Mat

Ut og plukk!!

Siden det siste innlegget handlet om alderdomstegn og jeg i en bisetning nevnte at jeg ikke er senil…ennå, skal dere bare vite at jeg fullstendig klar over at det ikke er søndag idag 🙂

Allikevel kommer det et innlegg sånn midt i uka fordi NÅ ER DET SOPP å finne!

Siden temperaturen var så behagelig og solen glimret med sitt fravær bestemte vi oss for en bitteliten skogstur i håp om å finne litt kantarell til kveldsmat.
 

Og sopp fant vi 🙂 Så med fersk loff, salat, tyttebær, ripsgele, biff, løk og hvitløk ble det et festmåltid 🙂

Jeg gned (åååh, jeg har så lyst til å skrive gnidde, men Henrik nekter meg…) hvitløk i panna og tilsatte bitte litt smør før jeg stekte loffeskivene.

Så stekte jeg noen små biffstykker og krydret med salt og pepper. Meny selger små biffbiter som er godt mørnet til bare 25 kr og de er helt geniale å bruke, syns jeg. Gode og møre. Sett kjøttet til hviling….

..og stek kantarellene. Jeg bruker minst mulig smør til å begynne med for å få ut mest mulig fuktighet av soppen.

Tilsett så finkuttet hvitløk og løk og stek til du selv er fornøyd. Jeg liker at soppen er godt stekt og får fin farge.

Salte og pepre og hell over en boks med kremfløte. Jeg hadde en skvett med Kirsebærvin i også, men det er absolutt ingen nødvendighet.

Mens soppen steker gjør jeg klar tallerken med brød og god salat på…

Legger på kjøtt, fyller extra skåler med soppstuingen før jeg legger på mer soppstuing, litt skiver av pære, tyttebærsyltetøy, ripsgele og litt gressløk på toppen…

Server med et glass iskaldt øl!

Bon Apetit 🙂 🙂

Kanskje litt råflott på en onsdag, men Henrik hadde bursdag igår og siden det var flesk & duppe som stod øverst på ønskelisten da, så ble det biff idag 🙂

Uansett en skogstur er deilig! Godt for kroppen og godt for hodet! Attpåtil blir det nydelig mat av det…

Så ut i skogen med dere!!!

 

Onsdagsklem fra

 

Blomsterlise 🙂

#kantarell #kantareller #sopp #biff #skog #biff #fredrikstadblomster #blomsterlise #mat #kveldsmat #smårett

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

4 thoughts on “Ut og plukk!!

  1. Så hyggelig da, Lise.
    Det ble en ekstra koselig overraskelse ved morgenkaffen med et innlegg fra deg i dag.
    Dette ser jo som alltid NYDELIG ut. Rart ikke dere triller, så mye god mat som du lager.
    Og jeg som skulle lage rips-gele. Nå må jeg se å få plukka og laga den gelen før alle bære er borte!
    Hejdå!

  2. Det er jo reint så man får vann i munn bare av å se på bildene. Selv er jeg ingen soppkjenner og velger derfor å overlate plukkingen til dem som vet hva de plukker, men jeg er veldig glad i spise sopp så jeg nyter det når jeg har tilgang på det. Jeg får bruke skogen til andre ting, som å plukke blåbær og kongler 🙂

  3. Mye god mat,skulle kanskje drevet ett spisested også,men skal jo ha tid også da men dere er tydligvis en kreativ familie og da. får en til det meste om ikke så lenge står jo hele hagen din i flotte høstfarger blir sikkert flott å se bilder av

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top