Sol, jord og gjærbakst i samme slengen…

Så deilig forrige søndag ble….uten at det varte så lenge……

Endelig kom det litt sol og deilig varme på en fridag.

Når jeg skjønner at det skal bli en sånn dag, syns jeg det er deilig å planlegge en lunsj som kan spises ute. Det er så hyggelig og ikke minst smaker det så utrolig godt å spise ute når været tilsier det samtidig som hagefingrene klør etter å få plantet litt…helt uvitende om den elendige snøen som skulle komme.

Så hva er vel bedre enn fersk lunken hvetebakst? Gjerne fylt med deilig fyll som spekeskinke, pesto og ost av ymse slag…

Sett en loffedeig til heving med en gang du står opp.. Det tar ca 45-60 minutter (å heve den altså…ikke å lage den) Kjevle den ut til en pizzadeig etterpå.

Smør på en god pesto og ha så på fyllet du ønsker. Jeg laget en med pesto, spekeskinke og mozzarellaost og en med fetaost og spekeskinke. (den halvmånen med masse god olje rundt. Hell over all den gode oljen rett før du setter brødet i stekeovnen)

Rull den sammen og skjær på langs med en skarp kniv.

Snurr den så sammen igjen. Nesten som fletting. Jeg steker på varmluft 190 grader i ca 30-35 minutter. Syns du brødene blir for mørke på toppen kan du legge over et bakepapirark  mot slutten.

Jeg lar de heve en gang til i ca en halvtime før jeg setter de i ovnen.

Mens de steker er det bare å vente……………

…….eller du kan lage en deilig hummus. Hummus smaker nydelig til brød. Enkelt, sunt og smakfullt.

Her er alle ingrediensene du trenger og min oppskrift er som følger:

1 boks kikerter. Hell av kraften og ha de i en bolle. Ha så på 2 reale ss Tahini, 2 ts kummin, en halv most kinesisk hvitløk, 2-3 ss olivenolje, litt salt og skvis ut saften av en halv sitron. Mos sammen til en pure med en stavmikser.

Mens loffen stekte hadde jeg et graveprosjekt på gang……. Ingen hjelp å få av Rolf. Han sitter som vanlig å soler seg.

Og endelig var de ferdige. Varme nystekte brød med deilig fyll og sprø skorpe.

Ha de over på en rist.

Etter all graving var det nå på tide for litt lunsj og pause i solen….

…og endelig fikk Rolf smake….

Jeg fikk suss som takk for maten….

…og mens jeg fortsatte med graving til eføyplantene, tok Rolf seg en velfortjent hvil…..

…det er hardt å være en Fransk Bulldog altså…..

Eføyen er nå på plass, men jeg er skeptisk til vær og vind, så jeg lar de stå inntil videre for å se hvordan de takler det. Selvfølgelig har det vært både kaldt og snøfall opptil flere ganger denne uken, men eføyer er noen hardhauser så jeg håper de klarer seg.

Nå får vi håpe det siste drittværet er ferdig og at våren viser seg fra sin beste side fremover. Det er ingen tid å miste nå. Her er det mye som skal plantes og mye som skal ordnes….og midt i alt sammen skal det også ordnes til en konfirmasjon.

Nyt solen og det flotte vårværet idag nå når vi endelig har fått det.

God søndag og ha en flott 1.mai alle sammen.

Hilsen Blomsterlise

 

#gjærbakst #loff #loffmedfyll #hage #franskbulldog #blomsterlise #blomsterliseblogg 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

2 thoughts on “Sol, jord og gjærbakst i samme slengen…

  1. Å, så utrolig fristende det så ut. Kan formelig kjenne duften. Og, så Rolf, da. Hils ham fra meg. Kos dere videre på søndagen. ;D

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top