Pent hos hønene…..og hanen har blitt drept!

Pent hos hønene ja… Hanen tar jeg til slutt….

Det var ifjor at jeg med stor iver begynte å planlegge nytt blomsterbed nede hos hønene.

Der nede er liksom endestasjon på hagen og den delen av hagen har mest av alt fungert som en oppsamlingsplass for hageredskaper, trillebårer, diverse utstyr og komposthaug.

I mangel på blomsterbed andre steder i hagen øynet jeg et håp om et blomsterrikt bed med fargerike stauder som skulle komme tilbake år etter år…..

Jeg satt Henrik på saken og han laget bed av sviller…om enn litt motvillig. Jeg tror ikke han er motvillig fordi han ikke har lyst eller ikke “ser” at det vil bli fint. Jeg tror bare han er litt motvillig til alt jeg foreslår i frykt for at jeg skal “ta av”, men det gjør jeg jo ikke…. Det er virkelig ikke store hagen vi har, så det er begrenset hvor mye jeg kan utfolde meg… Eller?

Her  kan dere lese innlegget fra ifjor hvor bedet ble laget.

Jeg plantet en haug med forskjellige blomster som både skulle klatre, krype og gå.. Etter å ha ventet til krampa nesten tok meg på at fjorårets blomster skulle dukke opp, var det bare å innse at slaget mot overvintring var tapt…og begynne på nytt…

Slik så det altså ut for 2 uker siden.. Litt klematis,klatrehortensia, noe vintergrønt og 2 fargeløse hagehortensia  var det som overlevde fra i fjor.

Ikke akkurat den frodige fargepaletten jeg så for meg! Meeen, den som gir seg har tapt.

Så da var det bare å fylle på med nye fargerike blomster på nytt og håpe at disse vil klare vinteren denne gangen 🙂

I år som ifjor prøver jeg meg på revebjeller, lupiner og delphinium. Innimellom planter jeg litt gress i en knust krukke (hadde et lite uhell med den potta, gitt) og litt takløk (sukkulenter) i en malt stol. Den fantastiske blålilla hagerosen “Rapsody in blue” har også fått sin plass innimellom..

Litt jordbærplanter på “taket” der hvor sola varmer lengst.

..og disse gamle dreneringsteglrørene som jeg har gravd ned i jorda.

Så alt i alt er hønene fornøyde med “makeover`n”…..men jeg tror de savner den flotte lederen sin..

..den store, flotte, fine hanen som nå er død. En ganske så tragisk død og, skal jeg si dere. Den var på rusletur og skulle bare forsyne seg litt av matskåla til en hund (som lå i buret sitt) Et byks og hanen ble tatt…. 


Så nå sturer de litt, disse hønene. de har ikke helt lyst til å bevege seg for langt fra hjemmet sitt. de har ingen som sier ifra om det er fare på ferde og ingen som leder de trygt rundt i hagen og hjem igjen.

Nei, vi må nok bare se å skaffe en ny snill hanefar til de!

Idag håper jeg på deilig hagevær! Ikke for at jeg har så veldig mye jeg skulle ha gjort i hagen nå altså…..jeg tror egentlig at jeg er ferdig. Jeg skal bare bytte litt planter som står plantet på feil sted, binde opp tomatplanter, rydde i tomme potter, vaske og ordne i hagestua, sprøyte noen roser som har fått lus, luke litt, binde og stripse opp rosene, klematis, eføy og bjørnebærplantene og redde noen kliss våte puter. Kjære, mer jeg ramser opp jo mere kommer jeg på. Jeg har tydligvis nok å gjøre allikevel…….og så har jeg et bitte, bittelite prosjekt jeg går å lurær på seh…. 🙂 Jeg må bare overtale Henrik til å hjelpe meg litt……! 

Om det går i orden (det gjør det helt sikkert) så skal dere nok få lese om det 😉

Så da er det bare å ta på arbeidsbuksa, fylle kaffekoppen og gå ut….

God søndag 🙂 🙂 🙂

 

Klem fra meg

Blomsterlise <3

 

#høner #hønerihagen #brahma #fredrikstadblomster #blomsterlise #blomsterbed #hage #hageliv #korksterrasse #blomster 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

9 thoughts on “Pent hos hønene…..og hanen har blitt drept!

  1. Så trist med hanefar. Hønene savner han nok og vil sette pris på en ny hanefar. Koselig du har det i hagen din. Hvordan er det du har plantet i den blå stolen? Planten vokser bare gjennom stolen eller har du laget noe som du har plantet planten i som er fastet i stolen? Så kult, vil også ha meg en sånn stol <3
    Ønsker deg en nydelig søndag

  2. tepausen.blogg.no: Uff ja…det var virkelig en flott og snill hanefar! Mottoet får være at man aldri skal stjele andres mat 😉 Stolen ja…det var en løs plate på sitteflaten. Sikkert en type stol som det engang har vært pute og trekk i midten…hvis du skjønner? Så har Henrik bare satt fast en zinkpotte på undersiden. Den var ikke veldig dyp, derfor måtte jeg velge planter som kan klare seg med lite jord/vann. Ble du noe klokere? he he 🙂 God søndag 🙂

  3. Så fint det ble. Igjen! Du er en kløpper til å gjøre det pent – Og jeg digger alle raritetene som man plutselig ser. En oppdagelsesferd uten like, når man er i hagen deres.
    Fin søndag til dere. <3

  4. Hei, spennende den hagen din.trist med hanen, men det kommer vel en ny så det blir litt liv l hønse gården, ja fortsatt en fin søndag

  5. Mette i Furulunden: Takk, så hyggelig Mette 🙂 God ferie til deg 🙂 Kjenner jeg deg rett så er det vel litt hagejobbing innimellom også 😉

  6. Lyngbo: Hei hei 🙂 Takk for det! Har hatt en deilig fridag uten stress. Bare kos og stell med blomster og planting…rart det der.., blir aldri helt ferdig. Men det er vel det som er lidenskapen <3 Ja, håper vi får oss en ny fin hanefar 🙂 Skal litt til å fylle hans sko i lynne og omgjengelighet, men.... Takk for hyggelige kommentarer fra deg 🙂 God kveld 🙂

  7. Huset på landet: Takk for det LIne <3 Den største rariteten her i hagen, er nok meg 😉
    Gleder meg til en kveld med dere... Så får vi bare håpe på pent vær så vi kan sitte ute 🙂
    Kleeem <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top