Når kæll og høner kakler like mye…..

  For menn kan absolutt kakle de og!

Da jeg veldig forsiktig ymtet frempå at det var på tide at VI tok et kraftak nede ved hønene, begynte det… Altså kaklingen:

“Det blir vel jeg som må ta det, kan vi ikke ta en ukes pause nå, ikke gjøre noe som helst, bare kose oss????” “Har du tenkt å grave?”

Kakle, kakle, kakle….

Klart JEG har tenkt å grave! 🙂 …, så sant ikke kvinnelisten funker da ……..

 

Ukas krafttak har vært å gjøre det litt kosligere rundt hønehuse

Jeg vet at hønene er kommet for å bli selv om jeg ikke alltid er, eller har vært enig i hønerasene vi har hatt.

Det var jeg som i utgangspunktet ønsket høner og tenkte at en 3-4 høner spankulerende rundt på gresset, bak i hagen her, hadde vært innmari kost.

Så vi starta med noen små dvergkokkin og silkehøner….og det var da det tok av!(Henrik har nemlig en tendens til å ta av!) Han har tatt av før, med kaniner, moskusender, geiter og ifjor ramla han nesten utpå med duer, selv om han tok seg inn igjen akkurat med dem… og begrenset det til noen få (hi hi, jeg ler. Duene skal nemlig fly i formasjon men det showet glimrer med sitt fravær 😉 til Henriks store fortvilelse)

Som sagt, blir Henrik lett revet med og det tok ikke lang tid før det var både det ene og det andre slaget.(Altså veldig mange arter og selvfølgelig var mange var haner. Det falt jo ikke i helt god jord hos alle naboer)

Ikke alle har jeg vært like glad i, så noen nye har kommet og noen(les:mange) har gått.

Hønehuset har kommet for å bli men det ligger jo midt i hagen som faktisk er veldig liten.Derfor syns jeg det var på tiden med en aldri så liten oppgradering i høneboligbyggelaget.

 

Henrik var som sagt ikke så veldig lysten på et nytt prosjekt men etter å ha fått en liten gave endret det seg . Noe han har ønsket seg lenge: En rugemaskin! Ja, skjønner dere????

Ikke en hvilken som helst rugemaskin. Neida, vi snakker Rolls- Royce utgaven, ja. Den som lager gullhøna 🙂

Det var da jeg så mitt snitt til å nevne at det var på tide med en opprydding og oppussing av nevnte område.

Man er jo født med kvinnelist, påstår ikke at menn er dumme eller noe som helst men jøjje meg så enkelt allting ble, da han fikk kjøpt seg denne 🙂

Og kællen som nå driver med egen høneproduksjon ble myk som smør i solskinn 🙂

“Selvfølgelig kan vi fixe opp litt” sa han!

Jeg var ikke sen å be, så jeg sendte han avgårde for å kjøpe togsviller, jord og bark, før ekstasen over den nyinnkjøpte rugemaskin forsvant.

Det er nemlig bare fjell rundt hønehuset, så for å plante måtte vi lage noen nye bed.

 

Kristian, eldste sønn i huset ble hans gode hjelper. Rolf derimot, går mest i veien.

 

Motorsag, sviller og noen timer senere begynner det å ligne to blomsterbed.

 

Døra fikk vi av sjefen til Henrik. Hun mente vi sikkert kunne bruke den til noe…og det kunne jeg absolutt 🙂 Vet ikke helt om det var dette hun hadde i tankene men resultatet blir bra….etterhvert….

 

Noen små takløk har fått flytte inn under en sville.

Leca og jord er fyllt opp og fortsatt var det sviller igjen……

 

…som Henrik bygde en trapp av. Det er litt bratt nedover der, så glatt gress og snø på vinteren er litt skummelt.

 

Så var det tid for planting. Jeg har stort sett brukt flerårige planter og planen er jo alltid å plante  tett at det blir overfylt på kortest mulig tid slik at ugress ikke synes.

Luking er nemlig ikke helt min greie….

Min greie, er nok mer å dirigere og fortelle andre hvordan det bør gjøres 😉 mens jeg leser et ukeblad og drikker en leskende drikk i varmen….. 😉

Neida, fullt så gæærnt er det ikke. Jeg gjør absolutt min del og har vel stort sett alltid jord og planterester under neglene.

Sann, der er jeg i mitt rette element. Krabbenes på alle 4 og fullstendig uten en plan, mener Henrik. Selvfølgelig har jeg en plan, bare ikke i hvilken ende jeg skal begynne i….så jeg begynte forfra og krongla det litt til for meg selv.

Klatrehortensia, klematis,kaprifol, jasmin, hortensia, buxbom på stamme, delphinium, lupiner (ja, jeg vet de er svartelistet men jeg syns de er fantastiske!), revebjeller, hengelerk og lewisia, er det som foreløpig er plantet. Noe vil nok bli flyttet på etterhvert og nye sorter vil komme, etterhvert som jeg får skaffet dem. Planen er å få tak i “bievennlige” planter. 

Utrolig lite hjelp å få av Rolf-Aage. Han var mest opptatt med å sole seg og å ta seg ut……

Humlehotellet som vi laget forrige søndag har nå kommet til sin rett og på sin planlagte plass.

Den gamle døra er blitt pimpet med en blomsterkasse og en hylle av drivved, som jeg også har fått av en god venninde.

Så flott med drivved <3 og gode venner <3

Hanefar er fornøyd og da er igrunn jeg fornøyd også!

 

Tenker jeg skal innvilge den friuka til Henrik nå, selv om…….

 

…jeg har noen småprosjekt på gang ;)….

 

 

…men det er ting og tang…..

 

 

….jeg fint kan klare selv 🙂 Bare litt vannliljer, armeringsmatter og annet småtteri…

 

Så slik ble det ihvertfall tilslutt og jeg og hønene er fornøyde! (Og Henrik er fornøyd med rugemaskin :)…..

Så da gjenstår det bare å ønske fortsatt God Sommer!!! Håper varmen og sola kommer til dere alle sammen 🙂

Klem fra Blomsterlise

 

#høner #brahma #fredrikstad #fredrikstadblomster #korksterrasse #blomster #hage

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

4 thoughts on “Når kæll og høner kakler like mye…..

  1. Et lite paradis dere har der ute Lise. Hyggelig å følge med på blogger din.Mamma samlet også på høner så at Henrik måtte ha rugemaskin 🙂 …helt naturlig tror jeg

  2. Marianne Haugdal: Hmmm, naturlig og naturlig fru Blom 🙂 Men hvis det er hans avkobling så skal han få drive med det 🙂 Koslig med kommentar 🙂 Takk for det 🙂 God sommer til deg og Beate 🙂 Klem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top