Oppussing igjen…til Henriks store fortvilelse ;)

 

SONY DSC

SONY DSC

“Nå igjen?” Sa Henrik…motvillig og med et dypt sukk, da jeg nevnte at soverommet trengte en oppussing.

Eller oppbevaringsrommet, som det med tid og stunder var blitt.

Så var det bare å begynne å tømme rommet for all rot, klær og gud bedre hva det ikke var der inne.

Garderobeskapet som fulgte med huskjøpet skulle kastes ut. Det skapet minnet meg mest om et dårlig dominospill hvor den øverste hylla klappet sammen for så at alle de under også klappet sammen. Stort sett lå alt i en haug i bunn av skapet.

Vi tenkte det ville være lurt å plassere sengen inn i “tranga” hvor skapet stod, dermed fikk vi frigjort noen få extra centimeter på et ellers trangt og ikke så altfor stort soverom.

SONY DSC

Her skal det gamle skapet rives og inn i de ekstra 30 cm, skal altså sengen stå.

Lilla vegger…..skal få ny farge, kledning skal beises og opp på veggen, tak og lister skal igjen bli hvite.

SONY DSC
10 søplesekker ble mitt nye garderobeskap de neste 10 dagene. Å prøve å finne trusa her på morgenen blir som å lete etter den berømte nåla i høystakken.

Skulle nesten trodd at vi helrenoverte hele huset, for makan til rot overalt skal man lete lenge etter. Alle bord var fylt med noe, jeg har ikke sett kjøkkenbenken på 10 dager pga drillkofferter og annet verktøy som  ligge hendig til (sier Henrik…)

Gangen har vært full av planker og store og små malingspann har stått absolutt overalt,

Stakkars Rolf. Han har nesten ikke kommet fram med de korte beina sine så han kunne gå i veien for oss..sann han vanligvis gjør 🙂

Han fant seg et pledd rett utenfor døra hvor han kunne sitte å følge med (les: sove på)

SONY DSC

Lilla vegger, deler av gammelrosa vegg-til-vegg teppe og strietapet. Mye snaskens som kommer til overflaten ved litt oppussing

SONY DSC

Med litt maling på vegg og på lister så forandrer alt seg til det bedre.

SONY DSC

I allefall, det skulle pusses opp på budsjett. Her skulle ikke brukes en krone mer enn nødvendig!

Penger spart er penger tjent og ekstra penger tjent kan brukes på nytt stæsj……til soverommet selvfølgelig 🙂

Så her ble alle kriker og kroker saumfart etter maling og annet fornuftig bruksmateriale for ikke å kjøpe noe nytt.

Vi fant både tak, lister og veggmaling og sannelig fant jeg ikke et helt spann med kalkmalingmaling (skal ligne på støpt betong på veggen) også.

Stendere kom på plass, panel ble beiset og satt på vegg, de andre veggflatene fikk betongmaling og Henrik… han fikk flere små og mellomstore anfall av slapphet (av meg og mine ideer) underveis.

Kappet ble brukt til å bygge en ramme rundt senga. (alt for å slippe kappelaken, det er ikke meg lissom….)

Ny taklampe ble bestemt (oppi hodet mitt) så Henrik og Mie ble sendt på drivvedtokt i fjæra. En fantastisk drivved-stamme ble funnet og etter en runde på Clas Ohlsson for innkjøp av lampeledninger og lyspærer, kunne monteringa begynne.
SONY DSC
Henrik borrer ledningshull til taklampa og jeg syns den ble riktig så flott. Den kommer ferdig montert lenger ned her….
Med så mye spart (eller tjent) på å bruke malingsrester, lage lampe og billig veggkledning hadde jeg tjent meg nok penger til et nytt garderobeskap.
SONY DSC
Stort, langt og høyt med masse hyller og skuffer og oppbevaring av all mulig bijouteri.

Mie som er en dreven Ikeamontør tilbød seg å hjelpe til med monteringen. Ja, takk sier jeg 🙂 Så tilbød heller jeg meg å lage mat til dem som belønning… Alle må jo ha mat 🙂

SONY DSC

Etter maten var det bare å begynne å få alt tøy inn i skapet igjen.Alle sekker ble gått igjennom og det var mye som ikke ble med inn i det nye skapet, for å si det sann. Skjorter i str 38. Kan jeg umulig ha brukt de siste 5 åra….. Så fortsatt har jeg masse ledig plass. Dette rommer virkelig mye.

SONY DSC

Ny liftgardin ble bestillt og sydd hos flinke Jorunns Interiør.Stoff fra Designers Guild (med mønster fra det engelske kongehus, tror jeg det var 🙂 🙂 )

Jeg bare ba om en farge som passet til bildene på veggen, Jorunn fant 2 kuule stoffer med riktig farge som jeg falt pladask for, så det kommer en gardin til med tid og stunder…

Sendte bilde av vindu, mål på høyde og bredde og vipps så stod jeg med en tung og lekker liftgardin med barokkmønster og tung fløyel..

SONY DSC

Taklampa lyser i all sin prakt. Hullet i taket etter den forrige taklampa var litt stort så det gikk ikke å få kjøpt et nytt lokk seom dekket dette.

Det hadde jo blitt stygt om det så ut som et krater rundt feste på lampa, så Henrik fant et tomt tyttebørsyltetøyspann, klipte ut bunnen og..det satt som ei kula, for å si det sann.

SONY DSC
Klesskapet begynner å fylles…

SONY DSC
De sprekeste og mest dyriske glassbildene…Grrr…… Disse måler 80×80 cm og er av glass. Jeg falt pladask for disse og de petroleumsfargede øynene var det som først bergtok meg. Selvfølgelig har det satt ramma for pynten og gardinene på rommet.

