Byggmester Augensen…tilbake på trygg grunn… Del III

Trygt hjemme fra danmarkstur med full bil og full av pågangsmot var det bare å få tømt bilen og sette i gang.

Før vi reiste til Danmark var det klart for å begynne på hageprosjektet, så jeg fikk på meg arbeidstøy (shorts og Crocs) i rekordfart.

Jernet som var bestillt for å dele inn den nye hageflekken og frem til inngangspartiet var kommet, så her var det bare for meg å begynne. De to bambusplantene til venstre har stått bortgjemt nede ved hønehuset i mange år i påvente av at jeg skulle finne riktig plass, og endelig fikk de komme til sin rett. Vi har en utleieleilighet med utsyn/innsyn fra hagen så bambus er perfekt for å skjerme. Den har allerede tredoblet seg og blitt et frodig skille for både leietaker og oss. Dessuten så er den vintergrønn og det er absolutt et pluss.

Jeg skilte også av med et bambusgjerde. Ikke fordi det trengtes, men fordi jeg syns det er fint og har hatt lyst til å sette opp ett lenge. Det ble kjøpt året før og har også bare ventet på å finne sin plass.

Mer jord ble bestilt. Myye jord faktisk! Tre lass på hengeren. Det var store nivåforskjeller så her måtte det noen lass til og når jeg endelig trodde det var nok (selvfølgelig på en helg) måtte jeg ty til hagesenter og 100 sekker til….

Merkelig det der at man alltid skal gå tom for ting man trenger når det er helg.

Skjønner hva jeg mener nå…med ting overalt…?

Henrik ordnet med sitt og jeg med mitt. Nå trivdes jeg vet du…for å anlegge en hageflekk er jo bare pur glede. Her var det ingen mål,tegninger eller formler som måtte følges. Kun bilder i hodet, drømmer, ønsker og fantasi…og lommeboka da…

Med jernet på plass var inndelingen i boks og jeg kunne gå videre til neste trinn. Duk, grus og heller.

Det er en grunn til at de stolene dukker opp på mange bilder. Det var pausestolene våre, for mettet som vi var på sol og varme flyttet vi de med oss til alle skyggeflekker hver gang vi skulle ha pause. Jeg tror aldri jeg har ungått sol så mye som den sommeren.

Jeg må si at kællen klarte seg usedvanlig godt i tropevarmen med alle kravene fra en overenergisk kjærring. Mulig det hjalp at jeg stadig vekk lovet å hjelpe til med båtpuss når vi bare ble ferdige (noe vi ikke ble før andre tok båten opp fra vann)…

Atter en gang så skjønte jeg at planlegging er halve jobben. Den grusen som jeg hadde sett for meg at jeg skulle bruke var det bestillingstid på. En ukes ventetid lissom. Det hadde jeg selvfølgelig ikke tid til og etter å ha tømt div hagesenter i distriktet for sjøsingel en lørdagsettermiddag kunne jeg fortsette med mitt igjen, dog litt muggen i humøret siden bildet i hodet ikke samsvarte med virkeligheten. Planlegging, planlegging, planlegging Lise! Når skal jeg få det inn i hodet..?

Med Crocs og knebeskyttelse var det bare å blande for hånd…

Sånn, da var det en vei rett frem fra gårdsplassen, en vei til venstre inn i hovedhuset og en vei til høyre til plattingen. Nå var det bare å fylle opp med enda mer jord (opp til murkanten rundt hele) og så kunne jeg begynne å plante og snart så litt gress.

Rolf-Aage følger med….

Takløk ble plantet helt inntil trappa….

…og Henrik var snart klar med hobbyrommet. Dørene er de samme som dere så i forrige innlegg, men de var om mulig enda finere på baksiden hvor de var brune og med en rusten lås. Det var den siden vi valgte å ha ut mot rommet.

