Firkløverkake.

Jeg er veldig glad i typen tunge og saftige formkaker og selvfølgelig skal de være enkle å lage.

Denne kaken har fulgt meg i 25 år og er fortsatt den beste kaka jeg kan servere og selvfølgelig spise.

Jeg vet ikke hvor mange som har fått denne oppskriften av meg i årenes løp, men nå skal du få den også.

Skriv den ned og prøv deg på denne neste gang det er sjokoladekakebaking på agendaen.

Jeg lover deg at du ikke vil angre på det!

SONY DSC
Jeg har ikke tenkt å påstå at dette er  “Verdens beste sjokoladekake”, men det er 3 ting som er fantastisk med den:

Nr 1: Den er super enkel å lage!

Nr 2: Den blir bare bedre og bedre etter noen dager i kjøleskapet

Nr 3: Den smaker fantastisk!!!

Oppskrift og fremgangsmåte:

SONY DSC

(Sett stekeovnen på 175 grader.)

6 egg og 8 dl sukker (piskes minst 10 minutter til eggedosis)

2 bokser seterrømme og 3 dl kaldt vann (blandes til en jevn røre i en egen bolle)

SONY DSC

7 dl hvetemel, 4 toppede ts bakepulver og 4 toppede ss bakekakao (måles opp i en annen bolle)

Når eggedosisen er klar, bland inn vekselsvis de to bollene med ingredienser.

Du kan bruke kjøkkenmaskinen til blandingen. Dette er en “tung” kake, så det gjør ingenting om noe av “luften” i eggedosisen forsvinner.

Hell røren over i en bakepapirkledd langpanne og stek i midten i ca 45 minutter.

SONY DSC

Denne kaken skal absolutt ikke lages samme dag den skal spises.

Den er definitivt best etter å ha stått i kjøleskapet minst ett døgn!

Når kaken er kald så smelter du 1 stor ss melange, 1 dl sterk kaffe og 2 store plater firkløver på svak varme.

SONY DSC

Når det er smeltet skikkelig, ha oppi ett egg. Rør så hardt og godt rett før du heller over kaken. Det skal være en blank og seig masse.

SONY DSC

Sett til kjøling natten over i kjøleskapet og NYT kaken kald!

Denne kan godt brukes som dessert med litt bær og/eller mascarponekrem ved siden 🙂

Anbefalt drikke: En kopp nytraktet kaffe eller et glass iskald melk 🙂

Liker du ikke nøtter eller er allergisk så er den minst like god om du bytter ut Firkløveren med Melkesjokolade <3

SONY DSC

Bortsett fra de vanlige ingrediensene som en kake gjerne inneholder så trenger du altså seterrømme istedet for smør til denne.

Neste gang du handler så husk å kjøp med deg to bokser og to plater firkløversjokolade. Så er det bare å bake i vei!

Det eneste minuset med denne er vel at den er så utrolig “lettspist”…du skjønner hva jeg mener når du har bakt den 😉

Ellers så er det søndag og sola skinner her i Fredrikstad. Det gjør godt etter en uke med regn og grått vær.

Her tenker jeg at hus får være hus og tar med meg Rolf for en liten skogstur.

Henrik har lovet meg egg & bacon til jeg kommer tilbake…..

Resten av dagen tenker jeg blir i solveggen med Jo Nesbø……

Ha en fin søndag du også 🙂

 

Hilsen Blomsterlise

 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

7 thoughts on “Firkløverkake.

  1. Mmmm… Ser helt nydelig ut!
    Og nå står kaka i ovnen her. Klar til morsdagen i morgen! 🙂 Gleder meg til å smake!!! 🙂
    Klemmer i fleng og tusen takk for oppskriften!
    Line

    1. Den kaka er favoritten her i huset…og nå er det så vidt noen få biter igjen;)
      Håper den ble bra og falt i smak hos dere også <3

      Klemmer fra meg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top