Bord dekk deg!!

Har så lyst til å skrive at det er det enkleste i verden, men etter diverse kundeuttalelser skjønner jeg at, det er det ikke!


 

Uansett, her kommer en liten innføring. Og selvfølgelig, mine egne og personlige meninger.

Først og fremst: Rydd hele bordet dine gjester skal sitte ved!!!!!

Legg eventuelt på en duk…eller ikke. Jeg har et ganske grovt og rustikt bord, så jeg tror dette var 3 gangen på 10 år jeg valgte duk 🙂

Duken jeg har på, er en tykk linduk og er rustbrun av farge (ser at den ser oransje ut på bildet, det hadde uansett også passet fint)

Sett/legg så på det mest vesentlige.Dekketallerkener, tallerkener, eventuelt en borddekorasjon om det er et “stort” selskap.

Nå skal det sies at jeg ikke finnes symmetrisk! Hverken i jobbsammenheng eller på privaten (hva jeg mener med det? At jeg ikke er A4 og så lenge det er balanse så er jeg fornøyd)

Altså, jeg har lagt på dekketallerkener, service, glass (atter en gang, ulike glass)Gjennom årenes løp hender det jo at et glass eller to blir knust og ikke er mulig å få erstattet med nye. Det er ingen grunn til ikke å bruke de restrenede hele, bare komplimenter med andre pene glass og dekk de litt sann annenhver gang.

1-1-2/2-1-1 (balanse) Skjønner?

 

Så plasserer jeg ut hovedlysestakene.

1 stor tung i ene enden, 2 mindre i andre enden (balanse)

4 stk like minivaser på rekke, men ikke på rad.(balanse)

Fargene går altså i (hold dere fast) rust, sort, oransje, nougat, gull, brun, litt gult, rødt og vinrødt :))) det går helt fint å matche flere enn 2 farger!

Jeg mener ikke å være verken  spydig eller morsom for dere som kun klarer å ha 2 farger i ett tema.

Jeg vil heller vise dere at det går an! Og hvor mye som kan kombineres og matches uten at det “skjærer” seg.

Servicet er gammelt og arvet. Alt må ikke være nytt! Dette er et service fra bestemoren min i grønt og brunt med magnoliablomster og jeg elsker å bruke dette i høst & vinterhalvåret.

(Dekketallerkenene er fra Sia og er nok 15 år gamle) De søte trefjølene kjøpte jeg meg i Bergamo i Italia, i August. Så søte og så perfekte til å servere en “tørr” forrett på!

Som her, med tørket kjøtt og ost fra Italia…med melon.

Alle er i forskjellig fasonger og håndlagede. Jeg kjøpte de på et marked der nede og skulle nok kjøpt noen flere…meeen, det er jo en god grunn til å ta en tur til 🙂

Her har minivasene fått blomster: leucospermum og litt småblomster fra hagen. Noe kjøpt, noe dyrket selv.

Ja….., er det noen som har irritert seg over de store rynkene/skrukkene på duken?? Eller sett hvor skrukkete stoffserviettene egentlig er????

Fra min side er det helt bevisst!!! Nå skal det sies at skal dette gjennomføres MÅ det være påfallende og overdrevet skrukkete. Ellers ser det bare ut som slurvete stryking!

Det finnes nemlig ingen husmorgener i meg som går på vask/stryk/rengjøring 🙂 Derfor er det helt genialt for oss å be gjester på høst/vinter sesongen. Tidlig mørkt, dunkel belysning og stearinlys.(og masse hybelkaniner i kroker & kriker som ikke syns)

 

 

Disse flotte bjørnebærbuskene har vi masse av i hagen. Igår ble de brukt både som bordpynt og til dessert.

 

Og hva i all verden gjør denne hvite skålen her??? Den er det salt i, så vi enkelt skal finne saltet til maten :)) Den alene, skaper ingen balanse. Den er bare en livsnødvendighet til maten 🙂

Blomstene på bordet er fra litt her og litt der. Har ikke tenkt å dytte under en stol at de flotteste blomstene får du kjøpt i blomsterbutikken, men allikevel så er det sååå masse fint du kan plukke og høste ute for å kombinere! Og et bord kan aldri få nok pynt! Helt sant! Fyll opp bordet med blomster, lys og stæsj og ha maten på TALLERKEN! (altså, server mat på tallerken eller la maten stå et annet sted hvor gjestene kan forsyne seg). Det er egentlig en uting å sende rundt fat på fat og bolle etter bolle med mat hvor boller og fat står i kø for å ikke finne et sted de kan plasseres.Opplevd det før? At du sitter i et selskap og fat og boller hoper seg opp og du ikke kan få maten raskt nok på tallerkenen? Eller at du skal forsyne deg fra sidemannen som galant holder, samtidig som du helst skulle holdt for sidemannen på andre siden? Det har jeg, og blir like panikkslagen hver gang for at jeg ikke er rask nok til å forsyne meg…. 😉

Dessuten som vertinne kan du selv forsyne deg og sitte i ro å spise og føre en samtale uten å måtte hjelpe til med plassering av mat, etterfylle, sende videre,ta imot og holde.

Uansett, ulike glass, skrukker på duk, maten på, eller ikke på bordet, nytt eller gammelt service, glass i riktig rekkefølge. Etikette og kotyme….det som tilslutt teller og betyr noe, er at gjestene føler seg velkommene og hygger seg!!!!! Det kan hverken grønnsåpe eller designservice avgjøre! Det, er det kun vertskapet og en personlig borddekking som står for! Kjøp gjerne noe nytt, men ta en titt i skapet og se hva du kan kombinere det med, kjøp eller plukk noen blomster. Ingenting er feil eller dumt! Mix & match, våg & vinn. 

Hva du serverer spiller ingen rolle så lenge gjestene blir mette og det er god stemning <3

Vil du vite hva jeg serverte kan du gå her

 

 

Håper jeg ga dere litt inspirasjon.

God søndag 🙂 Jeg skal på sopptur med rester fra igår, tørket biff, ost, litt kjeks, kaffe på termos og litt sjokolade <3

 

Klem fra Blomsterlise

 

#borddekking #brukdetduhar #blomster #fredrikstadblomster #høst #godevenner #middag #fredrikstad

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top