Mat

Tull & tøys! Det enkleste er sjeldent det beste!

Hvem var det forresten som sa det?? 

Etter 12 timer på jobb var middagen planlagt slik at barna skulle varme seg lasagne fra i går. Mannen var på jobb, så han spiser der og jeg…, jeg hadde store planer om bare å ta meg et par brødskiver når jeg kom hjem! Det er helt greit noen ganger.


(Foto: All over press)

Sent på ettermiddagen kommer en kunde inn som begynner å snakke om Øivind Karlsen produkter. Da var det gjort!!

(For dere som ikke er her fra Fredrikstad så er Øivind Karlsen-Manstad Kjøtt en lokalberømt pølsemaker/kjøttdisk med beliggenhet i Onsøy)

De har en slik stor, god og gammeldags ferskvaredisk som det snart ikke finnes flere igjen av

Med alt av pålegg og kjøttvarer. Og selvfølgelig verdens beste pølser!!!! DE er landskjente!

 

(Bildet er kopiert fra Øivind Karlsens egen hjemmeside)

Ååååhh, som jeg savner en slik ferskvaredisk her i byen. Og tenk om det kunne vært en byavdeling med Øivind Karlsen produkter.

Nååh! Det som var saken var det at etter dette snakket om mat begynte jeg å tenke på den Italienske salaten og kjøttpålegget de lager der og etter 12 timer på jobb,knaskende på knekkebrød med svett gulost var ikke kroppen heeelt klar for tørr brødskive med enda mer gulost.

Jeg fikk lyst på Øivind Karlsens Italienske salat med kjøttpålegg på!

Da er ikke det enkleste det beste, for da kunne jeg bare kjøpt meg en ferdig majonesbasert salat i butikken. Det er ikke godt syns jeg.

Da er det bare å lage selv! 

Innom butikken for å handle på vei hjem.

Her ser dere ingrediensene og oppskriften er som følger:

2 poser ekte majones, 2 ss hvitvinseddik, 2 ss sukker, 1 ts salt og kvernet pepper.

Tilsett så 3 revne gulerøtter og 1/2 revet hodekål (litet)

Dette er slik jeg liker den. Mange har skinke i men jeg skulle jo ha den til skinke på brødskiva.

Jeg har også sett noen bruke et revet eple i, men med sur agurk på toppen blir det nok syre for min del. Smak og behag 🙂

Rør sammen og voila:

Bare å smøre brødskivene!

Ferskt brød, smør, crispy salat, mengder med Italiensk salat (skjønner egentlig ikke hva den har med Italia å gjøre…), kokt eller røkt skinke, tomatskiver og sur agurk…og tilslutt litt kvernet pepper!

Drikkeforslag til maten: Iskald lettmelk 😉


 

Så enkelt og så godt!!!

Men, jeg skulle nå heller hatt en egen avdeling fra dem i byen da! Jeg vet om det perfekte lokalet!

Tenk om man kunne kjøpt en hekto fersk kalverull skåret på maskin og pakket i papir mens man venter, fleskepølse laget lokalt i den størrelsen du selv ønsker, ukens middagstilbud, for ikke å snakke om sommerkotelettene derfra.

Jeg tror byens befolkning er sååå klare for en god ferskvaredisk med gode råvarer og hjemmelagede produkter.

Jeg tror og håper det er den trenden som vil utvikle seg (igjen) og komme tilbake for fullt!

Med lokale og håndlagede varer, kortreist mat, handelsopplevelse, personlig service og fagkunnskap!!!

Jeg krysser fingrene og håper i det lengste at noen tar et lokalt initiativ og våger å satse!!

Jeg blir hvertfall fast kunde!

 

Takk for maten og god kveld!

 

Klem fra blomsterlise.

 

#øivindkarlsen #fredrikstad #mat #fredrikstadblomster

 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

2 thoughts on “Tull & tøys! Det enkleste er sjeldent det beste!

  1. HERLIG!!! Jeg er så enig med deg! Tenk å kunne gå inn i en ekte pølsemaker/ostebutikk og kjøpe ferskt oppskåret akkurat det man ønsker, pakket i papir, slik det var før i tiden! <3 Og du kan jo alltids starte med italienske delikatesser! Den italienske salaten så helt utrolig god ut! Jeg må nesten gjenta hva mannen i huset sa da han leste innlegget ditt sammen med meg: "Den dama der er faen meg bra på å lage mat!"
    Klemmer i fleng fra oss i Huset på landet. 🙂

  2. Huset på landet: he he 🙂 Takk for det 🙂 Og nå har jeg både spist og blitt vartet opp hos dere flere ganger så jeg vet at dere er minst like gode <3 Takk for festlig kommentar 🙂 Lo godt <3
    Regner med at dere koser dere nå i helga 🙂 Klem igjen 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top