Mat

Ikke akkurat verdens navle….

Nå har vi vært på tur igjen! Hele familien Kork denne gangen. Mann, barn og hund.

I utgangspunktet skulle vi leie en hytte på fjellet, men med min frykt for kuldesjokk og frostskader ble det Nössemark i sverige. Ja, hva skal man si…, langt ut i indremarka eller ødemarka som jeg kaller det. Du kan kjøre gjennom ødemarka  (unnskyld Aremarka) eller ta langturen som vi gjorde…om Ed og Systembolaget 🙂

2 familier på tur. Vi reiste med mitt søskenbarn, hennes mann og deres sønn.

Lene, jeg og Rolfærn reiste en dag tidligere for å handle inn og gjøre klart til menn og barn skulle komme fredagskveld.

Livredd for å møte på skrittende elger (midt i jaktsesongen) og på svingete veier…,tok det 3 timer før vi var vel fremme i huset vi hadde leid.

En gammel landhandler/bank som nå var gjort om til feriebolig. Denne enorme kassadagboken fra 1920 tallet lå på en skjenk og etter å ha bladd litt i den var det lett å skjønne at den tilhørte bygget fra den tiden det var butikk og bank. Med debet og kredit, kjøp av egg, mel og smør var det artig for en butikkdame å lese hvordan kassaapparatet fungerte for hundre år siden.

Et nydelig gammelt hus med masse sjarm og sannsynligvis en eller to som “aldri” helt har forlatt stedet for å gå over til den andre siden…, Skjønner…?

Vel, vel 🙂 Jeg merket ikke noe til dette (jeg tror jo ikke på sånt), men det gjorde de andre……også Rolf senset noe(n)…

Torsdagskvelden var som sagt forberedelser til resten av bermen som skulle komme på fredag. 

Vi forberedte oss så godt vi kunne vi,…. med deilig mat, rødvin og spill (ingen hyttetur uten spill) Lene hadde planlagt “Loff med overraskelse” til oss. Veldig lett å lage og et utmerket tips til en rask og deilig rett til til “jentene, damene, klubben, symøte” eller bare som en kveldskos.

Kjøp en litt ekstra god loff, skjær en stor firkant øverst i loffen og grav ut hele toppen, få med deg en god del av innholdet. Skjær så dette lokket i passende terninger (skal brukes til å dyppe med etterpå)

Samtidig smelter du litt godt smør (for meg er godt smør, meierismør) og ha litt finhakket vårløk i. Her kan det brukes purre, urter eller hva du vil som smakstilsetning) 

Skjær opp en god ost i terninger. Vi brukte Brie. Du kan også blande inn litt god pesto eller som vi gjorde Caramelised Onion Chutney.

Ha alt dette tilbake i brødet før du setter på topplokket igjen (i terninger, altså), sett hele stasen på aluminiumsfolie, hell over det smeltede smøret….

Pakk hele stasen inn og stek den i forvarmet ovn på 200 grader i 15 min. Ta den ut av folien og stek den ytterligere 5-7 minutter.
 

Så er det bare å nyte all den deilige smeltede osten.. Mmmm. Super måte å få brukt opp div osterester. Denne skal jeg lage med forskjellige osteslag neste gang….kanskje litt sprøstekt bacon som topping… Vi får se 🙂

Etter å ha inntatt dette herremåltidet med et par glass billig Italiensk pappvin og x antall runder med Yatzi var det bare å krype mette og fornøyde til sengs.

Skulle ønske jeg kunne skrive at Fredag opprant med strålende sol og skyfri himmel….det gjorde det ikke! Den opprant med bitende, sur vind som gikk gjennom marg og bein. Her var det bare å kle på seg alt vi hadde av varmt tøy, pakke nistekurven og søke ly innimellom trærne i skogen.


Kanskje kunne jeg være så heldig å finne litt sopp også…

Jeg fant, jeg fant….!

6 stk bitte, bitte små kantareller.

