Mat

Reinsdyr og Speilreflekskamera <3

 

Llitt usikker på hva jeg er mest sur på. Kamera eller meg selv?

Det gode og lettvinte samsung kameraet som ikke tar så pene fargebilder som jeg vil…., eller speilreflekskameraet som egentlig tar gode bilder men som er litt tungvint å bruke?

Idag hadde jeg bestemt meg for å gå tilbake til speilrefleks og ta bedre bilder (jeg har nemlig fått litt kritikk på for dårlige bilder)

Aberet med speilrefleksen er at det har et minnekort i seg….., så etter å ha testet ut blitz eller ikke blitz, startet jeg på kveldens mat MED speilreflekskameraet!

Jeg tok mange bilder av både råvarene og fremgangsmåte.

Det var bare det at etter min lille “kameratest” glemte jeg å sette tilbake minnekortet i kameraet igjen. Knipset i hytt og gevær, men det ble INGEN bilder!

Ggggrrrmph!!!!!!! Og jeg som tok sååå mange oppskriftbilder!!!!

Men men, jeg skal nå klare å lose dere gjennom maten og fremgangsmåte for det!

Det smakte nemlig altfor godt til å la være!

Her er hovedingrediensene.

Reinsdyrfileter med søtpotetmos, sprøstekte kantareller Plukket og tørket tidligere i sommer,

 

sprøstekt bacon, rosenkål frest i stekepanne, ripsgele og……

en tykk og deilig fløtesaus med Cointreau ….. Appelsinlikør ja!

Jeg har ingen anelse om appelsin er en legitim frukt/fruktsmak til reinsdyr. Stort sett ser jeg einebær som tilbehør til vilt, men den smaken er jeg IKKE glad i!

Jeg syns den er altfor fremtreden og skarp, så her i huset er ikke einebær å finne som krydder i skuffen.

Såååh, over til maten.

-Start med å skrelle søtpoteter, del dem i terninger og kok de møre! Hell av vann og sett på lokk, sett de til siden!

-Klipp/skjær opp bacon og sprøstek. Ta også dette til siden (ingen vits i å prøve å holde bacon varmt, det blir kaldt uansett 🙂 )

-Kok rosenkål såvidt møre, hell av vannet, på med lokket og sett til side!

Sann, da har det blitt gjort masse!

Sett deg så ned og drikk et glass rødvin før du fokuserer på resten :))) Dessuten er det tross alt lørdag 🙂

Så mens jeg sprøsteker kantarellene, setter jeg en fløteskvett, (ca 2 dl) og en raus ss med smør til oppkok.

Dette er til søtpotetmosen. Eller så lager du den slik som du vanligvis lager poetetstappe.

Samtidig setter du stekepannen på fullt og har oppi en god klatt med smør. Når smøret er varmt nok, legger du oppi reinsdyrfiletene og gir de en fin farge på hver side. ( Er de små nok, holder det med å steke de i panna. Jeg stekte de på hver side og la de på en tallerken med folie over. Mine var på ca 200 gr hver)

Når du har tatt ut filetene, så hiv oppi rosenkålen og la de frese seg litt (de er tross alt ferdig kokt, de skal bare bråfreses litt)

Når det er gjort, hell resten av stekesmøret over i en liten kjele, kok ut stekepanna med 2 dl vann og ha over i den samme kjelen, litt salt og pepper, 1 dl cointreau, bittelitt sukkerkulør. La det så koke inn til ca halvparten.

Så måtte jeg bruke litt maizena for å få den rette tykkelsen og tilslutt fløte til ønsket konsistens…..

Phhuuuuu, irriterer meg grenseløst at jeg var så dum med det minnekortet. Det hadde vært så mye enklere med bilder som viste fremgangsmåten…..

Håper noen tør prøve seg likevel. Det gikk veldig fort og var ikke mye tidskordinering altså……

Egentlig hadde jeg tenkt å lage en god saus med fløte og cognac…., men med en kæll i hus som syns cognac smaker altfor godt naturell(Henrik!!!!!!!!!) er det sjeldent noe igjen til meg og min matlaging. Derfor fant jeg frem denne literen med likør og prøvde meg på dette sausetilfellet 🙂

Bruk det du har. har du ikke cognac eller likør eller portvin, så bare lag en god viltsaus uten sprit! Det funker like godt 🙂

Hadde litt ripsgele ved siden av! Det smakte nydelig med litt søtt til salt bacon og til viltsmaken på kjøttet.

Og kjøttet var altså så mørt og godt! Og takke meg til 150-200 gr med mørt kjøtt enn 400 gr med seig biff til samme prisen 🙂

 

Og her ser dere forskjellen på kameraene. Dette er det lett anvendelige samsung kamera, men jeg er enig i at fargene ikke blir like fine….

 ..som på dette bildet jeg tok med speilreflekskamera.

 

Når jeg skulle legge opp maten startet jeg med sausen før jeg la på søtpotetmosen for så å legge på kjøttet.

Så la jeg på ripsgele, bacon, rosenkål og sopp før jeg drysset over litt gressløk 🙂

(og etter at bildene var tatt, lessa vi på med extra bacon, ripsgele og sopp…… 😉   )

 

Lettvint og.godt!

 

 

I dag blir det julemiddag her i huset! Ingen tid å miste!

Ribbe, medisterpølser, medisterkaker, sosisser, surkål og rødkål…. Deilig!

 

 

Klem fra  

Blomsterlise

 

 

#reinsdyr #reinsdyrfilet #fredrikstadblomster #korksterrasse #fredrikstad #blomster #mat #cointreau #likør 

 

 

 

 

 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

2 thoughts on “Reinsdyr og Speilreflekskamera <3

  1. Drit nå i det speilreflekskamera! Det blir mer enn bra nok bilder som det er! Du må tenke på oss andre som ikke er slike mesterkokker, vi får mindreverdighetskomplekser av dette her! 🙂
    Men som alltid! Takk for at du deler. Med fremgangsmåte og oppskrift finnes det kanskje håp… 🙂
    Fikk vann i munn igjen. Både av bildene og teksten med julematen… Sukk!

  2. Huset på landet: Takk for det Line 🙂 Men heretter blir det speilreflekskamera 🙂 Må bare lære meg å bruke det! Og huske å ha minnekortet i det! Takk for dine alltid positive og hyggelige kommentarer :)))) <3 God kveld til dere <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top