Mat

Hane pane en Lørdag kveld…

Alle tror nok at det er høner (altså kjærringkakkel) som er det værste…men i den virkelige verden, så er det faktiskt hanekakkel!

Ikke noe er værre enn om det blir for mange haner! Det blir bråk og leven! Om hvem som er størst, sterkest og har det høyeste og flotteste galet 😉

Så da må det slaktes! Sånn er det bare. For å holde orden i rekkene, må det ryddes.

Og denne gangen var det hanenes tur………

Uff, er så glad det ikke er jeg som må ta denne jobben.

Og om man ikke kan dra til felleskjøpet….så får du få felleskjøpet hjem…, Henrik


 

Coq au vin

Start med å lage marinade, gjerne kvelden før.(Det gjorde ikke jeg, marinerte i 2 timer før jeg tilberedte)

Marinaden består av: MASSE rødvin, jeg brukte 2,5 liter!!! :))))) og 4 hele kinesiske hvitløker(altså, hele runde) som jeg skar i skiver og hadde oppi rødvinen 🙂 

Henrik delte opp hanenene i passende stykker og oppi marinaden med dem!

Yack! Lilla er flott det…men ikke på/i mat! Etter 2 timer var både hane og marinade blitt lilla. Guffen-lilla.

Hva gjør ikke litt sterk varme og en klatt eller fem med godt smør? Joda, fres hanestykkene og legg de opp i gryta. Mens jeg stekte de, så kokte marinaden (altså all rødvina med hvitløken) i en kjele. Litt salt og pepper oppi også 🙂 Samtidig stekte jeg 3 pakker med bacon.

Etter dette stekte jeg ett nett med sjalottenløk….

Hanestykkene fikk en omgang med brandy og flambering (ikke nødvendig)

Hvis du flamberer, så ta det ikke under kjkkenvifta(godt med fett oppi der samt flammer er ingen god kombinasjon)

Helt hysterisk, kom jeg på at jeg hadde handlet inn sopp også…og måtte bråsteke disse, før jeg satte alt til kok……


Som jeg alltid har sagt, så hater jeg oppskrifter. Er noe helt ukjent, googler jeg og ser hva oppskriftene inneholder før jeg prøver meg frem med min egen smak

Så også denne gangen, men som jeg sier: Godt+godt=godt. 

Oppi med litt tomatpure…sann ca halv tube (svensk) eller et glass fra rema…..

Jeg lar aldri god smak gå til spille, og etter å ha stekt haner,bacon, sopp, løk og hvitløk, koker jeg ut stekepanna og har dette over i kjelen.

Lot alt koke i en trekvarter…..Hane, løk, hvitløk, salt og pepper, tomatpure, laubærblad, bacon og en kvast med rosemarin og timian (Timian og rødvin er en perfekt match) De passer som hånd i hanske, uansett hva du vil lage.

Tilslutt er det bare litt jevning som gjenstår. Bland litt Maizena i kaldt vann og spe dette i sausen til du får ønsket tykkelse..

Og unnskyld meg…, men jeg takler ikke lilla saus så her måtte litt sukkerkulør til!

Når det nærmer seg sult og kjøttet er mørt, ca trekvarter-1 time så legger jeg oppi poteter og gulrøtter.

På med lokket og etter 30 minutter……

…er det klart 🙂 

Det smakte helt fantastisk!

Nå vet jeg at hane ikke er helt enkelt å skaffe her i landet så kylling gjør samme nytten!

Jaggu godt vi klina til med 3 haner til 2 personer (egentlig beregnes 1 hane pr 2 personer) så har vi litt til dagen derpå også!

Håper denne søndagen har vært deilig!

Min har vært fantastisk 😉

 

#coqauvin #hane #kylling #advent #gryte #fredrikstad #fredrikstadblomster #mat #korksterrasse #rødvin #masserødvin

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

3 thoughts on “Hane pane en Lørdag kveld…

  1. Det der ser godt ut. Jeg har spist noen seige haner oppgjennom tiden,men med såpass lang koketid så ble de sikkert møre og gode. Hmmm…jeg har vel egentlig ett par haner for mye pr.tiden jeg også

  2. Dette så og hørtes VELDIG godt ut! Men siden jeg bare har en hane her på gården, og han har jeg tenkt å beholde, så får det bli med “vannet i munnen” når det gjelder denne “kokavin`n” 🙂
    Du imponerer! Igjen… 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top