Som sagt tidligere ble det noen turer på diverse hagesenter og det var på et besøk der at Henrik så disse store, grønne inngangsportalene. “Bare gå forbi, vi skal ikke kjøpe de” sa en nervøs økonomiansvarlig Augensen. De kostet jo det hvite i øyet og det var definitivt en utgiftspost som ikke stod i budsjettet! Henrik føler som sagt ingen skam ved å prute (det gjør derimot jeg) “Hadde det vært tilbud så hadde det stått tilbud, vet du” sier jeg i et forsøk på å få han til å gå videre mens Henrik svarer “en vare er ikke mer verdt enn det folk er villige til å betale for den” og selv om det kanskje er noe i det, så gikk jeg skamfull å gjemte meg bak en tralle med blomster mens han gikk for å forhandle….

Så da endte vi hjemme igjen, med ikke mindre enn to buer…. og 90% avslag…. tenke seg det…90% avslag! Jeg var ganske fornøyd med den kællen igjen da, og skammen jeg hadde følt et øyeblikk var forduftet som dugg for solen 🙂

Da var det bare å plukke bort litt beleggningsstein og grave hull…noe som medførte at jeg trengte flere heller og enda mer sjøsingel… Posten “uforutsette utgifter” økte i takt med temperaturen den sommeren.

Etter hvert som blomster blir plantet og gress blir sådd begynner hagestua å bli klar for innredning. Jeg er nesten klar med hageprosjektet mitt og verker etter å få satt mitt preg innvendig og å få en orden rundt utvendig.

Alle glassvegger er satt inn, alle vegger er tette og blomster og inngangsportal er plantet. Det ser ut til at jeg har plantet blomster uten mål og mening, men det var også min intensjon at det skulle se slik ut. Jeg ville ikke ha linjer, grupperinger eller noe som minnet om ryddighet. Derimot ville jeg ha det fargerikt, frodig og vilt.

Til sommeren skal dere få se hvor fint det er blitt nå som alt har fått grodd seg til. Jeg har også satt 300 blomsterløk som kommer på våren.

Hobbyrommet er klart for innflytting…..

Vinduseksjonene var målt ut for å passe, men det gjorde de ikke. Det var der vi bare gav opp og satt oss ned. Når du er sliten, varm og lei så skal det ikke mye motgang til før du mister glød og iver. Vinduene var for små og etter mye frem og tilbake, banning og kløing i hodet, fant vi ut at det passet perfekt hvis vi la en murstein under glasset og tettet med Tek7 (hva jeg har lært…).

Herre min hatt så flaks vi hadde med den.

Langs jernet i alle smårutene måtte jeg tette med sort silikon utvendig og innvendig (noe jeg for øvrig syns var en drittjobb…grisete og vanskelig å få pent), men etter 12 tuber med silikon var vinduene potte tette.

Endelig etter å ha vasket vinduer, tak og gulv kunne møblene komme på plass.

Litt småmangler var det fortsatt (takrenner og vindskier), men ikke verre enn at det kunne vente for nå var vi begge like sugne på å komme oss inn og ta det i bruk.

Georgineknollene var plantet på våren og viste seg nå fra sin beste side. Hagen hadde jo stått full av potter og bøtter med blomster jeg hadde sådd og som jeg hadde stellet med gjennom sommeren og byggeprosessen.

Veldig hyggelig stemning når kvelden kom og alle lys ble tent…

….og flere og flere gjenstander fikk flytte inn…

Og når Henrik trodde at alt var ferdig og livet igjen bare kunne bestå av kos og glede, serverte jeg han noe godt til kvelds og to kalde pils, før jeg slapp bomben…. at jeg hadde sagt ja til at Ukebladet Hjemmet kunne komme på hagebesøk…… At den kællen hadde mer hår igjen på hodet den sommeren er et under… Ikke bare hadde vi et bad som var ribbet for innredning og skulle pusses opp (det fikk bare vente), men jeg måtte jo fixe og shine opp resten av hagen også. Tiden før de skulle komme var knapp og det var fortsatt like j… varmt. Henrik blir fort hissig og amper (på meg) når jeg stresser`n opp med alt som skal gjøres,  gjøres og burde bli gjort..men som jeg sier til`n: “tell til hundre og sett i gang, jo raskere du begynner, jo raskere blir du ferdig”. Og det var mye som måtte gjøres.

