Mat

Frem fra glemselen.

Jeg tror jeg er inne i en skikkelig 70 og 80-talls periode om dagen hva angår mat.

Jeg har blåst støv av Fonduegryta, jeg går og lyster på cabaret og i går ble det Raclette.

Raclette er genialt hvis vi skal ha det sosialt samtidig som vi lager mat.

For 10-15 år siden var vi kjempeflinke til å ha dette. Så ble vi litt lei. Jernet havnet innerst, bakerst og borterst i kjelleren og når lysten på Raclette kom tilbake, manglet selvfølgelig halvparten av skålene.Skålene er jo det viktigste. Det er her vi smelter osten. Så når jeg fikk spørsmål om hva jeg ønsket meg til jul ifjor, svarte jeg selvfølgelig “nytt Raclettejern”. (Det skulle imidlertid vise seg å være litt av en jobb å få kjøpt et nytt, men etter iherdig undersøkelse fant min venninne det siste jernet her i byen)

Plasser hele stekeplaten på bordet. Plugg inn stikkontakten. Sitt ned og tilbered din egen mat.

Litt forberedelser er jo nødvendig. Det skal marineres litt kjøtt og tilbehøret må jo kuttes. Her går det stort sett i det samme hver gang. Pølser, marinert kjøtt, bacon, løk, sopp og noen ganger kylling er det vi steker på toppen. 

I skålene varmer vi ananas og ost.

Jeg har også hørt at noen lager små omeletter i skålene eller varmer grønnsaker i de. Om noen sitter inne med et tips eller to om annet som hadde vært godt å bruke, så fortell meg det gjerne.

Det er veldig viktig å legge inn ost med en gang du har tømt en skuff. Så det alltid er varm ost å fylle på tallerken. Vi bruker Port Salut. Den blir perfekt smeltet og får den deilige sprøe skorpen rundt…mmm.. smeltet ost er fantastisk godt!


 

Jeg har selvfølgelig kuttet opp alt som skal brukes på forhånd så når vi setter oss tilbords er det bare å legge på det man ønsker. Greit når alle liker forskjellig som her hos oss.

Det er ikke plass til for mye av gangen så her må det stekes i flere omganger, altså tar det også litt tid.

I går hadde jeg planer om å prøve lage dessert i jernet også. Fiken med chevre og honning. Som vanlig ble vi så mette at desserten var det ingen som orket tanken på. Får se om det kan bli til kveldskosen idag istedet.

Har du et Raclette jern i kjelleren er det bare å grave det frem for å ta det i bruk. Det smaker godt og samtidig er det sosialt fordi det tar litt tid.

Bare for å toppe denne mathelgen så blir det Flesk og duppe til middag idag 🙂 Det er godt det… med tomatbønner….

 

God søndag 🙂

Fra Blomsterlise

 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

12 thoughts on “Frem fra glemselen.

  1. For en herlig, frodig og ja, en bli-glad-av-blogg du har. Du høres ut som en frodig og glad person selv, og jeg liker innstillinga di til hagebruk, gjenbruk og matlaging og…vel, la oss bare si at vi er enige i og om mye… 🙂
    Takk for inspirasjon, hit kommer jeg gjerne tilbake!
    Ha en fin søndag.
    Hilsen Janna

  2. Mmmm… IGJEN!!! Du må slutte med den matbloggingen din! Nå har jeg sikkert lagt på meg en hel haug med kilo, etter å ha prøvd meg på dine oppskrifter. Og straffen, i tillegg til kiloene, er at jeg har fått dilla på å lage mat.
    Nei, se å kom deg ut i hagen, så jeg får hage-inspirasjon og svidd av noen kalorier i stedet!

  3. Huset på landet: Ha ha 🙂 Jeg er helt enig! På tide å komme seg ut så en får brukt litt energi og ikke bare mumse innpå 🙂 Blir lett for det på denne årstiden..
    Men det nærmer seg Line. For hver uke nå så hjelper det 🙂
    Skal bli godt med frisk luft, sol og blomster nå kjenner jeg 🙂
    Fin fin uke til deg 🙂

    Klemmer

  4. Janna: Hei hei 🙂 Takk så mye for det 🙂 Ja, alt som er godt for hjerte og gane er flott 🙂 Noen ganger for flott 😉 Det er jo så moro å finne nye bruksområder på gamle og “stygge” ting. Gi de nytt liv og la de komme til sin rett igjen 🙂
    Ser du har egen side, så dit er jeg på vei nå for å lese litt 🙂
    Du er hjertlig velkommen innom siden igjen, ja 🙂
    Fin-fin uke til deg.

  5. Raclette er ikke jeg vant med, men det ser jammen godt ut med all den osten. Ellers så synes jeg det er fint at du tar frem maten vi spiste på 70-80-tallet. Det er viktig at den norske gode og solide bondekosten ikke forsvinner blant alle de nye rettene vi er blitt kjent med de siste tiårene.
    Ha en fin mandagskveld.
    Vennlig hilsen Ingrid.

  6. Og du, jeg ser under her på den fine bloggen din at du har brukt lemon curd i din mislykkede dessert. Jeg ELSKER LEMON CURD. Dersom du går inn på min blogg (www.ingridtunheim.no) på innlegget fra 19.januar finner du oppskrift på tidenes beste og enkleste lemon curd som du lage selv. Jeg lover, du kommer ikke til å kjøpe curd etter du har smakt din egen.
    Hilsen Ingrid en gang til.

  7. Ingrid: Hei hei. Den så jo bare nydelig ut. Jeg skal absolutt prøve den. Alt med sitron er jo bare såå godt!
    Tenker at den bare skal bli spist med skje første gangen, jeg… 😉
    Veldig hyggelig blogg du har forresten 🙂

    God helg!
    Hilsen Blomsterlise.

  8. Ingrid: Hei hei. Det er nok min største last…at jeg elsker all slags mat, men uansett hvor godt det er med mat fra andre land, hvor moderne nye smaker er så kommer jeg alltid tilbake til den gode, norske bondekosten… I går var det Indisk her hos oss…. Idag tror jeg det må bli cabaret med rosa dressing ogloff med smør…
    Mmmm, mat er godt 🙂

    Finfin helg til deg!

    Hilsen Blomsterlise 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top