Sjarmerende lell….

Jeg husker godt hvor den første sittegruppa ble plassert… og den siste, De var nemlig planlagte i motsetning til de 8 andre som kom i mellom..

Det var faktisk ei venninne som lurte på “når rekker dere å sitte i alle de 10 forskjellige avdelingene…?”

“Må du gi deg”, sa jeg. “Vi har da vel ikke så mange?” Etter litt telling og diskutering om 2 stoler og et bord kan kalles en sittegruppe eller ikke, ble summa summarum: At kan du sitte ned, så er det en sittegruppe! 

Så da har vi 10 da 🙂 (Jeg mener 9, for solseng og bord kan ikke kalles for sittegruppe)

Denne kroken med tak var den første som kom opp etter vi kjøpte huset. Eller først ble terrassen bygd og så kom dette hjørnet med tak opp.

Veldig greit med en lun krok og tak i sommernorge. Uansett husker jeg hvor irritert jeg ble på Henrik for at han laget det sååå stort!….Fjærn jeg og! Hadde det vært i dag den skulle blitt bygd, ville jeg hatt den mye større. Da hadde det gått an å ha en skikkelig spiseplass der inne.

Idag bruker vi den kun om det regner og skal se på tv, men så langt i sommer er den ubrukt. Det tyder vel på at sommeren har vært fin hittils tenker jeg 🙂

Skulle jeg begynt forfra i dag, så ville nok plassering av alt vært litt mer gjennomtenkt, men på den andre siden…kanskje det ikke ville blitt like sjarmerende.

For sjarmerende er nok det ordet jeg syns beskriver hagen mest.

Små sittegrupper her og der som skaper små miljøer. Noen blir brukt og er behagelige mens noen er helt ubrukelige og bare står der…til pynt.

Denne lille plassen her ved drivhuset er en av de som ofte blir brukt. Her er det deilig å sitte i ettermiddagssol, nyte en kopp kaffe og spise “smaksprøver” fra naboen. (Naboen min er nemli veldig dyktig på å bake kaker, så jeg har sagt meg villig til å være smakstester. Viktig å kvalitetsikre, tenker jeg 🙂 )

Fantastiske makroner med sjokolade og bringebærganache. Himmelsk deilige! (Tusen takk Aud Helen, disse kan du trygt lage flere av 🙂 )

Lysthuset er pent å se på og skaper et hyggelig miljø, men det er helt ubrukelig. Jeg vet ikke hvor mange klatreroser og klematis jeg har plantet rundt det i årenes løp, men ingen ting ser ut til å trives.

Nå har jeg endelig fått noen villvin som klatrer og gror godt. Ellers har jeg bare resignert og planter i stedet erteblomster i potter ved inngangen.


 

Så er det sittegruppa som ble laget for noen uker siden da… Endelig skulle vi få et sted vi kunne sitte behagelig å spise ved.Det var hvertfall planen.

God å sitte i, men ikke å spise ved! Så da er vi like langt igjen….

Altså Henrik og jeg kan spise her, for vi er lange, men for de med normal høyde…eller under normal høyde klarer ikke å sitte å lene seg mot bordet. De når liksom aldri fram til maten..og må igrunn ha en skammel for å klatre opp og ned og! 🙂 Som her…

Så er det denne gruppa da…som bare står til pynt. Pynt er jo fint da?


 


 

“Skal du ha mere greier her nå?”..sier Henrik hver gang jeg kommer drassende med noe nytt (eller gammelt, for den sakens skyld 😉 

….”.ække fullt før det renner over, sier jeg 🙂 …….., så da bare himler han med øynene og mumler noe utydelig…gjerne samtidig som han rister litt på hodet også 🙂

Det er nå kost da.., med alle små finurlige ting & tang (som f.eks de rustne maurene på steinen under hostabladene)…

…og den vinballongkurven som skulle kastes.Det var ei som spurte om jeg ville ha den og det ville jeg jo! Ingen vits i å kaste noe når man kan pynte det opp med en blomst, syns nå jeg.

Den lille stenrundellen er egentlig en ødelagt jacuzzi som aldri ble fjernet. Etter en tur til Italia hvor jeg så et tre formet som en parasoll syns jeg det var like greit å fylle jacuzzien med jord, plante et tre, forme det til og gjøre det til en liten hyggelig sak midt på plattingen.

Hvis du vil lese om den prosessen, så finner du det innlegget her

Så fort jeg finner en ledig plass kommer det raskt noe som kan fylle den….

Urtene stortrives og gror så det knaker… Mynte, dill, timian, persille og kruspersille fyller ut kasser og potter. Å runde hjørnet der hvor de står er en duftopplevelse ut av en annen verden…….mer jeg kutter og bruker jo mer vokser de.

Det eneste som mangler nå er …… 

..et drivhus! (Bildet er fra Willab Garden)

Jeg vet jeg vil ha det på mur og jeg vet hvor stort det skal være, men så var det dette med farge da…

Hvitt er utelukket. Jeg syns det røde er fint og det sorte…og det grønne….ikke lett å bestemme seg, meeen altså det røde er fint…og det sorte..og sann holder jeg på oppe i hodet mitt og får aldri bestemt meg…

Nå er jeg snart på vei ut. Vi hadde veldig hyggelig besøk igår og en av gavene vi fikk var en hel bakk med forskjellige stauder…de skal jeg ut å få i jorda nå.

Så da ønsker jeg god søndag og god ferie til deg som har det 🙂

 

Klemmer fra Blomsterlise 

 

 

 

#hage #uteplass #blomster #blomsterlise #fredrikstad #fredrikstadblomster #drivhus

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

5 thoughts on “Sjarmerende lell….

  1. Fantastisk! Her var det mange kose plasser. Og det er så utrolig koselig med alle lyktene som lyser opp hagen i mørket. <3
    Takker for en herlig kveld. Vi kom igjennom 5 av sittegruppene! :-))
    Ha en FIN dag i hagen.
    Klem

  2. Hei så motsomt å se hvor fint det er i denhagen din,du skulle kanskje hatt en hage som var ennu større å boltreeg i alle lampene må være flott å se nårdet mørkner sikkert en fryd for dine naboer og kanhende for de som går forbi litt av en jobb med vanning hviss deter varmt og mye sol i lengere perioder ha fortsatt en fin helg

  3. Lyngbo: Takk for det! Det ville nok blitt like fullt om hagen er større. Det er veldig stemningsfullt når alle lys brenner i mørket, ja. Nesten større forbruk på telys på sommeren enn på vintertiden 🙂 Selv om vi bor midt på et boligfelt så er hagen helt skjermet for innsyn så her er vi helt for oss selv 🙂 Og angående vanningen så går det veldig greit. Vi tilbringer så mye tid her at å rusle rundt med hageslangen er bare hyggelig. Ser du etter så ser du den gule hageslangen på nesten alle bilder 🙂 Koselig at du leser og legger igjen en kommentar her inne 🙂 Fortsatt fin dag og søndag til deg 🙂 Hilsen Lise

  4. Huset på landet: Takk for det Line 🙂 Fantastisk at all den “gamle dritten” kan skape så mye kos 🙂 Vi får ta resten av sittegruppene neste gang.Og takk selv for en hyggelig kveld. Alt vi får utretta på en kveld agett 😉 Jaggu blir det Carola konsert på oss og <3 Gleder meg!

    Kos deg i hagen du og idag 🙂

    Klemmer tilbake.

  5. Å så koselig du har det både ute og inne. mange flotte detaljer. Flotte krus, nydelig paviljong, den første, rett og slett rålekker….
    Ønsker deg en nydelig kveld

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top