Når du får tomater på hjernen…..

…og alt du klarer å tenke er: Åssen har det gått med tomatene i natt?

SONY DSC

Altså, utgangspunktet var disse store grønne tomatene som var røde inni. Jeg kjøpte de i butikken i januar…for å spise selvfølgelig, men jeg syns de var så gode og flotte at jaggu skulle jeg prøve meg på å ta frø og så de selv. “Alle” andre får det jo til, så dette skulle gå fint!

Jeg renset frø, la de i bløt i 3 dager, skylte frøene, la de til tørk, før jeg hadde de på et tett glass og oppbevarte de kjølig frem til jeg skulle så i mars engang…

Så er det jo sånn at jeg er den mest utålmodige hobbygartneren i hele verden, tror jeg. Så når været ble greit og temperaturen steg i april engang, begynte jeg å sette de ut på verandaen på dagtid. Fylte opp en stor kasse jeg hadde og bar de ut på dagen, inn for natten, ut på dagen, inn for natten osv…

Helt til jeg en kveld glemte å ta de inn for natten…

Etter det gikk det bare en vei…..alt visnet, tørket inn….og døde.

Har du sett på makan for et bedrøvelig syn? Ja, jeg vet de ser tørre ut, men bildet er tatt etter at dødsfallet inntraff og da er det jo ingen vits i å fortsette å vanne akkurat.

Bortsett fra disse to som ikke fikk plass i den kassa og som hele tiden har stått i stuevinduet……

SONY DSC

Gjett om de har fått god pleie da? De har fått se Hotel Cæsar, de har fått sitte blant gjester når vi har hatt besøk, jeg har bortimot innviet de som nye familiemedlemmer!  Jeg har nok vært en smule småhysterisk og overnevrotisk med disse to, og jeg har ikke latt de få slippe ut i den kalde og grusomme våren…før Pinsehelga, varmen og solen kom..

Nå, tenkte jeg…! Nå er det varmt nok! Nå skal dere ut i frisk luft, deles og plantes i nye store potter, så skal dere vokse og gro og gi meg disse flotte tomatene jeg trodde var så superenkelt!

Så, jeg vannet de godt. La de ned på bakken og delte så forsiktig, så forsiktig jeg bare kunne uten å ødelegge de små, skjøre røttene. Store nye potter og pinner til å klamre seg på til de blir store og sterke. Phuuu…, der var det gjort, trodde jeg.

 

En halv time senere så de slik ut!!!!!!

SONY DSC

Da gikk liksom rullegardina rett ned for meg! Og, før jeg gjøv løs med munn-til-munn metoden ringte jeg hysterisk rundt til et par “gartnereksperter” som jeg kjenner, for råd! Her var gode råd dyre og jeg var villig til å betale hva som helst…..!

Fikk opptil flere gode råd, men det beste var vel da den ene sa:

“Har ikke du drivhus a?”

Herregud, er det mulig???  Selvfølgelig skal de få stå i drivhuset! Det er jo det drivhuset er til for 🙂

SONY DSC

Etter noen timer inne i det lune, fuktige drivhuset begynte de å reise seg igjen. Etter å ha pakket de inn i pledd og tepper så de skulle ha det lunt og godt, sa jeg skjelvende godnatt til plantene…… og meg selv! Utslitt etter all denne livreddingen var det bare å legge seg for meg også, med håpet om at det skulle stå til liv i drivhuset morgenen etter…..

…og se på dette!!! Her strutter det!!! So far, so good! Så gjenstår det å se da, om jeg klarer å holde videre liv og om det i det hele tatt blir tomater i sommer?

 

Jeg har sådd flere forskjellige grønnsaker og urter, jeg…men det var lissom noe eget med disse frøene da! Som ikke kom ferdig fra en produsent i pose med navn og bilde på….Det er nok en grunn for at det finnes gartnere, tenker jeg! Spørs nok om ikke de (altså gartnerene) heretter skal få gjøre grunnarbeidet for meg, så jeg bare kan høste av godt fagarbeid 🙂

Ja ja, vi få se da vettu……., men har du et godt tips og råd om videre stell av disse tomatplantene så skriv det gjerne til meg 🙂 Jeg tar imot tips og råd med glede og et stort takk 🙂

Ha en god søndag i gråværet 🙂

 

Klem fra Blomsterlise 🙂

 

 

#tomater #hage #minidrivhus #drivhus #tomatplanter #grønnetomater #korksterrasse #fredrikstadblomster #blomsterliseblogg #frø #så 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top