3 husmødre og en liten due på husmorferie.

JEG har vært på tur! På husmorferie 🙂 Med 3 andre fantastiske jenter! Vi har hatt en kjempetur!!! Vil dere bli med å se???

Forøvrig uten sammenligning med bildet, så er vi IKKE frustrerte… men vi har jo våre personligheter og skal jeg prate for meg selv så er jeg vel en kombinasjon av både Bree, Lynette og Susan. … Helt ærlig så trodde jeg at jeg var en Lynette, helt til jeg tok denne testen…

http://tara.no/test-deg-selv/hvem-er-du-i-frustrerte-fruer

…og fant ut at jeg faktisk var en Susan!!!!?? (Klønete, mye skyldfølelse og lettere nevrotisk) Skjønner ikke at det kan være meg…… Men nok om det…

 

 

Hvert år etter skolene har begynt igjen har vi en uke med sol, sommer,kald øl, god mat, strand, vann og masse latter sammen!

Dette har alltid, uten unntak vært i Side i Tyrkia.

Men etter sommerens uroligheter satte mannen i huset ned foten og sa klart og tydelig ifra: At skal du dra på ferie iår, må du velge et annet land!

What????

Der nede kan og vet vi alt! Hvor vi skal ligge på stranda, at ølen heter Efes og hva vi skal spise av tyrkisk mat. Hvor vi skal handle, hva vi skal prute osv ….

Vi kan til og med en hel masse fornuftig på det tyrkiske språket som Godmorgen, godkveld, askebeger, regningen, øl, skål og andre vesentlige viktige ord som er greit å kunne når man er på charterferie 🙂

Men men, nå begynner hvertfalt årets tur til THASSOS på de Greske øyer…!

Og den begynner med dette!!! Etter at sistemann var hentet opp, med rødvinsglasset klart, alle bilbelter var på, får vi beskjed fra sjåføren (lille Due) om å tie stille, da hun har en melding å komme med! HØRE PÅ DENNE :)))))  :  (må høres-er tidenes innspilling) “Cabincrew, prepare for driving!”

video:20150912215106

 

 

 

 

 

 

 Vi har akkurat ankommet Gardermoen etter parkering på P4 og fått lessa inn de blytunge koffertene på bussen, kommet oss inn på innsjekking da en av fruene finner ut at mobiltelefonen ligger igjen i bilen! Herregud, dra på ferie uten mobiltelefon??? Aldri i verden, så mens en frue og lille due ( dette er hennes kallenavn) tar bussen tilbake til P4 for å hente telefonen……

 

 
 

 …… setter jeg og frue nr 2. oss ned for en kald pils og noe fornuftig i magen.

Jeg har nemlig ikke spist og tenker at etter en flaske rødvin på vei innover er det fornuftig med litt “mat” i kroppen 😉 Fornuften lenge leve!!!!

Den bollen med sjokolade oppå hender det at jeg fortsatt drømmer om…, den var fylt med “Napoleonskrem”

Faktiskt nyyydelig i kombinasjon med øl…..syns jeg akkurat da 😉

Jepp, så var det tid for selve faenskapet! Nemlig flyturen! Flytiden var beregnet til 3t og 30 minutter! For en fantastisk kort flytid! Men som mange vet, har jeg FULLSTENDIG FLYSKREKK! (Ja, nei, jeg legger ikke skjul på det nå lenger. Nå har jeg prøvd å skjule dette i mange år for at det ikke skal smitte over på barna mine) Nå begynner de å bli så store at de skjønner at flyskrekk bare er tull & tøys. Det finnes ikke noe tryggere enn å fly i lufta.Jeg og skjønner det MEN IKKE når jeg selv skal opp i elendigheta. Det er bare å sørge for å komme dithen at man sovner så fort jeg har satt meg i setet og spent på meg sikkerhetsbeltet. Slik som her. 

Og helt ærlig..: Må folk virkelig reise seg opp for å “rusle” rundt på en flytur?

Gå på dass og gå dere ferdig før dere skal opp i fly!

Ta på sikkerhetsbelte og sitt i ro for pokkern!

Den midtgangen i flyet er til for de som faktiskt jobber på flyet! Altså flyverter og vertinner mens de skal servere deg drikke, mat og selge deg varer og ellers andre nødvendigheter du måtte trenge på turen!! Midtgangen er ikke til for at du skal vase rundt, fram og tilbake uten mål og mening! Sett deg/dere ned og sitt i ro til vi lander.Da kan dere strekke på beina. Er dere egentlig klar over hvor høyt oppe vi er?????

 

Vi preker 3.5 t i lufta (som forsåvidt ble fløyet inn med 30 min) Og når vi først er inne på det: Det er IKKE greit å legge ned setet på så korte turer!!!!!! Jeg er 188 cm høy og har trang nok plass fra før om ikke jeg skal få matbrettet(les: Øl og rødvinsglasset) trykka inn i muffinsen!!!!!

