Mat

Overnattingsgjest og frokost på senga

Jeg er alltid førstemann oppe på søndager. Stille som en mus med øreklokker (det heter kanskje høreklokker?) sitter jeg med kaffekoppen og oppdaterer meg på nyheter og sosiale medier fra uken som har gått. De andre her i huset liker nemlig å sove lenge og da kan ikke jeg skramle og bråke på kjøkkenet som jeg vil. En liten loffedeig kan da ikke vekke dem og i såfall vil jeg nok bli unnskyldt når de får varm, nystekt loff fylt med ost og skinke til frokost:)

SONY DSC

Eldstemann har overnattingsbesøk så dette må da vel smake godt på sengen? 

SONY DSC

Lager en loffedeig stor nok til 2 former og setter den til heving. Etter en time med lydløs kaffeslurping og blogglesing er deigen minst dobbelt så stor, så da er det bare å kna en runde til og legge de i formen for ny heverunde.

SONY DSC

Etter å ha sjekket kjøleskapsbeholdningen ser jeg at jeg kunne bakt fylte loffer til hele gata. Jeg har vellagret Edamer fra jul, Sveitser, vanlig gulost, parmesan, blåmuggost og kremoster…. og både kokt skinke og spekeskinke. (var nok redd for å sulte ihjel i jula)

SONY DSC

Etter nye 30 minutter med heving er det klart for å klippe og stappe nedi ost og skinke. Jeg klipper ganske dype hull så jeg får pålegget langt ned i deigen. Klipp bare et og et hull av gangen og trykk det godt ned.

SONY DSC

Så lenge det skulle være frokost fristet det mest med enkelt fyll idag, uten for mye hokus pokus og dilldall. Sann til en annen anledning så kan disse fylles med nesten hva som helst av ost, spekeskinke, pesto, hvitløk, soltørkede tomater, oliven osv..  Jeg har laget disse flere ganger før med annet fyll……

De kan du lese om her

SONY DSC

Ble sennep som smakstilsetning på den ene.

SONY DSC

35 minutter på nest nederste rille på 220 grader. De siste 10 minuttene la jeg et bakepapir over så ikke skinka skulle bli for svart.

SONY DSC

Da var det på tide å vekke 16 og 17 åringen på toppen og håpe frokosten blir godt mottatt og at jeg blir tilgitt for å avbryte skjønnhetssøvnen…

SONY DSC

Voksenloffen med sennep og selvfølgelig servert med iskald melk.

SONY DSC
 

En super måte å bruke opp rester i kjøleskapet. Har du ikke nok av en type ost så bland og mix 🙂 Kremost, blåmuggost, kryddersmør, gulost, fetaost…Jeg tror nesten alt blir godt jeg 🙂

Lurer på om jeg skal bake noe mer i dag jeg? Et blikk ut av vinduet tilsier at dette blir en innedag med levende lys, pledd og varmepumpa på fullt.

Rolf har også innekosedag. Han er i dyp søvn og løfter ikke et øyenbryn selv om jeg tar bilde av han. Bare drar videre på de lengste og tyngste tømmerstokkene…Zzzzzzzzzzz Gud, for et deilig hundeliv han har den gutten <3

SONY DSC

Men en kake kunne kanskje gjort seg til kaffen…..? (litt vanskelig å bare sitte helt i ro 😉 )

Fortsett å kos dere…ute eller inne 🙂

Høykarboklem fra meg Blomsterlise

 

#loff #fyltloff #karbohydrater #søndag #søndagsfrokost #smeltetost #melk #innedag #korksterrasse #franskbulldog #rolfærn

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

9 thoughts on “Overnattingsgjest og frokost på senga

  1. Det så utrolig godt ut! 😀 Ønsker deg en herlig dag videre – og titt gjerne innom min blogg og meld deg på konkurransen min! 😀

  2. Jeg vil også ha sånn loff med ost og skinke…
    Jeg ville også hatt innedag. Det har jeg ikke hatt. Jeg har vært ute og måkt snø i hele dag! Jeg vil ha sånn loff og jeg tar heller et glass rødvin ved siden av.
    På forhånd takk!

  3. Huset på landet: Aldri så gæærnt at det ikke er godt for noe Line. Litt av en treningsøkt og skal nok få kjenne den imorgen 🙂 Du skal nok få loff en dag. Til lunsj for da passer det godt med vin 🙂 🙂 God søndagskveld! Klem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top