Meg gikk det derimot helt fint med. Jeg hadde som sagt en bokstav eller to den sommeren og var full av pågangsmot og krutt fra jeg våknet (det var gjerne før fuglene feis)

Jeg gikk skikkelig til verks……

…for når du har så mye greier på så liten plass nytter det ikke å rydde en og en gjenstand.

Nei, da er det bare å fjerne alt, for så å plassere det tilbake på nytt igjen. Jeg hadde jo ikke brukt et minutt på hagen siden året før faktisk, så det var ganske deilig å endelig få tatt et tak.

Har du sett på makan så mye greier…… Skjønner jo bare mer og mer hvorfor vi fikk navnet “skrotnissene” …

Men det blir bra helt til slutt når den siste potta finner sin plass og det blir en form for system i rotet.

Foto: Jeanette Bækkevold

Dagen for besøket kom og det var med stolthet jeg kunne ønske damene fra Ukebladet Hjemmet velkommen bak i hagen. Til tross for at frodigheten ikke var på topp etter en regnfri sommer, så det likevel rimelig greit ut.

Journalist Kjersti Lunnan Aass og fotograf Jeanette Bækkevold.

Under kommer det noen bilder som Fotograf Jeanette Bækkevold tok og som viser deler av hagestua innvendig.

Der ser dere vasken på veggen som vi kjøpte i Danmark, bordet og dørene selvfølgelig.

Det er mange detaljer som jeg ikke får frem på bilder. Gamle dørhåndtak, dørhammer, dørstopper, gamle skodder og diverse småmøbler. Alt kjøpt på vår pilgrimsferd i Danmark.

Foto: Jeanette Bækkevold 

På bildet under ser dere inngangen fra hagen. Det ble to innganger. En fra huset og inn, og en fra hagen og inn.

Plenen hadde jeg klart å holde nogenlunde grønn selv om det var vanningsrestriksjoner. Det kan nok ha vært at jeg vannet den bittelitt i smug på kvelden altså…..

Foto: Jeanette Bækkevold

Dette var enden på visa om drivhuset som ikke ble et drivhus, men altså en hagestue og det med tidenes budsjettsprekk.

Her har det vært jentekvelder og guttekvelder, ungdomskvelder og kurskvelder….og ikke minst så har Henrik og jeg brukt den nesten hver eneste helg. Når andre drar på hytta i helgen så gjør vi det samme. Pakker med oss bok, blader, vin, mat og hunder og rigger oss til der ute.

Foto: Jeanette Bækkevold

Så godt når regnet endelig kom i slutten av september og jeg kunne sitte der inne å nyte hagen med en god bok og Rolf på fanget.

“Men du Henrik…. siden det ikke ble noe drivhus på meg, så ønsker jeg meg fortsatt det”……..sa jeg en kveld……

 

Søndagsklem fra meg

Blomsterlise

 

 

 

Nedenfor viser jeg noen flere av de fine bildene som Jeanette Bækkevold tok til reportasjen.

 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

2 thoughts on “Byggmester Augensen…tilbake på trygg grunn… Del III

  1. Jeg bøyer meg i støvet… For en innsats, og for et resultat!!!
    Det er en stor fornøyelse å lese innleggene dine. Du er en energibombe, og har en utrolig ståpåvilje. Og det mangler ikke på kreativiteten heller!

    Takk igjen for at du deler. Jeg får masse inspirasjon, og nå kjenner jeg at jeg begynner å bli klar, og gleder meg til en ny hagesesong!

    Forsatt fin kveld og klemmer fra Line

  2. Hei!

    Du har en utrolig flott og inspirerende hage, mange gode tips😊 Hvordan jern har du brukt til inndelingen i hagen og husker du høyden?
    Ønsker deg en flott dag🌞

    Mvh Helle

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top