Mat

Tørr høne….åsså på en Lørdag a mårr ;)

Eller sprikendes høne… Vel vel….tittel kan dere velge sjøl ettersom, men litt morsomt syns jeg det er her jeg sitter å skal finne en tittel på Lørdagens matrett 🙂

Det er noen matretter det kan være greit å poste et bilde av sluttresultatet først….. det er nemlig et mye hyggeligere bilde enn om jeg skulle starta fra begynnelsen med….

…dette bilde 🙂 🙂 Tror ikke det hadde vært like mange som hadde tenkt “Mmmm, det så godt ut” om dette hadde vært åpningsbilde??

Ja, altså Vaktler ble det til middag på Lørdag.. Som noen vet, så har Henrik kasta seg på oppdrett av vaktler og høner. Ikke for å skaffe mat til familien, mer som en hobby og interessen for dyr egentlig. Uansett, så må bestanden holdes nede og haneflokken kan ikke være for stor. Dette har jeg sagt tidligere, men for dere som ikke vet det, så parer hanene ihjel disse stakkars vaktelhønene 🙁 (altså vaktelhanene parer ihjel vaktelhønene) 1hane pr 10 høner er visstnok riktig. 

Etter at Henrik har slaktet, ligger de til mørning i 4 dager.( 40 døgngrader) Så er det klart for at jeg skal tilberede og denne gangen skulle jeg prøve meg på å helsteking.

Sta og egen som jeg er, skal jeg ikke google eller følge andres oppskrifter. Jeg vil gjerne finne ut selv av hva som smaker godt sammen.

Jeg har en veldig enkel filosofi at godt + godt = Godt.

Denne gangen måtte jeg imidlertid gjøre et unntak.

Jeg hadde rett og slett ingen anelse om hvor lenge eller på hvilken temperatur jeg skulle steke disse små hønepønene.

Ikke ble jeg noe klokere av å google heller! Mens en skrev 15 minutter, skrev en annen 45-60 min???????? Da er det ikke enkelt å skjønne hvem som har rett.

Så jeg gikk min egen vei og brunet de i pannen først, for så å steke de i ovnen på 180 grader i 30 min.

Jeg heller nok mest til at han som skrev 15 minutter har rett. For etter 30 minutter syns jeg de ble litt tørre (pytt, pytt, hva gjør vel det når man har nok av god saus 🙂 )

Tilbehøret ble tilberedt i ovnen.det også. Lettvint og kjekt. Som tilbehør ble det ovnsstekte poteter, hvitløk, rødbeter, gulbeter og polkabeter. Festlige på både farge og navn.

Også dette ble stekt likt med vaktlene på 180 grader i 30 min. Når vaktlene var ferdig etter en halvtime, skrudde jeg opp temperaturen på grønnsakene så de fikk blåst seg opp litt, og samtidig fikk potetene en sprø skorpe.

Til vaktlene laget jeg en marinade som jeg penslet med, før de ble satt inn i ovnen. Jeg tok de ut å penslet de et par ganger underveis i steketiden også.

Marinaden bestod av smeltet smør, flytende honning, dijonsennep og saften av en sitron.
 

Så var det sausen sin tur…. Kronen på verket, prikken over i`en.

Etter jeg hadde brunet vaktlene i panna, kokte jeg ut stekepanna med 2 dl vann. Så tilsatte jeg litt hønsefond (Jeg hadde ingenting annet å koke kraft på)….

…deretter hadde jeg i 2 dl portvin (dvs, jeg telte til 1-2-3-4-5 gaaaanske sakte mens jeg helte, så det kan nok hende det ble 3-4 dl altså….)

Nuvel…,  jeg lot dette koke inn til en litt mindre mengde (reduseres, tror jeg det heter) og for å få sausen til å blitt tykk og deilig måtte jeg jukse og ty til litt maizena.

Når sausen koker og er litt tykkere enn du vil ha den, trekker du kjelen til siden og har i en fløteskvett og helt tilslutt visper du inn en smørklatt.

Det var det! Nei, forresten litt salt & pepper må til.

Så var det å anrette da. Flotte farger! En smule for lenge stekt vaktel! Nydelig saus og litt urterester som Henrik var ute å høstet med lommelykt i kveldens mulm og mørke 🙂

Denne gangen hadde jeg tenkt å dandere med bare bittelite granne saus. Litt sann dråpeformet som slynger seg rundt maten og gir et sexy og lekkert inntrykk….. Akkurat som man ser på de profesjonelles matbilder.

Helt umulig! Og er det virkelig noen som er såå lite glad i saus at de bare har en liten skvett ved siden av???

Nei, hurra for saus!!!!! Tykk og god fløtesaus! Enhver god matrett med respekt for seg selv bør inneholde en god saus og da er mitt motto enkelt og greit:

Bedre med for mye enn for lite!

Og når Henrik nekter å kaste resten av sausen i kjelen, men spiser den opp med skje. Ja, da vet jeg at den ble vellykket. 

Ikke mye kjøtt på de låra der altså.Ikke noe fett heller, for den sakens skyld! Fort gjort at det kan bli litt for godt stekt.

Neste gang jeg skal tilberede vaktler skal jeg kun steke de i 15 minutter. Da er jeg helt sikker på at de blir perfekte.

Og om noen vil lage dette, men mangler vaktler så tror jeg all annen fugl og fjærkre vil gjøre samme nytten.

Om noen har den perfekte steketiden på vaktler, så tar jeg imot tips og råd med glede. Vi skal nok ha det på menyen igjen.


 

Idag blir det lammekjøtt med tilbehør langtidsstekt i Römertopf.

God helg fra meg Blomsterlise 🙂

 

#vaktel #vaktler #mat #portvinsaus #fløtesaus #saus #fredrikstad #fredrikstadblomster #helgekos #korksterrasse #mat #blogg

 

 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top