“Mamma! Se hva pappa fant i søpplekassa!!!”

Det har jeg hørt flere ganger ! Det var den gangen, det. Da Henrik var den som samlet på alt og mente at alt var “kjekt å ha.”Ofte hørte jeg: “Se hva jeg fant i søppeldunken! Har du kasta den? Den kan jeg få bruk for..en vakker dag.”

 Den gamle “dritten” kommer vi aldri til å bruke!…, mente jeg og kastet på nytt så fort han var ute av syne…

SONY DSC

Det kunne gå lang tid før han savnet noe og spurte: “Har du sett …,  den du prøvde å kaste, vet du!”

Nei, den har jeg ikke sett…, på leeenge svarte jeg da 😉

SONY DSC
Nå er det jeg som skal samle på alt nå!”Den kan jeg bruke til noe og den kan jeg plante i!” 

Hvem hadde vel trodd at det var jeg som skulle bli den nye Øystein Sunde “kjekt å ha-den kan nok helt sikkert brukes til no` ” her i huset?

SONY DSC

Gammelt, stygt og rustent, men allikevel så tøft og stilig med noen sarte blomster, en pute og et pledd…syns nå jeg 🙂

Da en kamerat av Henrik nylig skulle flytte, sa han at vi bare kunne komme å ta det vi ville i uthuset. Alt som stod igjen skulle likevel bare kastes.

Jeg var ikke lei å be og sendte (selvfølgelig) en høyderedd Henrik opp på en vaklende stige for å saumfare både loft og trev. Innimellom gamle sko, høy og rustne høygafler åpenbarte det seg et par skatter i form av noen gamle trekasser med nostalgisk tilknytning til byen.
Han fant flere fine trekasser med logoer. Noen mer synlig enn andre. Fredrikstad Saapefabrikk, Fredrikstad Bryggeri, Lilleborg og noen mer uleselige med margarin/ost.

SONY DSC

Etter en skrubb med såpe og vann, fikk de et strøk med klar lakk over logoen. Så var det bare å starte med plantingen. Jeg er litt forsiktig med hva jeg planter da det fortsatt kan være nattefrost.

SONY DSC

Et gammelt dynetrekk får duge som “planteduk”, leca, jord og noen potteroser.

SONY DSC

Noen gamle terracottapotter, en murstein og et dreneringsrør i teglsten (det slutta de å bruke på 50-tallet) på en høvelbenk.


De gamle, rustne kjerrehjulene fikk vi også og jaggu dukka det ikke opp en gammel dør… Usikker på om det er en gammel utedo-dør, den har hengsel på begge sider. (Fluene surrer og myggen biter…, på utedassen hvor jeg sitter og d….)… jasså du kunne den ja 😉 

Ja, også fikk jeg også dette fantastiske jernbordet som antageligvis veier et tonn….(muligens laget av bly)

Det kommer opprinnelig fra Denofa og har nok vært brukt som et arbeidsbord. Nå er det mitt utebord og jeg syns det er fantastisk tøft!


Selvfølgelig samler vi på mye som aldri vil bli brukt også. Som Øystein synger: “Garasjen er full av gammalt ræl, som ingen andre vil ha enn meg sjæl. Så har du en tom låve så kan vi bytte”……, men med en tom låve så ville det vel tatt fullstendig av med samlemanien 😉 

Det eneste som er noe dritt å tenke på er alt vi (les: jeg!) opp igjennom har kastet… Gud bedre så mye jeg har kastet…!

Jeg kan huske Henrik dro på ukestur med jobben…, Da bestilte jeg en container og tok full opprydning i både kjeller og garasje.Ei venninne kom på besøk og det eneste jeg så av ho, var rompa hennes oppe i den containeren i to timer. Når hun dro hadde hun med seg halve containeren hjem…, så da var det bare for meg å fylle den opp på nytt…. Det ble full container som kjørte på fyllinga et par dager senere… Orker nesten ikke å tenke på alt jeg kasta den gangen, som jeg gjerne skulle hatt idag..

Ja, ja….jeg får bruke yndlingsuttrykket til Henrik: Det er for sent å snyte seg når nesa er vekk…!

Så, ikke kast noe idag…, du kan faktisk få bruk for det imorgen…eller neste år!

Eller som Henrik sier: Kast aldri noe!!!!…, men da bør du ha myyye oppbevaringsplass 😉

Suvveren han…, kællen min altså!!!!…og Øystein Sunde!

God søndag folkens 🙂 🙂

Klem fra Blomsterlise

 

#rust #hage #uteplass #fredrikstadblomster #utemiljø #hage #planter #gammelt #trekasser #blomster #korksterrasse #vår  #terrasse 
 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

6 thoughts on ““Mamma! Se hva pappa fant i søpplekassa!!!”

  1. tepausen.blogg.no: Takk for det. Ja, det er bare å begynne litt nå selv om varmen lar vente på seg 🙂 Det var ikke like koselig senere på søndag med snøvær og hagl…. 🙂 Får håpe det var de siste “vinter-restene” nå og at varmen kan komme nå 🙂 🙂 God uke til deg 🙂 Hilsen Lise

  2. Ååååå…. DIN HELDIGGRIS!!! Håper ikke det sto NOE igjen i det uthuset, siden du ikke tok med meg på jakten… 🙂
    Mange godbiter du fikk tak i her ser jeg! 🙂 Gratulerer – og det ble kjempelekkert!!! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top