Mat

Smaken av sommer & sol….

Sommer & sol viste seg fra sin beste side i dag og med muligheten til å ta tidlig fri fra jobb,var jeg ikke sen å be… 

Men, først en tur i butikken…. Finne på noe som alle liker OG blir fornøyd med, er jaggu en utfordring i seg selv men i dag ble det kort prosess: Hamburger til små og BLÅSKJELL til store. Lettvint, rimelig, smakfullt og man kan stort sett bruke det man har i kjøleskapet. Og det beste av alt; Alt kan tilberedes og lages ute. Med et godt brød ved siden av ble dette superenkelt og supergodt på en deilig dag som dette. 

 

Foccacian slang jeg sammen i en fei….(dessverre har jeg ikke en konkret oppskrift. Jeg baker alltid gjærdeig på slump men dette er et godt utgangspunkt.

15 dl hvetemel

1/2 pk tørrgjær

4-5 ss olivenolje

1,5 ts salt

2 ts sukker

7 dl lunket vann

Bruk kjøkkenmaskin og bland sammen alt til en litt kornete, “grøtaktig” konsistens.

Hell på litt olje over deigen så den blir blank og fin, dekk med plastfolie og la den heve i ca en halvtime

Et lite tips er å ta vare på oljen fra glass det har vært fetaost, soltørket tomat eller annen oljenedlagt mat i. Dette er kjempegode smaksoljer å bruke på f.eks foccacia brød. Så ingen grunn å kaste glassene heretter når det bare er oljen igjen.

.Hell deigen over i langpanne og dekk med plast på nytt.  La den så heve i ca 20 min. Så er det bare å trykke inn litt oliven (eller most oliven som jeg hadde i dag, fetaost (husk å bruke oljen også) og eller soltørket tomat (bruker oljen herfra også) 200 grader, nederste rille i ca 20-25 min.

Foccacia er faktiskt så godt at det nesten er en egen rett i seg selv. Prøv det med en god hummus, litt spekemat eller en god ost <3

Så var det middagen da…, Blåskjell med div annet godt. Her er det muligheter for å bruke det meste men en god basis er: olje, løk, hvitløk, chili, hermetiske tomater og fløte! Utover dette, bruk det du liker eller har tilgjengelig! I mitt tilfelle så trodde jeg at jeg hadde det meste og bomma derfor på chili men med sambal oelek (fås kjøpt i de fleste butikker ) i kjøleskapet gikk det fint.

Maten ble tillaget ute, på grillen i det flotte været. Fyre opp grillen, ut med kjelen og ingredienser og så er det bare å sette igang 🙂 Tenk, bare en kjele og en kniv til oppvask 🙂

 

Rolf øyner en sjangs til å låne solsenga mens jeg lager mat.

 

 

Mine faste ingredienser er: løk, hvitløk, hermetiske tomater, ferske tomater, paprika, vårløk og matfløte. Utover dette er alt lov…. smak&behag.

 

 Olje og smør i kjelen…….på varm grill.

Kutt hvitløk og løk (bruk den løk du vil eller har, vanlig gul løk, rød løk eller sjalottløk) og fres dette i litt olje og smør. (Oljen fordi den tåler høyest varme, smør fordi det gir den beste smaken 😉 )

 

Skyll blåskjellene godt og skrap av skjell og “skjegg”. Kast skjell som er åpne og som ikke vil lukke seg når du “kakker” forsiktig på de og kast også knuste skjell.

 

Når skjellene begynner å åpne seg, hell på ca en desiliter hvitvin (eller en skvett hvitvinseddik), ha oppi boksen med hermetiske tomater, og de ferske tomatene, la dette surre et halvt minutt……

Litt salt og pepper….

Og hell så på fløten.

Nå går det fort. Det er nå så godt som klart. Bare å strø over litt knasende, sprø grønnsaker, så da er det greit å ha kuttet opp de grønnsakene du vil bruke på forhånd.

Viktig å ha i alle grønnsakene på likt og helt sist. Blir de liggende i den varme kjelen for lenge, blir de myke. Jeg bruker vårløk og paprika i dag. (sukkererter er også nydelig ) 

 

Paprika har jeg selv i hagen, ikke helt hjemmedyrket men gode gud så fantastisk de smaker. Disse selger vi i butikken og er veldig enkle å holde liv i 🙂 Nye paprikaer vokser frem hele tiden, så det er bare å plukke, bruke og spise. Dessuten er de jo like dekorative som enhver blomst i utemiljøet.

Tror det er 12 stk store paprikaer på denne planta. 

Ha litt urter over helt til slutt…både for smak og farge. Her går det mest i dill og gressløk som jeg har dyrket i store potter i hagen 🙂

 

Husk å dekke på med skje. Når blåskjellene er spist opp er det fortsatt masse deilig fløtesaus og grønnsaker igjen som kan spises som en suppe.

Ferdig! Unnagjort på 10 minutter.

Dette var til 2 sultne personer. Det er bare å doble mengden med skjell om du skal lage til flere. Husk da å bruk en ekstra boks med tomater og dobbelt med fløte også.

Vel bekomme 🙂

Og skulle været ikke vise seg fra sin beste side, smaker dette like godt inne 🙂

 

Med håp om flere slike sommerdager…klem fra Blomsterlise <3

 

 

#sjømat #blåskjell #kremetblåskjell #sommermat #fredrikstad #korksterrasse #fredrikstadblomster #pågrillen #foccacia #blåskjellpågrillen

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

7 thoughts on “Smaken av sommer & sol….

  1. Jeanette: Takk Jeanette 🙂 Nei, kokk kunne jeg nok ikke vært. Liker kun å lage det jeg selv har lyst på, vet du 😉 Og kokkeyrket har nok blitt altfor avansert 🙂 men morro å prøve seg litt hjemme da 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top