Mat

Det er deilig å være dansk i Norge…..

Som mange sikkert har skjønt, så er jeg over gjennomsnittet glad i mat. Mest å spise den selvfølgelig, men også å tilberede den.

Med fare for å gjenta meg selv, så er jeg også ekstremt opptatt av at det skal være enkelt, raskt og godt!

Etter å ha vært en tur i København i sommer og spist meg nedenom og hjem på ribbe, kartofler og rødkål, så måtte vi selvfølgelig handle med litt hjem.

Ikke for at vi ikke får tak i ribbe her…, mer for at smaken satt så godt i at når vi var innom supern på vei hjem, så var det veldig enkelt å raske med seg litt ribbestek i vogna.

Såå tett oppunder jul vil jeg selvfølgelig ikke lage en helt vanlig ribbemiddag ut av den, (det har vi jo allerede hatt 3 ganger her i huset) men heller prøve å fiffe den opp på en litt enklere måte.

Satt ribba inn i ovnen på 220 grader i 1,5 time. (tror det er en svinekambit med svor, rett og slett) Midt i ovnen. Rutet og ferdig gnidd med salt og pepper.

Såååh, dette er hva jeg har valgt: Glaserte Amandinepoteter, hjemmelaget rødkål (både poteter og rødkål for første gang) uten oppskrift og en tykk saus…

Etter at ribba var satt i ovnen, starter jeg med rødkålen: Finkutt et litet hode (sann ca 700-800 gr) og et revet eple. Så er det sann at jeg har en blåbærsirup og en bringebæreddik jeg selger i butikken som jeg gjerne vil prøve ut i diverse mateksperimenter. Jeg brukte ca 1 dl av hver. (for dere som ikke har dette, så duger solbærsirup eller husholdningsaft og litt rødvinseddik like godt) Ikke vær så nøye på mål og ingredienser. Tenk søtt og syre. Det blir godt!litt salt, litt pepper og selvfølgelig…….

…en skvett (eller2-3 dl)Boheme rødvin :)))) (min favoritt) Slapp av med målebegeret! Er du glad i rødvin så hell på… Ingen fare. Det skal kokes inn og tilslutt justerer du med sukker, salt eller så er den rett og slett nydelig på første forsøk 🙂 La det koke i ca 2 timer. den siste halvtimen uten lokk, så kraften blir innkokt (sorry, redusert heter det jo 😉 ) Ribbebiten i ca 1,5 time pluss 30 min hvile, rødkålen i 2 timer=perfekt match!

Så var det de glaserte potetene da. Stekepanne, litt (ca 1 dl) sukker som skal smeltes. 

Når sukkeret er flytende, så tilsetter du en real smørklump. Og når denne har smeltet så tilsetter du potetene og lar de surre rundt og rundt i denne vidunderlige blandingen. Det gir sååå flott farge, for ikke å snakke om smak! Mot slutten tilsatte jeg litt flytende Akasiehonning. Fullstendig uvitende om hvorfor, men det smakte bra tilslutt selv om honningsmaken utble….så litt usikker om det hadde vært like greit uten…

Det jeg ikke kan klare meg uten er: min favoritturt: Timian! Til sommeren skal jeg dyrke masssssse timian i hagen. Senest på onsdag var jeg (les:Henrik) ute å plukket timianurterester i krukka! Det er en helt fantastisk urt som passer til alt, tror jeg……

Når potetene ser ferdig ut, så klipp over enda litt mer Timian…slå av plata og la de vente i panna…..

..mens du lager sausen. Når jeg har den her type poteter som ikke er “knuse i saus poteter” så velger jeg å lage en kraftigere saus som både er tykkere og mere rik på smak enn til vanlig ribbemiddag. (Lar det bli mere som en tykk dressing)

Ta kraften fra ribba i en kjele, kok den inn til det bare er en liten skvett igjen ( si 1 dl, da…) , Fyll på med en del vann, litt sukkerkulør (eller Negro, som jeg fortsatt kaller det) litt salt og pepper, jevne med meljevning (kaldt vann med hvetemel, ristet i et glass) og tilslutt kremfløte til det blir en tykk saus….. Smak & behag…, det blir sikkert godt!


