Så enkelt med urter <3

For et fantastisk hagevær vi har hatt i dag!!!! Når vi først kom oss ut (feiret en 50-åring igår), så var jo temperaturen helt perfekt for å jobbe litt i hagen!

Som Henrik og den eldste sønnen sa, uavhengig av hverandre så lignet jeg visst på Mario (Fra spillet Super Mario Bros-Brettspill, for dere som ikke har barn/tenåringer i huset)

Eller jobbe…, for meg er det bare avlastning og rekreasjon… For Henrik derimot er det et blodslit! Han mener jeg tar drepen på`n 😉 Han må tross alt ta alt det tunge og alt det jeg ber han om 😉  I dag har jeg fått plantet litt blomster, fortsatt med noen stenbed (her kommer Henrik inn), prata litt med tomatplantene og plantet ut noen gamle urter jeg har hatt stående i kjøkkenvinduet.

Disse har overlevd i kjøkkenvinduet i 7 uker nå….. På tide å få de ut.

Og det er dette jeg skal gi dere noen tips om nå!!

Hvem har ikke kjøpt urter i dagligvarebutikken og opplevd at de nesten er døde før du rekker å komme hjem fra butikken?

Kjøp ikke urter i dagligvarebutikken så sant du ikke skal bruke alt samme dag da…! Hvis du vil ha urter som skal vokse og gro i vinduskarmen eller ute så må de kjøpes i blomsterbutikken eller i gartnerier!

Så lønner det seg selvfølgelig å plante de på skikkelig måte!

Det vil si: Drenering, nok jord og nok plass! Alle tre er like viktig skal du ha urter som vokser og gror gjennom hele sommeren!

Jeg er over gjennomsnittet begeistret for å bruke gamle trekasser/eplekasser til urtene! De er store, høye, dype og rommer mye jord. Det vil si at de får gode vekstmuligheter og urter er tørste planter så da slipper du å vanne flere ganger om dagen!

Så lenge jeg bruker disse trekassene er jeg nødt for å ha “duk” innvendig. Ellers vil jo jorden bare forsvinne ut gjennom tresprekkene.

Denne gangen ble duken Henriks gamle linbukse 🙂 Jeg bruker gammelt sengetøy, gamle gardiner, duker eller som i dag….Linbuksa til Henrik 🙂

Jeg syns egentlig han var ganske flott i den jeg altså, men etter en “uheldig” kommentar fra meg sist gang han hadde den på nekter han nå å bruke den mer!

Så her er linbuksa oppklippet og brukt som duk. Et lite lag med lecakuler er fylt i bunnen før jeg fyller på med jord.

Her har jeg fått plantet ut de gamle kjøkkenurtene. Mynte, bladpersille, gressløk, koriander, timian og basilikum.

Mynte er flerårig og er selvfølgelig et must til sommerdrinken Mojito.

Oppskrift: Stort glass, 4 cl lys/hvit rom, 2 ts sukker (jeg bruker brunt sukker eller rørsukker), skvis en halv lime oppi og 10-12 mynteblader. Bruk så en mudler (en drinkmoser) eller baksiden på en spiseskje og knus blader, sukker og limejuice. Fyll opp glasset med isbiter og topp resten med vanlig Soda. Pynt med mynteblader og resten av den limen i skiver…

Noe ala dette…:…..bare at jeg ikke hadde Lime tilgjengelig…det funka med sitron også 🙂

SONY DSC

Så var det Basilikumen…den kan egentlig bare brukes naturell. Så god som bare det! Eller så er den perfekt med sine store grønne blader til dekor i annen mat eller selvfølgelig pesto…. Har jaggu en oppskrift der og jeg 🙂 :

Masse Basilikumblader, olivenolje, hvitløk, pinjekjerner og parmesanost. Litt salt og litt pepper. Alt i en foodprocessor og spe med olivenolje til du får ønsket konsistens. Bland dette i kokt pasta eller bland inn store biter med fetaost…eller bare ha det som en dressing eller et tilbehør til hva du enn måtte ønske… Passer til det meste syns jeg 🙂

Koriander passer til alt av asiatiske retter, wok og kyllingretter….. Bare hakk det fint og strø over som dette:

SONY DSC

Åsså er det Timian da…: Min absilutte favoritt!!!! Jeg bare elsker Timian og det har blitt en selvfølge her i huset til alle potetretter.

SONY DSC

Bland like deler flytende Akasiehonning og smeltet smør (eller flytende smør fra flaske) Finhakk masse Timian og bland dette.. Ha oppi poteter (amandine eller vanlige i mindre biter) Bland sammen,

SONY DSC

 Hell over i ildfast form og stek i ovn ved 220 grader til de er møre og har fått flott farge (det sørger nemlig honningen for!) 

Bladpersille er jeg egentlig ganske dårlig på…eneste jeg bruker den til, er som pynt på alle slags gryteretter…. Ta en stor bunt og finhakk, strø det deretter oppå gryteretten eller maten du serverer….

Så her har dere det spiselige hjørnet mitt! Det kommer nok mer etterhvert. Jeg har en slangeagurk i drivhuset, en avocadoplante, et fikentre, chiliplanter og selvfølgelig…mine grønne tomater…. Det er jo bare Mai ennå, så jeg har stor tro på at alt skal klare seg. Nå er vi tross alt over den kritiske datoen for nattefrost (17.mai) Så jeg er ved godt mot!

Meeen, dette Blogginnleggets motto var: Kjøp urter hos faghandelen ( vi har urter i salg nå og gamle trekasser), bruk store kasser/potter med god plass til nok jord, drenering og bruk/spis/knip av urtene!!!!! Mer du plukker/kniper/bruker, jo mere fremmer det vekst og desto større blir de. Urtene vokser utover, oppover og nedover og du kan bare bruke mer og mer…..

De lukter godt! Ser bra ut! Smaker godt! Har helsebringende effekt! Og ikke minst: De er dekorative innimellom alle blomster og i ethvert hagemiljø!

Alle kan ha urter!

Løp og kjøp og lag et bugnende grønt miljø folkens 🙂

Fantastisk, ikke sant???

Etter en flott 50-års fest igår og hagedag idag tar jeg nå kvelden og ønsker dere med dette en riktig god natt 🙂 🙂

Sov godt!

Godnattklem fra meg 🙂 🙂

 

 

#urter #hage #hagedag #timian #koriander #basilikum #bladpersille #gressløk #mynte #mojito #pesto #korksterrasse #blomsterliseblogg #fredrikstadblomster #trekasser #fredrikstad #blomster #mario

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

5 thoughts on “Så enkelt med urter <3

  1. tepausen.blogg.no: Ja, ikke sant 🙂 Og gamle dynetrekk med koselig mønster er jo så dekorativt i tillegg 🙂 Hadde jeg bare tatt vare på min mormors gamle dynetrekk 🙂 Der var det mange fine som hadde gjort seg i plantekasser 🙂 Vi har ingen brunsnegler vi… Det sørger hønene for 🙂

    Fin dag til deg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top