Husmødrene og duen på Storbytur.

Her kommer et lite reisebrev fra min favorittstorby.

London.

 

En sen fredag ettermiddag entrer vi flyet fra Rygge til Stansted. Når man bor så nærme flyplassen, rekker man jo så mye iløpet av en fredag. Nesten full arbeidsdag, pub besøk med mat og øl (på flyplassen, vel og merke) flytur og en rask kveldshopping med påfølgende nytt pub-besøk i London, før vi krøp til sengs i vår luksuriøse suite 🙂

.

Men først var det flyturen! Som kjent, er ikke det min beste opplevelse, og jeg gjør ALT for å sovne under turen. Klarte det ganske fint syns jeg 🙂

Alltid godt med en skulder å lene seg på….

 ….eller et flysete som panna kan hvile på……

…eller en skulder igjen…. Tålmodige som de er disse venninne mine, lar de Fatima (altså meg) få sove som hun vil på rundgang hos hver og en… (Jeg tror nemlig de bytter litt på ansvaret for meg når vi er på reise sammen 😉 )

Uansett!!!!! Her er vi fremme og her er hotellet vårt!!!!

“Hvor da”, sa du????

Der vel, over den Souvernirbutikken! Det sorte smale bygget over der er nemlig et hotell! Fantastisk beliggenhet.

Midt på Oxford Street.

Ikke noe for fisefine folk eller for deg som ikke er dyrekjær……

 ……Her er den andre inngangen (altså den egentlige hovedinngangen) Ikke mye løver på hver side av inngangen eller beplantning som møter deg her, nei!

Dessuten så var det rotter der. Pyttsan… Etter å ha sett Disneys Ratatouille, har til og med jeg fått en forkjælighet for disse rakkeræne 🙂

Velkommen inn på rommet! Det dere ser, er det dere får! Med 4 kofferter, 2 vesker samt en trillebag så ble det jo enda litt trangere. Eller som vi syns da: INTIMT og koselig!

Det er virkelig ikke så gæærnt som det ser ut som.

Vi har faktiskt eget bad altså. Det er wc/dusj på hvert rom……

…det ser dere her. Her sitter jeg på toalettet med beina i dusjen. Det går fint det og! Tydligvis hadde de ingen store gjester som meg i tankene når de bygde dette. Hverken i bredde eller..

….høyde 😉 

Grunnen til at vi bestiller dette hotellet år etter år, er selvfølgelig den supre beliggenheten….(og prisen. Vi bruker ikke opp budsjettet på å sova)

Dere ser vel hva som står på bygget over veien? Mmmmh akkurat ja, Primark. Vi ligger altså ca 10 meter fra inngangen til Primark. Og alle som har vært der vet hvor umulig, masete, kjasete, folksomt og hysteriske tilstander det er der? Vi derimot, rusler over gata og inn kl 08.00 på morgenen og har nesten alle etasjene for oss selv i en time før resten av Londons innbyggere og turister våkner til liv. 

På baksiden av hotellet har vi altså inngang/utgang midt i Soho. Med sine fantastiske vintage butikker, spesialbutikker barer og cafeer og små restauranter fra alle verdens land og kjøkken.

Ble nesten litt fristet til å få meg en ny frisyre også……. Det skulle tatt seg ut! Jeg hadde vel kommet ut med både rotpermanent og lilla hår….og full som en dupp (gratis øl, klart jeg hadde tatt det som tok lengst tid)

Åååh, jeg bare elsker sanne skilt, “lokk meg inn og pr stunts” 😉 Jeg går med vilje på, hver gang! Utradisjonelt og deilig i forhold til stivbeinte og sneversynte Norge!

Hadde veldig lyst til å ta et bilde inn i salongen, men der var det minst 8 frisører i full gang med kunder…, så jeg turde ikke.

 

Opp om morran og etter å ha inntatt en rykende varm kopp med kaffe på senga (pulverkaffe og vannkoker i garderobeskapet) og spist opp restene av en Snickers (fant en halv en, i veska fra flyturen), er det ut for Engelsk Frokost. Elsker pubmaten i England!

Det er så salt,så fett,så grisete og usunt, men for 3 dager er det bare himmelsk deilig!

 

Det er på puben det skjer. Å sitte med en pint midt i lunsjtiden og se det folksomme yrende livet på den brune puben er fantastisk. Helt vanlig med folk, i alle aldre, alle yrker, midt i arbeidstiden som går på pub i lunsjpausa for en pint (istedet for matpakka)


 

Da er det jo en selvfølge at vi gjør det samme!

