Fort og gæærnt funker det og!

Altså.., noen ganger må man bare ta ting som det kommer…, Fort og gæærnt 🙂

Så med hue inn i kjøleskapet for å finne mat og hue inn i barskapet for å finne noe extra god pinsedrikke fant jeg ut at jeg like godt kunne brålage et 17.mai-innlegg!

Uten at jeg hadde tenkt å poste noe som helst denne helgen, bråbestemte jeg meg for at kveldsmaten ikveld likeså godt kunne fungert som frokost eller lunsj til nasjonaldagen som nærmer seg!

Selv om jeg nok hadde servert hjemmebakt foccacia og grovbrød i tillegg, ville nok denne fjøla inneholdt mye av den samme maten.

Eggerøre & spekemat, røkt ørret & sennepssaus, oliven, suragurker, ost, litt syltetøy og annet tilbehør (vanlig sennep, akevittgele, jordebær) og en fantastisk kremet salat som jeg bare kaller: Broccolisalat 🙂

Den er bare helt fantastisk og duger egentlig som et eget måltid alene…eller med godt brød…eller som en erstatter for potetsalat…eller ved siden av kylling.. eller…i grunn til alt 🙂

SONY DSC

Vil du ha oppskrift?

Stek ca 3 pakker med bacon. Skjær av alle tupper på 2 stk Broccoli og finkutt 1 stor eller 2 små rødløk.

Så gjør du som følger:

Bland…

1 Boks Lettrømme med en pose ekte majones.

Deretter rører du inn 3 ss rødvinseddik (det går like fint med balsamicoeddik eller sherryeddik)

1 ss sukker

litt pepper 

 

SONY DSC

 

SONY DSC

Spar litt av det sprøstekte baconet og bruk som topping/pynt.

…og skal bordet pyntes så var det jaggu godt jeg hadde tatt med meg en snitt-orkide hjem En hvit Cymbidium, som holder seg i ukesvis! Full av tykke, vakre, marsipanlignende klokker. Blå bomullservietter, noen vaser og lysholdere.

SONY DSC

Planen var å bare ha den i en vase i helgen, men den ble kuttet i biter (det elsker den nemlig) og brukt utover bordet…

….og i servietten…

SONY DSC

Med litt flaggbånd eller nasjonalbånd jeg fant i skapet fra ifjor utover bordet, var det mer enn nok 17.mai følelse for meg!

Dette er det beste jeg kan tenke meg av mat….litt av hvert. Noe varmt og noe kaldt… Man tager hva man haver 🙂

Og fjøla fikk jeg i bursdagsgave av flinkeste Thomas. Hjemmelaget, tykk, solid og nesten stor nok til alt jeg ville ha oppå… 🙂 (Altså Thomas: Jeg bestiller herved en enda større en….. 🙂 )

Vakre Cymbidium og salt”klumpen” med rivjern jeg fikk i julegave!

Nystekte, varme baguetter ble det ikveld…..jeg var oversulten, så her skulle alt gå fort unna. Ikke noe gjærbakst som skulle heves, stekes eller ventes på!

Da var det bare å rope inn kællen som klippet plen, ta seg et glass (eller 2) champagne og nyte fredagskvelden….og inngangen til pinsehelgen <3

God helg og god pinse…..og eventuelt 17.mai (om ikke jeg rekker et innlegg til da…) til dere!

Om den består av Fredrikstad Cup, Fjelltur, hyttetur, båttur eller hjemmepinse med nesa i bedet og rompa i været (sistnevnte blir min pinse) 🙂 🙂 🙂

 

Klem fra Blomsterlise <3

 

#mat #pinse #17mai #edelweiss #blomsterliseblogg #fredrikstadblomster #mat #bordekking #helg #gladimat #hage #broccolisalat

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

5 thoughts on “Fort og gæærnt funker det og!

  1. Det så helt fantastisk ut!!! Og det passet skikkelig dårlig å lese det innlegget nå, da jeg ikke har spist siden kl. 11.30 i dag, kjenner jeg!!! Ostesmørbrøda i ovnen blir ikke så fristende nå…
    Ha en fortsatt FIN pinse, så ses vi i morgen! 🙂
    Klem <3

  2. Huset på landet: Ååh, stakkars dere! Men så har dere jobba mye i pinsa og da! Og jeg er sikker på at ostesmørbrøda smakte himmelsk 🙂 Brokkolisalaten har jeg laget nå på morgenen og tar med etterpå 🙂 Vi gleder oss 🙂 Klem så lenge <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top