Litt stæsj….

SONY DSC
Speil, lysglass, de gamle lampene, men uten skjermer og de gamle nattbordene duger fortsatt… Jeg hadde i utgangspunktet tenkt på nye lamper også, men etter å ha tatt av skjermene for å bruke de som arbeidslamper syns jeg de var mer enn kuule nok. Så det blir, men uten skjerm. (så sparte jeg pæng der og)
SONY DSC

Litt friske blomster og et lysglass. De gamle nattbordene passer perfekt, så de får bli med videre (tenker at jeg tjente litt på det og, jeg 😉 )

Enda en drivved som ble funnet er brukt som hylle.

En litt rusten bølgeblekk har blitt oljet og brukt bak hylla som et avbrekk mot alt treverket…og fordi jeg syns at rust er tøft!

Jeg hadde egentlig lyst på en hel vegg med rusten bølgeblekk , jeg…., men da satte Henrik foten ned. Hmm….

SONY DSC

Se, så vakre pusekatter <3 Bildene kommer fra Herregård Design og kan snart kjøpes i butikken hos meg.

Sjekk de skuffene da! Fantastisk å få samlet all bijouteri på en plass (kanskje ikke alt, men mye på en plass da….)
SONY DSC

Rolf koser seg…og følger med…

SONY DSC
Her ser dere litt av hvordan ramma på senga ble av kappet. Den er løs og kan flyttes på om senga må fram. Tenker det er noen som klør i fingrene etter å få strøket sengetøyet også

SONY DSC
…..he he, dere får bare klø videre 🙂 Sengetøy blir ikke slett her i huset før det kan henges ut til sommeren. Desverre fikk jeg aldri det husmorgenet 😉 Alle kan vi ikke ha alt 🙂
SONY DSC

Veldig fornøyd! Ble et helt nytt rom og jeg sover veldig trygt og godt inni hula der. Jeg har tross alt Henrik på ene siden, 2 tigre over hodet og Henrik har hengt opp balltre bak døra… Tryggere kan det neppe bli!

SONY DSC

SONY DSC

Den som ser nøye etter ser balltre bak døra… kjekt å ha 🙂
SONY DSC

SONY DSC

Tilsammen brukte vi ca 6000 kr på materiale som planker, beis, lampeledninger og diverse skruer….

Alle pengene jeg sparte (les: tjente) er selvfølgelig brukt på gardiner, garderobeskap og stæsj.

Så da konkluderer jeg med at alt gikk opp-i-opp 🙂 🙂

Henrik er og fornøyd med egen innsats og tror det blir lenge til neste prosjekt…..det tror ikke jeg. 

Jeg har selvfølgelig allerede planer om et nytt….jeg bare venter et par dager før jeg forsiktig nevner det… 🙂

Nå skal jeg fortsette å fylle inn mere klær og litt annet småtteri…

Tenker det skal bli tidlig kvelden på meg i dag…gleder meg rett og slett til å legge meg 🙂

 

God søndag til dere!

Klem fra Blomsterlise <3

 

#oppussing #soverom #fredrikstadblomster #korksterrasse #drivved #rust #gammelt #nytt #pengerspart #pengertjent #herregårddesign #jorunnsinteriør

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

4 thoughts on “Oppussing igjen…til Henriks store fortvilelse ;)

  1. WOW!!! Det ble bare SÅ sprekt! Jeg liker den mørke, rustikke stilen. Og for en lampe! Jeg hadde samlet masse rekved som jeg hadde lagt på låven, som skulle brukes til blant annet bordpynt og hyller. Men Jarle har ryddet… Så nå har jeg ingen rekved… 🙁
    Og speilet – DET er fint det også! Og bildene er kjempekule. Og balltre.. 🙂 Det er sikkert kjekt å ha om for eksempel noen av vennene til barna skulle komme uventa inn hoveddøren midt på natta… :-))
    Nå fortjener kanskje Henrik et par dager fri, før du starter på nye prosjekter. Men for all del – Det er viktig å holde han i gang, så han ikke blir lat! :-))
    Gode klemmer fra meg som gjør det beste jeg kan for å holde min mann i gang! 🙂

  2. Kjempestilig! Herlighet så trivelig med sånne farger. Jeg bare elsker det fine speilet ditt! Kos deg masse med nyopp-pusset rom. Du kommet til å sove som en prinsesse heretter! 🙂

  3. natheless: Hei 🙂 Takk for det. Veldig fornøyd og syns det er blitt veldig hyggelig der inn nå. Det som blir en utfordring blir å holde det ryddig i garderobeskapet…som jeg bevist valgte uten dører… 🙂 Og ja, sover som en prinsesse gjennom hele natten 🙂 Fin uke til deg! 🙂

  4. Huset på landet: Hei kjære Line 🙂 Takk for det! Er veldig fornøyd med rommet nå, og ikke minst garderobeskapet. Så gjenstår det å se om jeg klarer å holde det ryddig. Det er hvertfall målet 😉
    Ha ha ha, Ja, den jenta sliter nok litt med traumer ennå… 🙂 🙂 Ikke bare bare å møte på en middelaldrende, naken mann med balltre i hånda midt på natten 🙂 🙂
    Henrik skal få et par dager fri Line, men det viktig å holde han litt i gang også…så vi har en liten ting til vi trenger å gjøre før utesesongen begynner.
    Jeg skjønner at den sesongen allerede har begynt for deg og gurimalla så spreke de søylene blir!
    Denne uka kan vi glede oss over sol og vårfølelse og kløe i fingrene 🙂
    Nesten så jeg får lyst til å sette ut hagemøbler….
    God uke til deg, kjære <3
    Klemmer!
    Ps: Jarle må slutte å rydde i gamle ting...mye er kjekt å ha!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top