Ølutvalget er enormt så det er bare å begynne fra venstre og jobbe seg mot høyre……

Kan ikke bare sitte på pub. Det er snart jul og litt julegavehandel er på sin plass. Med fire damer blir det mange ønsker og mange butikker som er forhåndsbestemt.

Primark er allerede nevnt. I tillegg er det leketøysbutikkene. Da spesielt Hamleys og Disney. Det kan jeg bare si: det er ikke noe for sarte sjeler å besøke disse butikkene hvis du ikke takler stress og enorme mengder med mennesker. Det er nemlig bånn gass på musikk, kunder, ansatte som demonstrerer leker, hylskrikende unger som hverken tåler maset eller får det de vil ha, uhøflige voksne mennesker som presser seg frem, sniker i kø (noe jeg hater) og lommetyver! 

Klarer du å se bort ifra dette er det veldig morsomt med disse butikkene! Det yrende folkelivet og det stressende maset. Alt har sin sjarm syns jeg.

6 etasjer med leker i alle varianter. Finner du det ikke her, finner du det ingen steder! Dette er Europas største lekebutikk.

Lego avdelingen.

Lise avdelingen…


 

…og himmelrike avdelingen! Tror det er hit jeg kommer når jeg dør. For meg som elsker Jelly Beans…..sukk <3

 

 

Vi jentene reiser hit hvert år i November. En ny tradisjon er Afternoon Tea. Eller Afternoon Champagne!

Etter tips forrige år, dro vi hit på Sketch,i år også. Helt fantastisk sted med “housemaids”, stettefat og champagneflyt (te, for de som ønsker) og toaletter i egg!!!!

https://sketch.london/venue_Gallery_David_Shrigley.php?menu=1#gsc.tab=0 

De har faktiskt 2 stjerner i Michelin-Guiden. 

Her ser dere lunsjfatet våres.

Vi begynner nederst og jobber oss oppover,… til det søte……

Vakreste Helene som måtte være hjemme å jobbe, hadde sendt med lapp og penger til en flaske Champagne til oss <3 Hyggelig overraskelse som jeg ikke ante snurten av…(skjønner det ikke. Jeg får nemlig med meg det meste og takler dårlig overraskelser. Derav navnet:Kontrolltårnet)

Det er litt “fisefint” asså men ikke værre enn at det passer for absolutt alle. Book tid i god tid. Det er 2 bordsettinger du kan bestille til. Du kan velge hvilken avdeling du vil sitte i og veldig viktig: Det er mere enn nok mat. Du spiser og drikker i 2 timer. Når fatet er tomt kommer servitøren og spør hva du ønsker mere av. Altså dine favoritter. Så kommer det påfyll av disse. Champagne eller te, selvfølgelig like hyppig :)))

Etterhvert kommer det nybakte, varme scones, 2 slag syltetøy og rørt smør….. Sukk…….

Det festligste av alt: De eggformede toalettene! (hvertfall etter et par glass champagne) Med fuglekvitter, froskelyder og tresus. Blir som å tisse i skogen…….bortsett fra at du gjør det i et egg…….. 😉 Må oppleves 🙂


Her er Lene på vei opp mens Stuepika tørker støv (slapp av, det er bare et spill for galleriet! Men, dog et festlig spill der de går rundt i sine fantastiske kostymer og tørker støv med støvkoster og pusser messing)

Etter 2 timer med mat og hvile for beina (gode sko er anbefalt) rusler vi videre. Jeg er jo ei “julekjærring” og elsker julepyntede gater.


 

Carnaby Street er nok min favoritt. Syns de har de finest pyntede gatene hvert år. Små butikker med nydelig sjarm og flott arkitektur.

Henger ikke helt etter i denne gaten heller. Dette er gaten hvor vi bare vindusshopper og ser på alle flotte utstillinger.

Lommeboka tillater ikke shoppinga her.

Eller tillater og tillater…Valget er vel heller 2 kofferter fylt opp, mot en bærepose herfra. Moro å se uansett! Og pent er det!

Selvfølgelig må vi en tur innom Victoria`s Secret.

