Søndagsmorgen er gull i munn….

 

Alle sover sin dypeste søvn og Rolf snorker så det durer i veggen.

Det er søndag morgen og jeg er oppe før hanen har rukket å renske stemmebåndet.

Med tid og stunder har jeg lært meg å sette pris på denne alenetiden. Søndagsmorgen er nå blitt “min” tid og jeg nyter de tidlige timene før “huset” våkner til liv.

Det er så å si den eneste dagen jeg får lest litt nyheter (som stort sett allerede har blitt gammelt nytt), jeg får lest litt blogg, klikket noen “likes” på facebook, brettet litt tøy mens deigen hever. Søndag er gjerne den dagen jeg baker noe gjærbakst til frokost. Alle liker vel nybakt, lunken gjærbakst?

De siste ukene har det blitt Foccacia med trippel ost. Under,over og midt i !

Jeg legger revet ost på bakepapiret (gjerne parmesan eller en ost med mye smak), så heller jeg over deigen og strør ost på toppen…

…før jeg river Mozzarellaost i biter som jeg dytter ned i deigen. Ja, så er det selvfølgelig en som ikke liker sprøstekt ost her i huset, så 1/4 må være uten revet ost…over og under.. ( ikke skjønner jeg at noen ikke liker stekt ost)

Dekk med plastfolie og la den heve minst 30 minutter (gjerne 45 minutter også)

Så er det bare stekingen igjen: Stek brødet midt i ovnen, 20-25 minutter på 220 grader.

Husk at osten i bunn er sprøstekt når du tar den ut. Løft den gjerne over på en rist, til den blir litt avkjølt så ikke den blir “bløt” i bunnen av varmen.

Fortsatt tidlig, stille og rolig. Bare kurring fra duene, fuglekvitter, en snorkende Rolf og meg.

Hvis været tillater det, tar jeg med meg kaffekoppen, noen biter nybakt brød, en smøreost og kniper av en paprika på veien ut i deilig vær.

Så rusler jeg litt rundt, vanner litt, gir førstehjelp til de blomstene som trenger det…

Lukter litt på erteblomstene….

…og nyter synet av peonene….mens de ennå blomstrer.

…før jeg legger en liten plan for hva jeg skal gjøre resten av dagen. Sjeldent store planer, de fleste innebærer noe hjemme rundt dørene.

Det lengste jeg beveger meg på en søndag er isåfall en tur på Lunds Gartneri i Torsnes. Alltid deilig med litt ny hageinspirasjon og ofte blir jeg fristet av noen nye stauder jeg bare mååå ha 🙂

Jeg har lagt ut “min” Foccacia-oppskrift tidligere, men om noen vil ha den på nytt så er det som følger.

Ekstra stort og luftig Foccacia:

1 kg extra fint hvetemel (tipo eller pizzamel) det går helt fint med vanlig hvetemel også.

1 ss sukker

1,5 ts salt

1 pk tørrgjær

8 dl lunket vann

1 dl olje (oliven) + 0,5 dl olje (altså 1,5 dl totalt)

Bland dette, helst i kjøkkenmaskin. Deigen skal være ganske så løs (i forhold til annen brøddeig) og virke litt kornete/grøtete.

Før du setter den til heving med plastfolie over, sprinkler du over med ca 0,5 dl olje som du smører godt rundt deigen. (Om du gjør dette, trenger du ikke ha ekstra olje over før steking, ei heller extra salt på toppen. Osten er salt nok og gir smak nok)

Sett til heving til du ser deigen når plastfolien, ca 30-45 min.

Hell deigen over revet ost (bruk bakepapir og stor langpanne), dekk med plasfolie igjen og la heve i nye 30-40 minutter.

Her plaskregner det akkurat nå, men temperaturen er det ikke noe å si på. Nå skal jeg bare få satt inn dagens foccacia i ovnen før jeg tar jeg med meg kaffekoppen og boka mi og går ut. Ut i go`kroken, tenne litt lys, nyte kaffen og lese noen sider i boka mi. Sommeren er altfor kort til å sitte inne å vente på strålende sol og skyfri himmel.

Lag en kaffekopp, ta med deg et blad eller en bok, sett deg ut og nyt….dagen    <3

 

Søndagsklem fra Blomsterlise 

 

 

#foccacia #mat #gjærbakst #blomster #hage #korksterrasse #kjølshunn #fredrikstad #erteblomster #peoner #fredrikstadblomster #sommer #ost #uteplass

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

3 thoughts on “Søndagsmorgen er gull i munn….

  1. Hei ,lumert å grått på hvaler idag, men med strikkepinner og bok å unger på middag er det ok bare så synd at sommeren fosvinner,jeg trøster meg med at da får mine stakkars blomster litt vann leser gjerne din blogg.,har ikke helt den samme iver og kreativitet som før ervel heller blitt litt lat etter som årene går ,men pytt ,pytt var tilfeldeivis innom det gartneriet du nevner,så et skilt ved veien i gamlebyen så jeg kjørte og kjørte så tilslutt fant jeg det åder var det mye fint så jeg tar nok turen dit på nytt. Jeg brukerå hente mitt barnebarn på den internationale skolen ifredrikstad så jeg er på de kanter da skolen begynner igjen ha fortsatt en fin dag hilsen lyngbo

  2. Lyngbo: Hei hei 🙂 Takk for hyggelig kommentar…og beklager mitt sene svar 🙂 Bok og strikkepinner høres også deilig ut….desverre kan jeg ikke strikke hverken rett eller vrangt 🙂 Ja, Lunds er koselig både for liten og stor. Idag får vi håpe regnet holder seg unna så jeg får gjort litt ute, hvis ikke blir det godkroken og bok på meg også 🙂
    God søndag 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top