Mat

I all enkelhet……

 

 

Nå skal det sies at jeg er  over gjennomsnittet  interresert i mat! Både å lage og å spise den! Og skal jeg være ærlig syns jeg det er superenkelt å lage mat som smaker godt! Nå snakker jeg vel ikke Gourmet og avansert kokkelering men hverdagsmat og matretter rent generelt. Sann mat som vi stort sett kan spise på en hverdag…, eller helg eller hvis vi får besøk!

Det som er viktigst på hverdager er at det er kjapt, enkelt og innom rimlighetens grenser for oss vanlige arbeiderer som ennå ikke har vunnet i lotto og må se vår begrensning 5 av 7 dager i uken 🙂

Mitt første innlegg om mat kommer etter en dag på sjøen, hvor alt klaffet med både vær, mat og godt selskap 🙂

Dette er hva jeg ordnet før vi dro hjemmefra:

En aluminiumsform (kan godt bare bruke dobbelt opp med grillfolie)

Så tok jeg litt chiliolje (her kan man bruke all slags olje men gjerne en som er smaktilsatt eller med god smak) og en god klikk med smør i bunnen

Deretter skiver jeg nypoteter med skall og litt salt&pepper (selvfølgelig smak & behag, bruk det krydderet du har eller vil), eller friske urter…

Er nå en gang tilhenger av god gammeldags salt&pepper, jeg da 😉

 

Jeg har kjøpt “skinn&benfrie” laksefileter. Legg de på potetene og skvis litt sitron oppe på. Litt syre er alltid godt til fisk.

 

Så tar man det man haver! I mitt tillfelle var det purre og gulerøtter!

 

Slenger oppå noen spiseskjeer med rømme (jeg har alltid bare lettrømme i kjøleskapet) og en god spiseskje med sennep. Idag brukte jeg Honeymustard men det spiller egentlig ikke såå stor rolle hvilken sennep man bruker. God smak blir det uansett 🙂

 

Tror jaggu jeg slang oppi noen små tomater og jeg…(skjønner  det, at vi er slike sausemennesker som er livredde for at maten skal bli tørr 😉 ) Eget begrep det: Sausemennesker! Bare venn deg til deg ordet. Lager sjeldent noe uten en god saus 🙂

 

Dill har jeg i hagen, så det er klart det blir en kvast med det på toppen. Igjen: bruk det man har.

 

Liten sitronbåt sann helt på tampen (mest for at bildet skulle se “fresht” ut 🙂

 

Pakk inn hele sulamitten og sleng den på (i mitt tillfelle) grillen, eller i ovnen og ta deg et bad…….

…eller en liten lur, som Rolf. Fort gjort å bli litt trøtt i varmen 😉

 

 

Etter 20 minutter og en forfriskende dukkert ser det slik ut!

Ingen kjeler, stekepanner eller tallerkener til oppvask og etter endt måltid er det bare å rydde opp og sette snuta på båten hjemover 🙂

Bare husk å ta med søppelet etter deg! Er en forbannet uting all søppel som folk lar bli igjen på holmer og strender!

Vi har hatt en fantastisk dag på vannet. Sol og varmt vær, null vind og godt selskap! Skuldrene er blitt bittelitt solbrent!

Akkurat slik det skal være en god sommerdag 🙂

Hei sveis så lenge, så sees vi nok snart igjen 🙂 Husk sjøvett og ta med søppel etter deg 🙂

 

Klem fra Blomsterlise

 

 

#båt #grilling #mat #fisk #laks #laksifolie #lykkelise #fredrikstad #fredrikstadblomster # franskbulldog #lilledue

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top