Stresset tar meg!

Også jeg da, som mener jeg alltid skal begynne i god tid. For å unngå akkurat det.

Hvert eneste …og da mener jeg hvert eneste år skjer det samme.

Jeg tror jeg har all verdens tid og tenker at: I år…går alt så meget bedre….Neida, i år skal jeg begynne tidlig…altså T I D L I G med alle forberedelser.

Nei, jeg skal ikke bake 7 slag med tørre småkaker jeg må gurgle kaffe for å svelge, ikke skal jeg vaske taket og vi har varmepumpe så den veden kan forbli i skævven.

Det jeg derimot skal gjøre er å vaske vinduer, lage sursild (det er kanskje litt for tidlig), jeg skal lage eggelikør(også litt for tidlig), bake noen kaker og jeg skal pynte huset og juletreet.

Pynte huset og juletreet er noe jeg liker å gjøre til 1. advent. Jada, jeg vet at advent ikke er før neste helg, men vanligvis så er det denne helgen her. Og jeg henger etter med absolutt alt! Åååhh, herre min fred, hodet mitt spinner litt (mye) bare ved å skrive dette.

For ikke å snakke om skammens inngangsparti…atter en gang.

Tenk det: Jeg har ikke fått ordnet foran inngangspartiet engang, jeg. Se …..sånn ser det ut og jeg skammer meg faktisk over det!

Det ser virkelig ikke ut! Gammel sommermoro og inntørket lyng. Det blir kanskje noe i duren om at “Skomakerens barn er dårligst skodd, bakerens barn får aldri boller (selvlaget), en blomsterhandler står sjeldent i flor” (også hjemmelaget 😉 )

Den eneste unnskyldningen jeg har, er at det er altfor mørkt når jeg kommer hjem etter jobb. Søren altså…., til uka må det bli full skjerpings.

Jeg har hatt frihelg denne helgen så det var mye jeg kunne ha gjort, men etter en helg med de flotte fruene Fru Pigalopp og mora…. Altså Fru og datter Bunes i Oktober…,nok en gang på residensen av en hytteperle i ytterste Hvalergapet …ble jeg overlumpet med en bursdagsgave (jeg fyller i mai): Juleshopping….med Sagasund til Strømstad!I 

Med full befertning!!! (Ja, det var ordrett slik det stod i invitasjon. Befertning:…)

Uten et fnugg av tvil var jeg klar som et egg og etter “fuss og and” prinsippet på hvem som IKKE skulle kjøre bil (til og fra ferga) trakk Pigalopp det korteste strået der……

Nå skal det sies at når Fru Bunes og jeg sa “fuss og and” for ikke å kjøre, var ikke Pigalopp tilstede…..dermed tapte ho….hvis man kan si det sånn da…

Her ble det både lunsj og middag….juletallerken til middag skal det sies. Kjære all verden…

det er den beste juletallerken jeg har fått servert utenfor husets 4 vegger… (mye mulig det har med alle øl jeg drakk i min nervøsitet over sekken…Smakte uansett nyyydelig 🙂

Ved ankomst Strømstad (etter en meeeget hasardiøs ferd over sekken….) bar det rett til Systembolaget for å sikre adventsdrikke i form av vin… og gløgg.

Og jeg som er sånn en bedrøvlig og ensformig rødvinsdrikker måtte be om hjelp. Jeg viste frem bilde av min faste rødvinsvenn og spurte om de hadde en lignende….

Fornøyd med hjelpen og dagens kjøp bar det tilbake til båten i hagl og plaskregn……med fulle trillebager :))))

Og se hva de hadde som matchet vina mi…….:

Botanico……full av blomster….Kan det passe bedre til en blomsterdekoratør, tenker jeg? Klart den er god!! Det sier seg jo selv :)))

Hjemturen gikk unna i bøljan blå over sekken… (med rødvin, vingummi og en god juletallerken…)

Blide kjærringer på tur altså! Den gamleste er den gærneste men ho følger hakk i hæl dattera også…. Jeg derimot, stille, rolig og beskjeden som….ja, gud vet hva….? Skjæra på tunet kanskje?

Uansett, det var det frilørdagen min gikk med til. Ikke vindusvask eller kakebaking. Det derimot, kan jeg ta i dag.

