Når ting ikke går som planlagt…….

….så er det bare å improvisere og prøve å gjøre det beste ut av det!

 

Etter dobbeltsjekk av værvarsel forrige helg fant vi fort ut at det ikke ble båtvær denne helgen heller.

Jeg trenger absolutt full sol, minimum 23 grader og MAKS 1 s/m for å trives på sjøen…så da behøver man ikke være ingeniør for å regne ut hvor mange ganger jeg har vært på båttur isommer 😉

Været som ble meldt, var overskyet men 20 grader…. Ok, tenkte jeg, da ber vi litt folk på grilling og koser oss ute en sommerkveld istedet.

Som sagt så gjort men ettersom dagen nærmet seg forandret værvarslet seg til det værre. OBSvarsel på ekstreme nedbørsmengder og 13 grader.

Sommer`n sin det!

Håpet i det lengste at regnet skulle gi seg…så kald drikke kunne nytes i behagelig temperatur….

 

…men neida, det “bøtta ned og min drøm om frittgående og spankulerende høner, sen sommerkveld med et vell av fargerike og duftende blomster, sen sommernatt dog uten solnedgang, brast til de grader….

… og avgjørelsen om å flytte alt inn ble motvillig tatt.

 Ja ja, etter full arbeidsuke, hjemme kl 16.30 og innrykk av folk ca 1 time senere var det bare å hive seg rundt.

Det skal jeg bare være helt ærlig på.., jeg hater rengjøring! Altså jeg elsker et rent hus men å gjøre rent?? Gud bedre, så tregt!

Så siden slutten av mai har jeg tilbragt kveldene ute. Bare dratt pleddet rundt meg, satt på varmelampa, lest i boka mi og oversett det faktum at lodottene på gulvet har begynt å formere seg…som kaniner.

Fort gjort i en fei med støvsuger og klut, kaste klær og annet uvesentlig inn på vaskerommet og håpe at ingen tar feil dør til toalettet i løpet av kvelden 😉

Så det viktigste og det jeg syns er det morsomste med besøk: Bordpynting.

Det er jo her gjestene skal sitte, spise, skravle og hygge seg.

Planen ute var bare litt blomster i et Norgesglass…men når vi nå skulle være inne trengtes det litt mer.

Med litt av hvert i skapene og litt blomster ble det sommerstemning i en fei.

Heldigvis for tomme ølflasker…

Tuborg Classic var absolutt dugendes som blomstervaser.

Opp i kummen og bløtlegge, så etikettene gikk av.

Mitt lille budskap i dette innlegget er nok hvor enkelt det faktisk kan gjøres å pynte et bord på 1-2-3.

Bordpynting er utrolig enkelt. Bare ikke tenk det helt ihjel. Ta mye av det du har og sett det på bordet. Du trenger ikke nytt servise, likt bestikk eller nok like glass i en og samme serie. Alt trenger ikke matche eller gå ” toniton”. Ta en titt i skapet og plukk fram det du har. Bruk noen fine glass i forskjellige størrelser til å ha blomster i. I dag ble det ølflaske- vaser på meg.

Funka fint det!

Hadde 3-4 rosa telys glass, noen lyseblå, noen små kuvertvaser og litt rosa godteri i en skuff. Et lysglass her og et lysglass der. Så lenge det er lys og blomster på et bord blir det pent. Spiller ingen rolle om det er nytt eller brukt, design eller ikke. Lys & blomster skaper stemning!

Mye forskjellige farger men for meg er det akkurat det sommer er: Farger, høyt og lavt. Litt hulter til bulter. Kontraster kalles det nok.

Her står alle oljelampene, klare til å stikkes i gresset når mørket senket seg….Pyttsann, kan jo stå der til snøen kommer de…..

 

Papptallerkener var for anledningen innkjøpt og skal brukes. Enkelheten og latskapen lenge leve.

Piffa det opp med linservietter og en klematiskvast som serviettring.

For de som ser nøye etter så er det absolutt ikke like glass! For det første så syns jeg det blir litt kjedelig med bare like glass. Litt stivt lissom og det skulle det jo absolutt ikke være denne kvelden. 

Maten for kvelden var grilling og for de som kjenner meg vet jo at jeg eeeelsker ventepølser! Jeg må alltid si det når vi griller at “ventepølsa” er det som smaker best!

Gjerne med alt jeg kan få på. La det renne over og dette av! Ikke noe er for mye og isåfall er for mye akkurat passe! Inn skal det og godt smaker det 🙂 Det ender alltid med at jeg er mett før hovedgrillmaten er klar.

Så, kveldens meny var: Jepp “Ventepølser” med tilbehør. Hjemmelaget rekesalat (med chilli), hjemmelaget potetsalat (verdens enkleste og beste. 1 beger lettrømme blandes med 1 pose EKTE majones, finhakket suragurk, finstrimlet vårløk eller purre og ca en dl suragurklake. Potetmengde ettersom hvor kremet/tørr man liker den), sprø løk, agurkmix, finkuttet rødløk, 5 slag sennep, ketchup, brød og lomper. 

Anbefalt drikke er umulig å si 😉 Smaken er som baken så noen valgte rosevin, andre hvitvin, mannfolka stort sett øl mens en valgte gin&tonic som drikke 🙂

 

Henrik er jo grillsjef….så her sitter han. I striregn…..og med slippers. Fins ikke dårlig vær vet`u!

Uansett vær eller ikke. Rent hus eller ikke. Gjestene ble mette og hygget seg… Været er umulig å forholde seg til og skal man vente til godværet viser seg så kan vel egentlig sommeren være forbi. Så selv om ikke ting går helt som planlagt så gjør det beste ut av situasjonen. 

I påvente av varmere vær og kanskje et ørlite streif av sol ønsker jeg dere fortsatt god sommer!

I skrivende stund: regnfylt klem fra Blomsterlise.

 

#sommer #grilling #ventepølser #fredrikstadblomster #regn #bordpynt #borddekking #sommerinorge

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

6 thoughts on “Når ting ikke går som planlagt…….

  1. Ingenting man kan gjøre med været, men hørtes ut som om dere koste dere!<3 Håper du får en fantastisk søndagskveld!
    Hadde virkelig satt utrolig stor pris på om du hadde tittet innom vår blogg en tur, om du liker den legg gjerne igjen en kommentar!<3<3

  2. kjempe fin blogg! kos deg masse videre i sommer! 🙂 gjerne besøk bloggen min klem<3

  3. Det så kjempekoselig ut! Selv om dere måtte være inne. Været i sommer har vært skikkelig skuffende! Mannen min som opplever sommer i Norge for første gang nå, sa i vinter at han ikke trodde det kunne bli varmt her. Bare vent, sa jeg! Sommeren i Norge er fantastisk! Kan si at jeg har bærsja litt på leggen der! 😉

  4. Synd jeg ikke fikk blitt med på denne koseligste ‘regnværsfesten’ – ALT du tar i blir så fint! så herlig ut og gleder meg til vi sees 👍☺️

  5. Herlig 🙂 Kan bare si med en gang at hjemme hos meg hadde det ikke funka like bra med øl-flasker :p 🙂 🙂 Detta kan du. Med den atmosfæren du skaper rundt deg må jo grillfesten bli vellykket uansett vær.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top