Så etter en liten rastepause med tørt og vått……….. og nær frostskadde fingre (Henrik insisterte på at jeg skulle pakke med meg hansker, men sta og egen som jeg er mente jeg at det kom jeg ikke til å trenge!)….

Gudskjelov at jeg hadde med et ekstra par med raggsokker. Det fikk funke som votter, (men ikke si noe til Henrik. Da blir det bare sann “hva var det jeg sa” og det er det verste jeg vet når han får rett i noe)

Så her sitter jeg da, med raggsokker på hendene 🙂

…. Etter å ha gitt opp soppletingen tok vi med alle de seks soppene hjem for å forberede velkomsten og mat til til guttane skulle ankomme.

Det ble viltgryte med rådyr, småløk, poteter, gulerøtter og rosenkål. Selvfølgelig servert med tyttebærsyltetøy og 1,5 eksklusiv kantarell som garnityr 🙂

Om noen tror vi kom i fare for å lage for mye saus…så kan jeg bare berolige med at det var ikke så mye som en dråpe igjen! Som Ari ville sagt: God saus er den “nye suppen”! Den yngre garden fikk selvfølgelig……. Taco.

De tre tenåringene (14, 17,18 år) syns selvfølgelig vi var midt i ingenmannsland. Selv om jeg var helt enig kunne jeg jo ikke innrømme det, så som jeg sa: Slapp av og nyt roen. Senk skuldrene og nyt stillheten. Men uten 4G, Wifi og med tomme datapakker ble det vanskelig å holde motivasjon oppe.

Da er det bare en ting som gjelder…, ta frem Yatzi og kortstokk og godtebollen!

Alle liker å spille spill. Så det gikk da på et vis.

Utflukt til lokalbutikken (den eneste butikken, vel å merke) på Lørdag med “Antik og Loppis” som lokkemiddel i bitende vind, gjorde at alle vi satt pris på å komme tilbake til “hytta” igjen. 

Henrik og jeg tok trosset vind og vær og tok en times skogstur. Vi fant ganske så mye kantarell. Faktisk så mye at det holdt til “voksenpizzaen” senere på kvelden.

Vi hadde egentlig leid båt av utleieren. 2 fiskeglade menn og en fiskeglad tenåring gledet seg stort til å prøve fiskelykken denne helgen, men temperaturen og den bitende vinden gjorde at de trakk seg og heller valgte innekos og hjemmelaget pizza fremfor båttur og fersk, nyfisket ørret.

Ja ja, både voksne og barn overlevde en helg på landet. Vi voksne syns det er utrolig deilig å komme langt bort på en stille og rolig plass. Uten lyder, trafikk og shopping muligheter. Bare levende lys, gode samtaler, quiz, fyr i peisen og god mat. Den yngre garde derimot….var sjeleglade.for å komme tilbake til sivilisasjonen igjen

Ekstra stas var det at utleieren jaktet og hadde et rådyr vi kunne kjøpe med hjem. Vi tok et på deling, så ganske snart skal det bli viltmiddag igjen!

Her har vi kommet hjem og Henrik er i gang med parteringen.

Ja ja, alt i alt så var det deilig med en tur vekk fra kjas og mas.Regner med at dette var siste frihelg dette året. Nå er det oppkjøring til jul som gjelder. Litt for tidlig hjemme i stua kanskje, men i butikken må det meste opp og frem nå. Idag skal altså juletrærne pyntes…… Det blir kost!

Fin fin søndag og klem til dere!

Blomsterlise

 

#nøssemark #nössemark #svenskastugor #helg #viltgryte #vilt #rådyr #rådyrgryte #fredrikstad #fredrikstadblomster #blogg #blomsterlise #blomsterliseblogg #tur #turmedgodevenner #franskbulldog #familienkork

 

 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

One thought on “Ikke akkurat verdens navle….

  1. For et koselig innlegg du delte med oss andre og nydelige bilder. ja elgen vil jeg ikke treffe, heller ikke andre store firbeinte dyr. Det er alltid koselig å samles rundt et måltid mat. Skal si, du fant sopp <3 Koselig å høre fra deg. Ha en nydelig søndag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top