Etter Harryhandelen i går, når jeg var trygt hjemme var det ingen tid å miste.

Mens Henrik stod pinnekjøttvakt gikk jeg i kjelleren (billedlig talt) å hentet opp noen kasser med deilig jul…

Etter ryddesjauen for noen uker siden er det blitt betraktelig færre kasser med pynt å velge i.

Elle melle…..hvem skal få pynte opp i år…..?

Jeg har nok blitt mindre og mindre “nissete” med årene. Rødt vil jeg fortsatt ha, men ikke før sånn helt inn i juleuka. Nå derimot, er det masse annet kost å pynte med.

Svibler (selv om jeg nesten tar drepen på Henrik…kæller altså…..) kongler, mose, amaryllis og litt julekuler her og der… Inntil videre…. To be continued

Henrik er selvfølgelig fullstendig imot tidlig pynting til jul…men vet dere, det får han bare jobbe litt med. Jeg firer ikke en eneste uke der altså!

Han syns jo julen er så stress og…bla bla bla blæææhhh….. Som om han har det store ansvaret for å få jula i boks?

Okke som….denne tekstmelingen ble sendt fra meg til han etter han slapp meg av på fergeleiet….

Det er jo rart det der…med faste ting på faste plasser… Det blir liksom ikke jul uten den der…og den der…

Over til dette pinnekjøttet vi spiste igår….Jiiiiiiissssusss….det er bare så godt!!! Jeg tror pinnekjøtt er en sykdom jeg…..enten så elsker man det slik som vi gjør her i huset…eller så liker man det absolutt ikke!

Et lite tips som løfter måltidet til nye høyder er familien Korks egenkomponerte sennepssaus.

Er du skeptisk, så behold halve kraften som den er og lag den andre halvparten til saus som følger…

(Husk at den sjyen/kraften som blir i bunn av kjelen skal være tykk og fet…ikke se ut som gammelt oppvaskvann.)

Den skal se slik ut

Gjør som følger….Kok pinnekjøtt som du pleier…sørg for at det ikke koker tørt selvfølgelig.

Som førstegangs sauselager, så hell halvparten av sjyen/kraften over i en tykkbunnet kjele.

Ha så i en ss med sterk sennep og en ss med “wholegrain” sennep.

Dette er mine to favoritter av senneper og de tre ingrediensene er de eneste du trenger til en perfekt saus.

Ha så oppi en boks med creme fraiche, grip tak i stavmixeren og visp til du har en jevn og klumpfri saus…..

Voila…ferdig!!!!

Henrik var litt skeptisk til at jeg skulle dele denne oppskriften, men som jeg sa: Kun det beste er godt nok for mine blogglesere ;))))

Prøv dere med halvparten som sagt…etterhvert tenker jeg dere dropper hele sjyen og kun lager sausen. Så god er den!

Nei, her skal det vaskes vinduer….når dagslyset kommer.

Usikker på om jeg rekker å pynte treet, men det står nå oppe da  hvertfall.

Om ikke helt riktig sammenkoblet…….

Nå er det bare å sette på Spotify me Mariah Carey…og All I want for Christmas…..den gir arbeidslyst! Her skal det bakes og pyntes 🙂

God søndag <3

 

Klem fra Blomsterlise 

 

#pinnekjøtt #saustilpinnekjøtt #jul #tur #sagasund #blomsterlise #blomsterliseblogg

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

4 thoughts on “Stresset tar meg!

  1. Næ! Så koselig! 🙂 Visste ikke at det gikk ferje til Strømstad lenger jeg. Det fikk jeg lyst til.
    Og juletreet er tatt frem… Da er det bare å kose seg med pynting og julemusikk.
    God søndag.

  2. Huset på landet: Jooo, det gjør det vet du 🙂 Og så koselig a! Herregud det må vi prøve å få til..med julemiddag og greier 🙂
    Ja, treet er fremme men er fullstendig uten pynt…bortsett fra tre gullkongler som henger på fra i fjor. Gammel morro 😉
    Nå er det helg igjen og julemusikken står selvfølgelig på 🙂
    Nyt helgen, kjære <3

    Klemmer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top