Om ikke for å kjøpe undertøy, så for å se. På utstillinger, mennesker og gå i speiltrappa (advarsel: her kan man bli litt svimmel etter Champagnelunsj)

Dette er toppetasjen. Med prøverom. Her sitter da mennene utenfor i store gode lenestoler og venter på at sine kjære skal finne seg lekkert undertøy…, som de skal betale for ,selvsagt (Henrik var hjemme, så jeg får fortsette å bruke de gode, gamle trusene jeg har)

Ble fryktelig svimmel da jeg tok dette bildet.

Herregud, som jeg hadde kledd de vingene, tror jeg da….

Fantastiske utstillinger! Og jeg lar meg imponere av all pomp (festlig ord i en undertøysbutikk) og prakt. Det er gull alt som glitrer, sier nå jeg!

Etter dette, skilte vi litt lag. Jeg og Lene gikk tilbake til Carnaby Street.

Selvfølgelig gikk vi forbi min favorittblomsterbutikk Wild at heart. Nikki Tibbles. På Liberty.


Liten blomsterbutikk og det meste de har står utenfor. Dog…jeg elsker den!

Før vi rundet hjørnet på Liberty og satt oss på stampuben!

Tørste og utslitte etter all tråkking ble det hver vår pint (eller 3 da)… Forøvrig kosta på meg nye Dr.Martens sko. 14 hulls sådan og er riktig så fornøyd med det!!! Så kan også jeg bruke de spreke Please Jeans `ene vi selger, men som egentlig er for korte til meg…

I sidegata Regent Street foregikk det en Jazzkonsert. Hele gata var avstengt og det var tusenvis av mennesker som var samlet

Etter å ha hørt og sett helikoptre over oss en stund, gikk det vel opp for oss hvor vi faktisk var og hvilken menneskemengde som befant seg i sidegata.

 

Etter jævelskapen (ja, det er det eneste uttrykket jeg har) som nylig skjedde i Paris, ble vi faktiskt litt skremte og bestemte oss for å bevege oss mot “hotellet” igjen.

Litt bort fra folkemassen.


 

Opp på Oxford St. igjen og til kaoset. Men vi tok bakveien hjem og gikk gjennom Soho, fant et par puber på veien og innen vi var tilbake var det på tide for senga igjen!

Dårlig med natteliv på oss! Lever mer på dagen på tur, vi!

Nå skal det sies at etter å ha vært i London 12-13 ganger er både Covent Garden, Harrods og alle severdigheter besøkt mer enn en gang. Det er vi lissom blitt ferdig med. Nå er det ren skjær nytelse og litt juleshopping som står på menyen…..Så sightseeing er fullstendig fraværende…..

…noe kommer man jo aldri bort fra… Det obligatoriske Telefonkioskbildet! Er nok ikke mange år før de er helt utrydda så det er bare å passe på!

Og Jarle…, jeg prøvde alt jeg kunne men måtte gi opp! Prøvde på kryss og tvers, på langs og i bredden men det ble ikke plass. Fikk den bare ikke ned i kofferten!

Med dette sier jeg takk til London, shopping, yrende folkeliv, masete musikk i butikkene, folksomt, trangt, langt, lite plass på hotellrommet, høflige engelskmenn, kald pils, dyrt pund, god men fet mat, fantastisk champagne, deilig venninneskravlings og julepyntede gater, bæreposer, primark, nye cd`er med Boyzone, gnagsår, overvekt på flyet, julegaver i boks, champagne og sigaretter i taxfreen og et pust i hverdagen.

 

Nå er det butikk, jobb, kurs, desember og julerush i Fredrikstad by som gjelder!

Love London! Og Fredrikstad!

 

#london #fredrikstad #fredrikstadblomster #fredrikstadsentrum #visitfredrikstad #drmartens #venninetur #fab4 #marisahotel #jul #christmas #sketch #carnabystreet #primark #juletur #jentetur #peasejeans #pleasejeansfredrikstad #snartjul #flyskrekk #marisahotel

 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

One thought on “Husmødrene og duen på Storbytur.

  1. Herlig lesing og mange flotte bilder! Det ser virkelig ut som om dere har hatt en fantastisk tur! 🙂
    Men jeg må si “heldigvis” at du ikke fikk plass til den telefonkiosken i kofferten! Det er bare Jarle som ønsker seg den. Kan ikke i min villeste fantasi se for meg hvor den skulle stått! :-))
    Og så godt å se at du reiser med gode venninner som tar vare på deg, den “bevistløse” flyskrekkjenta som du er! <3
    Klemmer i fleng! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top