Mat

Gull og grønne skoger…

 

….er vel ikke akkurat et uttrykk som ble oppfunnet pga kantareller men jøsses som det passer  nå om dagen!

Ikke satt noen planer for dagen?

Vel, hva med å ta en tur i skogen for å lete etter gull?

Ikke så veldig ofte jeg kommer meg av gårde heller men når jeg først gjør det, så syns jeg det er utrolig deilig.

Det er dessuten masse sopp iår. 

Jeg er ikke noe superdreven på soppoppskrifter, men har funnet fram noen ingredienser jeg syns er gode og sammen ble dette en smaksbombe. 

Over ser dere alle 7 ingrediensene: Butterdeig, bacon, parmesan, chevre, asparges, creme fraiche og kantareller.

La butterdeigsplatene ligge på benken i 20 min så de tiner. Jeg legger 2 i høyden og 3 i bredden. Kjevle ut til du har fasongen til stekeplata.

Prikk bunnen med en gaffel og stek i midten av ovnen på 200 grader i 7-8 minutter.

Mens bunnen forstekes, steker du bacon først og så kantarellene. Jeg bruker kun litt pepper på soppen. Vær forsiktig med salt så lenge du bruker bacon. Det er salt nok. 

Denne kan like godt lages som en vegetarrett også, men uten bacon er det viktig med litt salt.

Oppi gryta smelter smøret…trala la la la

Riv parmesan fint og bland i creme fraichen. (jeg brukte hele parmesansticken til en boks creme fraiche)

Ta ut paien og pensle kantene med et pisket egg. (Dette  ikke gjøres, det bare ser litt penere ut når den er stekt)

Smør et tynt lag med den ostecremefraichen og strø på nystekte kantareller, legg på baconskiver, asparges, små dotter med chevre og sprinkle litt av den ostecremefraichen over helt tilslutt. (Slitsomt ord denne ostecremefraichen men jeg vet ikke helt hvilken kategori den går under. Dressing? Saus?)

Og er du litt sann som meg; at for mye av det gode, kun er deilig….så dukker du inn i kjøleskapet og ser om ikke du finner en liten bit til med parmesan som du river lett over tilslutt…….;) mmmh, får liksom aldri nok av det som er godt 🙂

Så, inn i midten av ovnen, 220 grader, 15 minutter…..og ferdig!

Bruk det du ønsker av fyll men vær forsiktig så det ikke blir for mye og for tungt. Da vil ikke butterdeigen holde seg sprø.

Er det noen ingredienser du ikke liker, så hopp over eller bytt med noe annet. Liker du ikke chevre, så er faktiskt dette en god måte å begynne å like det på. Bare ta litt mindre biter på og prøv.

Resten av ostecremefraichen brukes som tilbehør ved siden av. 

Såh, ut i skogen! Ta med kaffe, niste, hund, barn eller kællen…eller kjærringa…eller hele pakka og gå en tur. Det er godt for både kropp og sjel. Og attpåtil kan man finne deilig sopp og lage denne til kveldskosen 🙂


 

Bon Apetit! God søndag! Og god tur!

 

Søndagsklem fra Blomsterlise

 

 

#sopp #kantareller #fredrikstadblomster #korksterrasse #pai #chevre #sparges #soppai #skogstur #matmedsopp #matmedkantareller

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

2 thoughts on “Gull og grønne skoger…

  1. Mmmmm…. Det så veldig godt ut. Takk for oppskriften, den tror jeg jammen jeg skal prøve meg på.
    Ha en strålende søndag, og gratulerer så mye med dagen til mannen i huset.
    Klemmer i fleng! 🙂
    Line

  2. Huset på landet: Hei 🙂 Paien er kjempegod. Ut å plukk sopp og lag i vei. Den blir garantert god. Og så lett 🙂 La meg høre hva du syns når du har prøvd den da 🙂 Klem og god søndag.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top