Sann, det var den utblåsninga 🙂

Vi kom ned i grei “midt på dagen tid”, til en av verdens minste flyplasser hvor baggasjen allerede surra rundt å venta på rett eie,r før vi omtrent var ute av flyet!

Etter dette var det 15 minutter på buss før ankom ferja som skulle frakte oss ut på øya Thassos.
En fergetur i ettermiddagssol som tok 40 minutter og som attpåtil hadde kiosk ombord (med alle rettigheter)

Kan nok være at jeg ser litt sliten ut på de bildet der men jeg hadde tross alt sovet 3 timer i lille dues armkrok 🙂

Vi ankom øya og kjørte buss fra ferja til hotellet i nøyaktig 3 minutter!

Fremme! 

Bildene på Ving sine sider har jugd noe…, hotellet var mye finere enn vi trodde.

Nå skal det sies at vi er ikke veldig kravstore! Eget bad &toalett, seng og en god veranda/balkong så er vi superfornøyde vi 🙂

Rommene var store og pene, nyoppussede, store bad og store verandaer med utsikt mot bassenget.og mot andre turisters balkonger.

Utrolig festlig å sitte der ute på morgenen med en kaffekopp og følge med på andre turisters faste morgenrutiner 😉 Jeg later jo som jeg leser i boka mi… men det gjør jeg ikke! Jeg observerer!

Rett før rommet vårt var det 2 trappetrinn ned, taket var også ca “2 trappetrinn” lavere. Det var satt opp sperrebånd der, slik at lange mennesker som meg ikke skulle skalle i murkanten. Lurt!!! Men ikke lurt nok for meg…! 

3 første dagene banka jeg panna konstant i denne kanten. Ikke godt! men mest irriterende! Spørs om ikke det er litt hudrester fra panna mi i murpussen der ennå 😉

Meeen, jeg lærte etterhvert og dukka grasiøst, lett og ledig de siste dagene (samt at den ene hustruen alltid gikk bak meg å sa: “Pass deg så ikke du skaller igjen nå da Lisemor”)

Dag 1 på stranden var en deilig dag, kun avbrutt av meg som alltid må proklamere at “nyt det mens dere kan! Snart sitter vi på flyet hjem igjen”

Merkelig hvor fort en uke kan gå når man ikke gjør noe som helst 🙂

Men her kommer desperasjonen inn for fullt! Første dag på stranden og ingen brunfarge!!!!!!!!!

Trodde vi da, ser jo i etterkant at vi var mer enn fargerike på første middag, vi var bare ikke blitt så grisesolbrente at vi hadde smerter. Dermed trodde vi heller ikke at vi hadde fått farge 🙂 Så feil kan man altså ta…….

Se her: Så nydelig. Rene Jamaica, reggie og mangler bare en Bob Marley type som synger oss inn……

Meeeen, det var ikke her vi skulle tilbringe uka vår. Vi hadde nemlig vært på Google Earth før vi reiste. Gått rundt omkring og vi visste akkurat hor vi skulle berike strandfolket med kroppene og vårt vakre, sjarmerende vesen….

Nemlig her!!! Island Beach Bar 🙂

Det fantastiske her på øya er at det fins ingen innkastere! Ingen som maser på deg om gratis solsenger hvis du bare handler hos dem. osv osv….

Eieren av dette stedet skimtes i blå skjorte og møtte oss bare med et smil, forklarte høflig at vi kunne få ligge hvor vi ville, kiosken var rett der borte, eller så kunne de forsyne oss med det vi ønsket fra baren. Hæh???? Sann har aldri ordlyden vært der vi vanligvis har feriert!….men det er klart at er folk så vennlige og serviceinnstilte er jo vi rene englene tilbake. Vi gikk selvfølgelig ikke i kiosken for å handle..

.Vi hadde jo Panos…….

Superdupre Panos som servet oss en hel uke. Og nå kommer ennå mer jeg aldri tidligere har opplevd i Tyrkia.

Hør bare: Etter dag 1 fikk vi beskjed om å kjøpe de store ølflaskene, han skrev nemlig bare opp små likevel, vi betalte ikke for vannflaskene, vi fikk skåler med peanøtter, potetgull, fruktskåler og noen ganger fikk vi snaps laget på det vi likte…..

Slik som her…


Her kom Panos ned og spurte hva slags brennvin vi likte best?

Hæh??? Vi prøvde oss på øl men nei…., han spurte igjen: Rom, whiskey, vodka osv

Her gjaldt det å tenke fort så ikke vi fikk hver vår whiskey eller ouzo….

Rom, sa vi alle i kor, og dermed kom han ristende med drinkmixeren sin og serverte oss denne iskalde, forfriskende, fargerike fruktsmakende drinken…basert på rom 🙂

Men gud bedre, så gjestfritt!!! Aldri fått så mye som en peanøtt gratis i Tyrkia jeg!

Se så klart vann! Fantastisk temperatur. 24 grader. Varmt men litt gåsehud på første dukkerten 😉

 

Er det et sjødyr av noe slag?? Nei, det er bare meg som har dagens vanngymping 🙂

Eller stå på “hendeneøvelse” da… Påstod selvfølgelig at jeg var en kløpper på undervannssport og fikk da utfordringen å komponere tallene 0-9 med beina i lufta og armene i bunn!

