Sommer og sjømat i hagen.

Sol og sommer. God mat og hyggelig selskap.

Så innmari kjekt å be folk på mat og hygge når vi kan sitte ute, syns jeg.

Ikke bare fordi det er pent når det blomstrer og temperaturen er deilig..men fordi jeg slipper å gjøre rent hele huset før et besøk.

Forrige helgen ble det servert blåskjell. Blåskjell i seg selv er kanskje ikke akkurat min favoritt, men med alt tilbehøret så syns jeg det er fantastisk sommermat.

Rett fra jobb og hjem for å slenge sammen en focaccia deig til heving. Så dekker jeg bordet. På med den blå duken, litt sommerblomster i vasene (norgesglass), noen store pene skjell blir raskt til telysholdere.

Når gjestene kom serverte jeg denne til oss “fruene” mens gutta tok en øl.(Ekte mannfolk drikker ikke oransje drinker i stettglass, må vite..) Drinken er Aperol (Litt søt og bitter appelsinlikør) som jeg blander med prosecco, skviser litt appelsin oppi og pynter med en halv appelsinskive.

Mmmm, så godt altså! I stekende sommersol og litt etterslep av stress i kroppen gikk den kanskje litt fort ned og dermed rett opp i fletta på meg.

Da var det like greit for meg å gå inn å begynne på maten, mens jeg ennå var nesten ved mine fulle fem 😉

Blåskjell ja…, det er godt! Så sant det er masse tilbehør. Jeg lager en form for kremet tomatsuppe og serverer med brød, godt stekte potetbåter og aioli.

Forbered blåskjellene på vanlig vis. Vask og rens for skjegg og annet grums. Kast knuste skjell.

Jeg kjører den enkle varianten. Altså “alt-i-ett-gryte”

Bruk en stor kjele og varm opp olje. Kutt opp masse løk og hvitløk og surr dette så det blir mykt og blankt.

Ha oppi en skvett hvitvin eller hvitvinseddik. Så har du oppi skjellene og legger på lokket. Etter noen minutter har skjellene åpnet seg og er ferdig dampet.

Da kan du ha på en boks med gode hermetiske tomater, 1 stor ss sambal oelek, små ferske tomater (som du deler i mindre biter) salt og pepper og en boks med fløte. Som alltid er jeg livredd for at gjestene ikke skal bli mette, så jeg har kjøpt et par biter med steinbit filet. Disse skjærer jeg i biter og legger ned i sausen så de trekker seg ferdig til vi skal spise.

Mens dette godtgjør seg og blir varmt, hakk opp masse vårløk og paprika i små fine biter.

Ha blåskjellene forsiktig over i en stor serveringsbolle (eller server alt fra kjelen) og hell over “suppen”, dryss over de finkuttede grønnsakene, pynt med sitronbåter og gjerne noe dill eller annet grønt.

Så var det tilbehøret da… Jeg serverte ovnsstekte poteter, focaccia og aioli.

Gud a meg`en….. så kjedelig livet ville vært uten karbohydrater 😉

Aiolien jukset jeg med. Kjøpte en boks med ferdig aioli som jeg tilsatte en halv most hvitløk, 1 ts søtsterk sennep og litt sitron. Så mikset jeg det sammen til en luftig og kremet konsistens med stavmikseren. Det er helt greit å “hotte” opp et ferdigprodukt. Deilig å dyppe sprøstekte poteter i aioli og brødet ble dyppet i den gode suppen.

Gjestene ble mette og fornøyde og kvelden ble til natt…..

Sommerkvelder altså…. Så deilig!

Dagen derpå derimot… ikke like deilig! Den ble stort sett tilbrakt ute med pute og dyne….men sånn kan det gå og jeg hadde bare meg selv å takke…

….det ble jo sent på Rolf også <3

Jeg ligger forøvrig under det bregnebladet… Godt med et par timers “lur” midt på dagen 🙂

I dag kommer det nytt lunsjbesøk. Nye oppskrifter skal prøves ut så får vi se om det blir bra. Spennende med noe nytt da..hvis det lykkes vel og merke.

Selvfølgelig våkner jeg til regn. Greit nok, vi trengte litt vann nå, men på en søndag da…!

Ja ja, lunsjgjestene skal ankomme med solen ifølge yr, så ute blir vi okke som 🙂

Og hyggelig blir det helt sikkert uansett vær 🙂

Da har jeg en del å forberede mens resten av huset sover. Det er bare å sette igang 🙂

 

God søndag til deg  :))

 

Hilsen Blomsterlise

 

 

 

#blåskjell #blåskjellsuppe #mat #aperol #hage #uteliv #korksterrasse #kjølshunn

 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

One thought on “Sommer og sjømat i hagen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top