Mat

Jeg…en trøstespiser???

Ja, jeg tror definitivt at jeg er en trøstespiser!

SONY DSC

I aller høyeste grad på høsten og garantert på vinteren! 

Jeg finner ingen glede i disse grusomme minusgradene som herjer nå om dagen.

Pent å se på sa du? Vel…..

Jeg syns nå dette er penere å se på, jeg da!

Klarer ikke helt å skjønne at dette……

..skal bli til dette om noen få måneder…

Så godt det skal bli å bruke uteplassen igjen…fortsatt noen tøffe uker igjen, men ved å se på bilder fra i sommer smiler jeg litt og tenker at det finnes håp selv i tøffe minusgrader også:) 

Jeg kunne nok skrevet side opp og side ned om hvor unødvendig jeg syns kulde er!

Alle mine utstikkende kroppsdeler (tær, fingre og nesetipp) er dypfrossene og stive. 

Min trøst derimot er å tenke ut og å planlegge…noe godt å spise 🙂

Idag ble det noe absolutt alle liker: Pizza!

70-80-90-og 20 tallets-Topp 10 rett over Lørdagskosemat <3

En god pizza slår aldri feil!

Dette er ikke hvilken som helst hjemmelaget pizza, men den absolutt beste!

Selv om jeg prøvde å imponere litt med form og fasong så duger den med vanlig fasong asså….

SONY DSC

Uten sammenligning med mitt grevinneheng på underarmene, så lag pizzadeigen til det blir en myk og smidig deig. Heller for løs enn for fast deig.

SONY DSC

Sett den til heving et lunt og varmt sted (varmekabler er gull) ca 1 times tid.

SONY DSC

Imens gjør du dette (som gir hele den geniale, fantastiske smaken)

Ta en kjele og fyll oppi en boks, pk med hermetiske tomater (gjerne med smak av chili eller hvitløk), 4 ss hvitvinseddik, 2 ss sukker og 1 ss buljong eller fond (spiller ingen rolle hva slag bare det er en kjøttbuljong)

Sett dette til oppkok og la det småputre gjennom resten av oppskriften.

SONY DSC

Så kutter du 2 rødløk og 1,5 hvitløk. (den siste halve hvitløken skal du bruke senere)

Start med å steke rødløken i ringer, når den er nesten klar tilsetter du hvitløken og lar den steke med tilslutt.

SONY DSC

SONY DSC

Tomatsausen lar du bare stå der å putre. den skal kokes inn til halvparten ca….

Imens kan du lage en kald tomatsaus til å ha pizzan . Der bruker jeg en boks hermetiske tomater med smak og litt tomatpure. (gjerne også litt oregano)

SONY DSC

SONY DSC

Når du har stekt kjøttdeigen så har du den opp i tomatgryta og lar den koke videre til det nesten ikke er noe flytende saus igjen.

SONY DSC

Litt pepper og litt salt.

SONY DSC

Da nærmer det seg tiden for å kjevle ut deigen.

Føler nå at det blir litt mange bilder og forklaringer, men jeg får som sagt litt “pepper” av noen for ikke å ha nok detaljerte forklaringer 😉

SONY DSC

Så, bruker jeg en pizzaskjærer og skjærer skiver på hver side av deigen.

SONY DSC

Før du starter med fyllet: Først ost…

SONY DSC

..så karbonadedeigen innkokt i tomatsaus…

…så har du over den stekte rødløk/hvitløken.

SONY DSC

For så igjen å toppe det med ost. Her må det faktisk brukes Jarlsberg! Usikker på hvorfor, men stol på meg. Det blir absolutt best!

SONY DSC

Så er det bare å begynne å flette. Eller det er bare å legge den ene siden over, for så å legge den andre siden over der igjen.

SONY DSC

SONY DSC

For å gjøre den litt ekstra pen, penslet jeg den med egg og rev litt ost på toppen.

Så er det inn i ovnen på 220 grader i ca 40 min. På nest nederste rille. (Følg med og legg et bakepapir over hvis den begynner å bli litt mørk)

Det kan bli litt ventetid mellom heving og steking så jeg trøster meg videre med…

SONY DSC

smågodt, rødvin og ostepop…..mens jeg ser på at perleblomstene gror…. Grønne spirer…  Den som bare kunne skru fram tiden til vår, sol, varme, plante i kasser og nyte sola som varmer i en varm husvegg…. sukk….

SONY DSC
Mens jeg venter får jeg bare fortsette å lage mat og planlegge neste matlaging (det gjør jeg nemlig allerede ved første tygg)

SONY DSC

I allefall, så smakte denne pizzavarianten meget godt. Hemmeligheten ligger i sausen, så ikke juks med den.

Det er noe med den kombinasjon hvitvineddik/sukker, karbonadedeig og jarlsbergost. Må ha det-bare må ha det 🙂

Om du “fletter” eller ikke, spiller ingen rolle. Lag den gjerne som en vanlig pizza.

SONY DSC
Den siste halve hvitløken moser jeg og blander ut med en boks lettrømme og en ts sukker.

SONY DSC

Rolf-Aage sitter der og håper det skal ramle ned en smak…

SONY DSC

…og svak som jeg er, for pene gutter <3 får han selvfølgelig smake…

SONY DSC

Om ikke det var nok, så var jeg lur nok på fredagskvelden å lage en stor porsjon Panna Cotta 🙂 🙂 (Det var iskaldt, -16 grader på fredag)

Gjett om jeg var glad for det sann en time etter pizzan var fortært? 

SONY DSC

Litt pasjonsfruktpure, litt bringebær og litt melis (hadde egentlig tenkt å knuse noen fantastiske kjeks over, men de hadde tydligvis blitt spist av to mus her i huset.)

Det er tross alt Lørdag og kaldt! Viktig med litt kalorier i kroppen og spekk på hofta så vi har litt å gå på resten av vinteren 🙂

Jeg teller ned til snøen smelter og sola varmer. Imens holder jeg meg inne og ser på løkblomstene gror.

God søndag inne eller ute 🙂

Klem fra blomsterlise.

 

 

#pizza #hjemmelagetpizza #franskbulldog #tomatsaus #rømmesaus #korksterrasse #sommer #vinter #kaldt #hage #høner #hønerihagen #fredrikstadblomster

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

4 thoughts on “Jeg…en trøstespiser???

  1. Så artig variant👍 ser svært fristende ut og skal prøves😀 takk igjen for koselig søndagsinspirasjon❤️

  2. Ja, det ser godt ut som vanlig! 🙂 Men du synes ikke du skulle tatt litt hensyn til de stakkar`ne som er på vektklubb for eksempel? Kanskje laget en liten salat ved siden av om ikke annet.
    DIGGER hagebildene dine – fra sommeren mest da. Gleder meg SÅ veldig til våren og sommeren. <3
    Sukk... Sender over noen varme klemmer så du kan smelte litt snø rundt deg! 🙂

  3. BRASSEFRUE: Hei hei 🙂 Her tar ting tid…også å svare på hyggelige kommentarer… Uff, skal prøve å bli flinkere. Skulle nok hatt et “bloggerkurs” hos deg. Mye jeg ikke skjønner som jeg gjerne skulle tatt tak i…. God helg til deg! Håper alt står bra til med både deg og den lille inni i magen <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top