Vi är på gång….vi är laddade vi är tenda….

Måndag, tisdag, ooonsdag…., tosdag och fredag….

..vel jeg er i gang! Og jeg er både laddad och tent……på hagen vel og merke!

Henrik derimot…, han henger på så godt det lar seg gjøre.. 😉 (for dere som ikke tok teksten, så var det Thomas Ledin.)

Denne uken har vi begynt på “hønebeddet”.

Ikke noe stress, men litt hver kveld. Temperaturen har vært deilig så at solen ikke alltid skinner gjør meg ingenting.

Utfra uttrykket “hønemor” så skulle man jo tro at disse hønepønene likte å ha det pent rundt seg….men neida…

Der hvor jeg hvert eneste år planter og pynter, finner de det for godt å rulle seg rundt…, grave seg ned for å sole seg i varmen!

Så alle stauder, planter, roser og busker jeg har plassert med kjærlig hånd nede hos dem, blir “lagt ihjel” før sommeren begynner…

Av alle rosebusker, stokkroser, revebjeller og til og med den svartelistede lupinen, jeg har plantet………kommer det veldig lite tilbake.

Sann ser det altså ut når håpet om tilbakevendende stauder ikke viser seg i slutten av mai….

Da er det bare å ta på seg Crocsa og ta med Henrik på gartneribesøk for litt planteshopping….(jippey, så glad han ble for det………)

Denne søndagen ble det tur til Lundeby Gartneri i Råde.

Og tenk…der fikk jeg endelig kjøpt meg disse David Austin rosene…

……..dere vet de fine verdensberømte rosene som dufter sååå fantastisk!!!!

Disse rosene hadde jeg egentlig en plan på. De hadde et navn og de skulle være av den klatrende sorten. Men i nøden spiser fanden fluer som dere vet…. Jeg fant noen av rosene med riktig navn, men de var ikke klatrende. De var buskroser. Pyttsan…, så lenge fargen er riktig og de lukter godt så får det være, tenker jeg.

På gartneriet i Råde har de et helt drivhus med roser. Der er det noe for enhver smak…klatre-stilk-duft-buskroser…..

Selv om jeg egentlig bare hadde plass til tre, endte vi opp med seks….

Mens vi handlet fant Henrik ut at vi ikke kunne plante nytt hvert eneste år (…fornuftig den kællen min, asså….) så da fant han ut at den rustne nettingen han fant i skogen ifjor, kunne få bli et gjerde for hønene.

Men for å kappe dette “jerngjerdet” trengte han en større vinkelsliper…….så da måtte vi ringe Line og Jarle (Huset på landet) for en lånevisitt…

“Selvfølgelig! Det var bare å komme …… !”

Som de sosiale menneskene de er, kan man ikke bare kjøre innom der…og dra igjen…..samme hvor mye man egentlig skulle ha gjort…og jeg… jeg var ikke vond å be…

Det ble både…kaffe, rødvin, grilling … så rydda jeg litt i potetgull & sjokoladeskapet deres.., meeen det finnes bunn i fattigfolk også ….så etter å ha fått med meg noen stauder hjem fra bedet til Line (…snakk om full uttelling av et besøk a…) var det på tide å dra hjemover for litt planting.

Hos Huset på landet (Line og Jarle) er det også full rulle med hageprosjekter, men det er vel så viktig med en pause innimellom….

Vel hjemme var det bare å begynne. Mens Henrik kappet…

..begynte jeg med å grave, plante og stripse….

Strips er bare noe av det beste jeg vet! Strips er et fantastisk hjelpemiddel! Det kan holde alt oppe det!……

 (…vel, kanskje ikke alt… 😉 men veldig mye da…)

Så, etter at Delphinium, roser, Iris, lammeører og Akeleier var plantet måtte det vannes godt….selv i duskregn.

…før det “nye” (les: gamle) gjerdet ble plassert.

Så får vi se om alt får rotsatt seg, vokser som jeg håper og blir store og sterke. Da kan vi fjerne gjerdet igjen.

I mens…..

…går jeg rundt i hagen i Crocsa mine og stripser alt som trenger en støttende pinne.

Fortsatt ser det ut som et “bombet horehus” her…

…men “vi är på gång”. Litt hver dag.

Det vil bli en orden i galskapen etterhvert……

..selv om det ikke akkurat ser sånn ut for øyeblikket…

Mens jeg (og Henrik) fortsetter…

…tar Rolf seg en høneblund.

Sukk…….

 

Klem fra meg…

Blomsterlise <3

 

 

#hage #korksterrasse #franskbulldog #hund #hagearbeid #stauder #lundebygartneri #roser #davidaustin #husetpålandet
 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

2 thoughts on “Vi är på gång….vi är laddade vi är tenda….

  1. Stakkars hønene da…Hvor skal de solbade nå? Jeg er for tiden inne i en dyp sorgperiode med hensyn til alt som har av fugler å gjøre. Så jeg prøver å hjelpe alle de uskyldige. Så LA HØNENE SOLBADE!!!
    Fine bilder forresten. Og det er bare å låne mer, det blir så innmari trivelig da… <3

  2. Høner ass… dritgøy når de finner de nysådde gulrotfrøa også. Kjempegøy. NOT!
    Meeeen fuggel må en ha, skal en bli årntli’ gla! Gleder meg til å se mer av hagen din fremover, ser ut til å bli jækla kult!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top