Innimellom “Flæskestek” og rødkål fyker jeg opp og ned i kjeller`n og dypdykker i kasser med julepynt. Alle 13 kassene!!! For å finne noe pynt som jeg bare  ha opp! Merkelig hvordan det har blitt så mye julepynt med årene. Syns jeg rydder og gir bort mer enn jeg anskaffer… Ja ja, ut av de 13 kassene har jeg nå fått opp 1 kasse kanskje.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan havne så bakpå med pyntinga hvert eneste år. Juletre pynter jeg jo i midten av November (hadde det vært opp til meg så hadde det stått ferdig pynta 1. Oktober, men der setter Henrik foten ned… Blæææh…)! Jeg syns jeg har stålkontroll til første uka i desember…, men så rakner det… Uansett, jul blir det!!! De gærne har det godt og Gud bedre så godt jeg har det! Ingen som har dødd av en hybelkanin ennå, så langt jeg vet. Mørkt ute og levende lys, julemusikk, ren pysjbukse, kjøleskapet er fylt opp, julegaver er innkjøpt, kransekake er levert av en blomsterleverandør, tulipaner og amaryllis i vasen og…..,ja, da kan vel jula bare komme.


Rolf-Aage prøver så hardt som bare han kan å hjelpe til…….

Den lille “klumpen” på siden der er en løkschutney (som vi også selger i butikken 😉 ) og som smaker fantastisk til allslags kjøtt. Svin som kylling….

Så da var det tid for å vekke min hardt og dobbeltarbeidende mann som snart skal på nattevakt….for en halvtimes sosialt samvær over en matbit.


 

Rødkålen ble forøvrig fantastisk og kunne blitt spist ene og alene som en liten forrett. Det er noen få ting jeg alltid har ment vi kan få kjøpt bedre ferdiglaget…. Det er rødkål, surkål og vaniljesaus.Rødkål er herved strøket av den lista. Nå er det bare to igjen. Surkål og vaniljesaus…… (Nå skal det sies at jeg aldri har laget dette heller…, så det gjenstår å se…)

Dette var vel mitt siste måltid her hjemme før julaften. Frem til da er jeg å finne på jobb. Nå begynner den siste innspurten! Slitsom men gurimalla så morsom! Med granbar i luggen og glitter i trusa (helt frem til påske) ønsker jeg dere en riktig God jul. Nyt og kos dere!

 

God juleklem fra Blomsterlise <3

 

#fredrikstadblomster #fredrikstadsentrum #ribbe #rødkål #fleskestek #ronankeating #wintersongs #jul #snartjul #glasertepoteter #interflora #interfloranorge #mat #julemat #sprøsvor #blomster #gladimat #ikkegladirengjøring #franskbulldog

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

4 thoughts on “Det er deilig å være dansk i Norge…..

  1. Mmmm… Det ser jo deilig ut som vanlig! Men jeg synes du skal sette rødkålen tilbake på lista, for her i huset ligger det fine små pakker med ferdig rødkål som skal brukes julaften. Jeg har ikke, jeg gjentar! IKKE tid og lyst til å lage rødkål nå før jul! :-))
    Kos deg i butikken din. Bare 5 dager til med “armer og bein”, så kan julefreden senke seg hos dere også.
    Klem <3

  2. Huset på landet: Hi hi Jeg har heller ikke tid til det før jul 🙂 og har også kjøpt inn Line 🙂 🙂 Var bare i går jeg fikk for meg å prøve 🙂 Blir jul uansett hjemmelaget eller ferdigkjøpt 🙂 Håper juletreet ditt kommer opp i dag og at den stakkars syke mannen din føler seg bedre 😉 God søndag! Klemmer <3

  3. Ser utrolig deilig ut da. Så får du masekose deg ferdig før jul og slappe skikkelig godt av i romjulen 🙂 Her blir det juletrepynting i morgen og da kommer kuler fra Blomsterlise ut av pakken sin og oppi treet 🙂

  4. Mette i Furulunden: Takk Mette. Gleder meg både til de siste hektiske dagene OG til noen fridager i julen. I år får jeg jo 3 hele dager med fri :))) Det er ikke ofte. God jul til deg og dine 🙂 Juleklem 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top