Mat

Skivede poteter med parmesan i muffinsformer

Har dere sett den videoen om potetskiver i muffinsformer?

Det ser så enkelt og godt ut, så dette måtte jeg selvfølgelig prøve.

SONY DSC

Kutt tynne skiver av potet med en mandolin (har du ikke det kan du bruke ostehøvel)

SONY DSC

Smelt smør i en kjele. Alt etter hvor stor porsjon du skal lage. Det skal også være revet parmesanost, hvitløkpulver, salt og litt pepper. Og selvfølgelig Timian. Jeg brukte også litt røkt paprikapulver.

SONY DSC

Legg potetskivene i en bolle, ha over parmesanosten, krydderet og smøret…

SONY DSC

…og bland i vei 🙂

SONY DSC

Smør muffinsformene med smør.

SONY DSC

Så er det bare å ta en “bunke” med potetskiver og legge ned i formene. 

Jeg brukte hansker for det ble litt grisete. Det var selvfølgelig min egen feil da jeg brukte litt for mye smør og litt for mye parmesanost.

(men det var absolutt planlagt at jeg skulle ha  mye ost og smør altså…)

SONY DSC

Dette var vel en grei bildeoppskrift Mie?

(jeg får alltid litt kjeft av Mie for manglende detaljer på utførelse)

SONY DSC

Litt extra timian på toppen (Timian er bare den beste urten til alle potetretter)

Den er et must å plante i hagen på sommeren!

SONY DSC

Altså myyye parmesan blandet med smør. Kan ikke annet enn å smake godt!

Inn i ovnen på 190 grader i ca 50  minutter.

Mens potetene bakes i ovnen, bløtlegger jeg tørkede kantareller, drikker et glass rødvin og ser på Hver gang vi møtes 🙂

SONY DSC

Steker en Entrecote, sprøsteker kantarellene og setter inn en form med tomater og fetaost til baking.

Bruk all den gode oljen til fetaosten. Jeg tok litt extra chiliolje over også.

SONY DSC

Så slik ble det. Poteter med parmesan, Entrecote, bakte tomater og fetaost, liten skvett med tykk fløtesaus

(Jeg hadde egentlig planlagt sausefri middag, men Henrik er en sausekæll…,og syns lissom noe mangler uten saus… så da ble det saus.. 😉 )

SONY DSC
 

Jeg skal absolutt lage disse potetene igjen. Syns det var helt genialt og så lettvint om du skal ha gjester.

Neste gang skal jeg nok ta litt mindre smør. Det ble nok litt i overkant mye.

Parmesanosten derimot, skal jeg fortsette å ha like stor mengde av.

 

Planen for idag blir å tømme soverommet.

Endelig skal vi få gjort noe der. Hva tenkte jeg den gangen jeg (les Henrik) malte lilla vegger?

Idag skal alt av klær ryddes vekk og garderobeskapet skal slås istykker og kastes.

Jeg gleder meg ikke til alt rotet det medfølger, men tror det blir bra tilslutt…

 

Håper dere får en deilig søndag…kanskje med nybakte boller?

Er jo store bolledagen i dag 🙂

 

Uansett  Blomsterlise byttes til Byggmester Lise for noen dager 🙂


 

 

Klem klem <3

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

8 thoughts on “Skivede poteter med parmesan i muffinsformer

  1. Ja, det så godt ut som alltid, når du kokkelerer “Kokke-Lise”/”Byggmester-Lise”/”Blomsterlise” 🙂
    Kjært barn har mange navn <3
    FIN søndag til dere!

  2. Huset på landet: Godmorgen Line 🙂 Njaaa, var nok litt overdrevet det med byggmester…er nok mere en klønebøtte på det feltet. Men jeg er god på å dirigere og få Henrik til å utføre… 😉 Slapp av og kos deg litt i dag da….sukk, tenk om det hadde vært vår og vi kunne vært i hagen og puslet istedet….. Klem over til deg 🙂

  3. Kaja: Hei hei 🙂 Det var det også. Enkelt og godt 🙂 Har tittet litt på bloggen din også. Masse fin inspirasjon og flotte bilder 🙂 God søndag 🙂

  4. Hilde Kristin Johansen: Ja, det må du Hilded. Gud, så godt a! Og såå lettvint. Dette skal lages flere ganger her og 🙂 🙂 Fortsatt fin kveld Hilde 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top