Gjerne i kombinasjon med gjester rundt et bord. For selv om jeg har store planer før hver eneste sommer om alle jeg skal be på grilling i bakhagen, kommer høsten som Julekvelden på kjærringa! Sommeren kommer og sommeren går, uten at jeg rekker alle de planlagte gjestekveldene jeg gjerne ville hatt.

Å dekke et bord i høstens farger er en takknemlig jobb! Du kan absolutt finne alt du trenger ute i naturen, i blomsterbutikken eller som jeg gjorde… begge deler!

Noen av mine hortensiaer i hagen var på sitt aller flotteste og selv om noe i meg syns det er grusomt å skjære av blomstene når de er på sitt aller fineste, så vet jeg at det står om dager før de naturlig vil bli stygge av for mye regn eller det som verre er…. frost!

Ikke ser jeg de lenger heller. De står bak i hagen og innen jeg er hjemme så er det blitt mørkt.

Men først maten!

Lammeskanker! Mmmmm…., lam er bare det beste jeg vet og det er bare å spise det så ofte som mulig mens sesongen er her.

Lammeskanker er utrolig lett å lage. Beregn en lammeskank per person. Brun de på alle sider. Salte og pepre.

Mens skankene brunes, kutter jeg opp 2 hele kinesiske hvitløk, 3 rødløk (må gjerne bruke vanlig gul løk) og en stor gulrot.

Fres dette i en egen kjele. Gjerne en som du kan sette rett inn i stekeovnen senere.

 

Ta ut skankene av stekepanna og kok stekepannen ut med 2 dl vann. Hell dette over i kjelen.

Tilsett en boks hermetiske tomater og et realt glass med rødvin (eller Kirsebærvin som jeg brukte) 

Legg så skankene tilbake. Sett på lokk (eller dekk med aluminiumsfolie).

Sett hele kjelen inn i stekeovnen på 150 grader i 2 timer eller 180 grader i 1,5 time hvis tiden din er knapp til gjestene kommer.

Mens dette står i ovnen skreller og kutter du mandelpoteter og sellerirot i biter. I en annen kjele gjør du klart fargede gulerøtter og/eller forskjellige typer beter.

Dette setter jeg til koking en halvtime før gjestene kommer. Når det er ferdig kokt så hell av vann og sett på lokket igjen. Gulerøttene og betene er best når de er litt faste og gir litt tyggemotstand.

Når du tar ut kjelen med skankene fra ovnen, løft de forsiktig over på et fat, hent stavmikseren og mos alt som er igjen i kjelen til en tykk saus/pure. Smak til med salt og pepper.

Den sausen er sååå god at du kan like gjerne dekke på med skje i tillegg til kniv og gaffel. Det er garantert noen som vil spise resten av sausen med den 🙂 Det er isåfall et godt tegn på at gjestene liker maten og av meg blir det betegnet som en hyllest til kokken 😉

Potetene og selleriroten moses, ha i 2 ss med godt smør, litt fløte og en klype salt.

Grønnsakene har jeg over i en kjele med smeltet smør, akasiehonning og litt timian før jeg surrer (glaserer) de raskt på høy varme.

Når du skal legge det opp på tallerken, start alltid med potetmosen, grønnsaker, saus på ene siden og plasser lammeskanken stående i mosen. Server med rørte tyttebær og gjerne noen stekte kantareller hvis du har 🙂

Så var det tilbake til bordet. Hortensiaer med sin flotte høstfarge, et par ranker med flammefarget villvin, høstrøde lysglass i marmor”look”, litt nyper, glass med gull og linservietter

Så kommer gjenbruken av Hortensiaballene.

De fleste har en slik kleshenger hengende i skapet.

Snu den opp ned og rett ut kroken. Den lange flate enden trykker du nedover på midten og på sidene trykker du den sammen.

Da har du brått et hjerte. Super å surre bitte små bunter med hortensia etter hverandre. (bruk vikletråd du får kjøpt i blomsterbutikkene, til å surre med. Surr hardt nok til at det sitter fast, men ikke så hardt at du knuser stilkene)

Surr på små bunter helt til du har dekket….

…hele hjertet.

Lag en liten hempe bak og….

…heng den på døren. Et nydelig høsthjerte du kan ha på døren frem til julekransen skal opp.

Da ble det ble tre ting på en gang i dag, da. Litt borddekking, litt mat og et tips til dørkrans.

Så da er det bare å finne fram hengeren, kutte hortensiaplanten og surre i vei…

Fin søndag ønskes deg fra Blomsterlise 

#lam #lammeskanker #blomsterlise #fredrikstadblomster #mat #hortensia #dørkrans #bordpynt #høst #blomster 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

6 thoughts on “3 ting på en gang!

  1. Herlige bilder, Lise.
    Det er alltid så koselig å lese dine innlegg. Og nå som “livsnyter-klubben” er oppe å går igjen, tar jeg imot oppskrifter med glede! Noe annet er det når man er på diett. Da blir jeg ikke akkurat like glad…
    Ha en strålende søndag. Det blir vel ut i skogen med masse friks luft på deg i dag da eller… ? :-))
    Klemmer i fleng!
    Line

  2. Kjenner smaken og lukten helt hit❤️ Vakkert bord også👍 Har jaggu lært mye av deg👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

  3. Hei,mange flotte farger,høsten er som regel fargesprakende og dekorativ isegselv.herlig med forandring fra grillmaten,smart med å sette lammeskanken i litt av potetpurre da vipper den ikke så lett over.kjenner nesten smaken av maten da du beskriver det,herlig ha en fin søndagsnart må julen planlegges.vi er 11 i familien som drar på hytte på nordefjell i nesten to uker i julen med alt av tradisjoner prøver i på,så det går med masse god mat det er jo ett mat gilde vær dag til sene kveld.etter to dager med pinnekjøtt,glemte vi fem poser med pinnekjøtt ute i kulda i en tett butt så da ble det pinnekjøtt til påske også full jubel hedivis var det en slump akkevit igjen i et skap også så vi går en fin tid i møte . Lyngo

  4. Har kjøpt et helt,økologisk lam. Må sjekke ut skankene. Det blir etter en reportasjetur til Beitostølen til uka:) Hei og hå Lise. Som alltid får jeg masse inspirasjon av deg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top