Gikk fint det!!! Slet litt med 3 og 5 men ellers sto jeg til 10 i stilpoeng :))


Akkurat her tror jeg at det var 4 tallet jeg øvde på….dårlig fotograf, tenker jeg.

Her har Panos servert oss Sangeria….Den var god altså….så god at etter 4 glasset syns jeg det var kjempefornuftig å bestille en 1,5 liters flaske istedet?

 

Skjønner ikke annet enn at det var sola som tok meg.. 😉 


Og slik gikk no dagane….. sukk for et slit……

Ser dere litt “mellom” bildene her så skjønner dere at vi enten var helt alene på Thassos eller bare usedvanlig tidlig på stranda.

Vi var nok 4 av de første til å møte opp hver dag men så var vi nok de 4 første til å legge oss hver kveld også!

Her er vi ikke på ferie for å rangle rundt på natterstid nei!

Mye som skal ordnes før vi får lagt oss ned. Parasoller skal fjernes, senger skal snus mot sola, håndkler skal på, boka på bordet, den første bestillingen skal leveres inn,…

…..SÅÅÅÅ kan vi bade, før vi rigger oss til.

 

Det var ikke store stranda så en liten rusletur var på sin plass, dessuten fant jeg noen “smådetaljer” jeg absolutt likte. Jeg har allerede bedt Henrik lage en slik lampe til meg!

Her kommer litt bilder fra noen av de andre strandbarene <3

Helt greit lissom 🙂

 

Hva maten angår så har jeg mer enn 1 gang hørt at gresk mat er tregt og kjedelig men jeg syns det var nyydelig mat jeg.

Klarte faktiskt å legge på meg 3 kg!!!!! på den uka 🙂 Men det var det verdt 🙂


 

Siste dagen på stranda tok jeg alene. De andre ville shoppe litt, pakke og “chillen” på hotellet så jeg gjorde meg klar med pakking og gikk på stranda alene!

Tok en liten omvei og knipset litt bilder på vei ned….

Dette stedet lå fatiskt nærmest hotellet vårt og stod tomt og forfallent……for en perle, tenk en taverna/restaurant her a? Med 6 utleierom i 2.etg….

Jaggu fant jeg ikke en blomsterbutikk også 🙂 Da blir jeg såå glad. Selv om det er milelangt fra både stil og smak på blomsterbutikker i utlandet føler jeg alltid en enorm glede når jeg ser en <3


 

 

Meg, spotify og boka mi <3 Vi skulle hentes kl 14.00 på hotellet så jeg rakk 5 timer med nesa i boka, sola på kroppen og mange forfriskende…….dukkerter 😉

Fikk en bekymringsmelding fra jentene mens jeg lå der alene (dere vet den flyskrekken…den slår nemlig grusomt ut avreisedagen)

Men jeg hadde det flott jeg…..så jeg svarer lett tilbake..

Sann i etterkant så ser jeg vel at den siste alarmen kl 14.00, nok var litt i seneste laget iom at det var da vi faktisk skulle hentes men pyttsan jeg kom meg hjem jeg…selv om det var så vidt med all den ristinga i flyet….

Ferga over til fastlandet på hjemturen. Alt godt har sin ende og uansett hvor mye vi koser oss den uka så er det vel ingenting som slår det å komme hjem til mann & barn & dyr igjen <3 
 

Bare å se frem til neste års tur.

For min del er jeg desverre ferdig med Tyrkia. Kanskje ikke for alltid men hverfall på lenge.

Tror det finnes enormt med slike små perler rundt om i Hellas og de vil jeg gjerne besøke <3

Så jenter….. altså Fab 4 ……


 

….TUSEN TAKK for turen!!!!

Låv ju <3

 

 

 

 Og takk for meg for denne gang. 

Ønsker dere en fin fin dag. Med eller uten sol 🙂

Klem fra blomsterlise

 

 

#thassos #fab4 #jentetur #greece #islandbeachbar #cabincrew #husmorferie #fredrikstad

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

2 thoughts on “3 husmødre og en liten due på husmorferie.

  1. Thassos er min paradisøy nr 1. Vært der 5 ganger og går aldri lei. Neste gang dere er der må dere leie bil og se litt mer av øya, det fins fantastiske strender rundt hele øya, bla Aliki, la scala beach bar og marmorstranda må dere prøve ☺️
    Vi reiser alltid på egenhånd med fly fra rygge til thessaloniki – leier bil der vi har med over til øya

  2. Susan: Hei 🙂 Ja, det var et fantastisk sted med flott vann, mat og ikke minst befolkning! Tror absolutt det ikke var min siste tur dit heller 🙂 har meldt meg inn på en Thassosgruppe på Instagram så jeg har sett at det finnes mange vakre steder og strender på den øya….men jeg og bilkjøring i utlandet?? he he…, skeptisk 😉 Takk for hyggelig kommentar 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top