Hyttetur med harryhandel.

Det sies jo at en god latter forlenger livet. I så fall kan jeg plusse på minst femti år, etter forrige helg.

Da var nemlig jeg på hyttetur hos disse to gærne kjærringene på Brattestø på Hvaler.  Hils på Fru Pigalopp og moderen Liv.

Den yngste, altså Fru Pigalopp er min barndoms venninne. Helt fra vi gikk i barnehagen har vi holdt sammen. Ettersom vi selv har blitt eldre, har alderen jevnet seg ut med mora også…og de 17 årene det er i forskjell merkes ikke lengre.. Så skal det også sies at den eldste er ung til sinns og vi “unge” er ganske så gamle til sinns…så alt i alt jevner det seg ganske så greit ut 🙂

Hyttetur i helgen startet altså etter jobb på fredag. Jeg kom frem til hjemmelaget pizza og temperert vin. Etter noen timer med vin, godteri (jeg fant Kolibriegg på tilbud…igjen) og skravling tok vi tidlig kvelden.

Vi skulle tross alt på tur lørdag morgen.

Lørdags morgen opprant med strålende sol og etter frokost i det fri, vendte vi nesa mot Skjærhalden for ferjetur med Vesløe til Sverige.

Godt utrustet med hver vår trillebag var det systembolaget, middag for kvelden, caps til meg og å spise lunsj som var målet for turen..Selvfølgelig.i den rekkefølgen…altså systembolaget først, tenk om det ble tomt….

Riktig så fornøyd med ny caps ble det både ett og to glass vin på hjemturen. Jeg har ikke tatt ferja til sverige siden jeg var bitteliten. Da reiste jeg med Silverpilen med bestemora mi. Egentlig ikke så store forskjellen fra da til nå, det handlet stort sett om å handle mat, handle på systembolaget og taxfreen på veien hjem den gangen også….så sånn sett har min verden jaggu ikke forandret seg stort.

Lørdagskvelden gikk med til god mat, vinsmaking og enda mer skravling.

, mere vin og enda mere mimring fra gamle dager. Vi har uendelige historier og minner å mimre om. Dette er tross alt to av mine beste venner opp gjennom årene. Tenk, vi har kjent hverandre i over 40 år…. Vi har vært på ferier både her og der  sammen. Båtturer. Hytteturer. Vi er oppvokst i samme område og kjenner de samme menneskene. Vi har vært svinerøktere på bondegård i Rollag (Nummedalen) i alle skolens ferier….tenk, jeg kunne endt opp som bondekjærring….

Sjekk avisutklippet fra Rollag en gang på tidlig 80-tallet…

Fru Pigalopp (Ann-Kristin) til høyre, meg til venstre.

Med skaut på hodet, gummistøvler og en god møkkaskuffe tilbrakte vi mange av skolens ferier her blant okser og griser.

Men som alle gode og hyggelige stunder kom også denne helgen til en ende…

Brått var søndagen der og en hyggelig helg var over. På tide å reise hjem til klesvask og rydding av hus igjen……

…særlig!!!

I det fine være, bare kastet jeg inn bagen på vaskerommet og gikk rett ut i hagen.

Jeg lot hus få være hus og ville heller at hage skulle få bli hage i det pene vårværet. Det var tross alt fridag på mandag også.(Usikker på om det da blir to lørdager eller to søndager….?)

Uansett, jeg valgte det det første. To lørdager. Så med et glass vin,( nyinnkjøpt fra systembolaget) var det bare å gi seg i kast med hagerydding i sommervarmen. 

Tomatplantene fikk bli med ut å lufte seg i det flotte været. Disse sådde jeg i mars og nå var det på tide å få de over i større potter. Alle fikk større potter og ny, deilig og næringsrik jord. Så fikk de stå ute og kose seg noen timer i sol og varme, før de ble trygt plassert tilbake i kjøkkenvinduet igjen.
 

Så skal dere få se….og det er nå jeg håper du sitter godt…og eventuelt holder deg fast…

Ja, slik ser det altså ut når Herr og Fru “samler på alt mulig dritt” skal begynne på  “sommerhagen 2017″….

..det totale og fullstendige kaos når alt skal frem fra “gjemselet”. Jordslag, edderkopper,soltørkede vepser, tørket løv og spindelvev så langt øyet kan se. Frem med vaskebøtta, skrubb og kost og såpevann….

Så er det bare å få alt plassert i områdene de hører til. Det vil si..: hørte til... Det er jo det som er det morsomme…, at der det sto i fjor, står det i år noe annet….så skal dere nok få se hva som blir plassert hvor etterhvert. Det er noe med at gamle ting blir som nye når de får et nytt miljø…og selv om det virker som det komplette kaos….akkurat nå..Rettelse: det virker ikke som det komplette kaos…. det er det komplette kaos! Men det blir bra til slutt!

Og det skal dere jo selvfølgelig få se etterhvert.

Tomme krukker og potter, planter, trillebår, kvister og kvast. Brått så spirer alt og de tørre kvistene og plantene som ikke klarte vinteren skal bort. Nytt skal plantes og for meg med dårlig tid…uten tålmodighet…og helst skulle hatt alt klart i går….så er det ingen tid å miste! Det er bare å sette igang. Klippe, stusse, grave, plante, rydde, vaske, plassere og….. 

….rydde enda litt mer! Og ikke skjønner jeg hvor alle de 100 pottene skal plasseres…..men på plass skal de!

Rolf-Aage (Rolfær`n) er som vanlig full av entusiasme og hjelper til med det han kan ……

Den gutten lever det mest bedagelige livet du kan tenke deg, altså!

Jeg fortsetter denne helgen også og begynner så smått å plante litt. Jeg vet det er meldt kaldere fra i dag og i uken som kommer, men tror og håper at det ikke blir kaldere enn at plantene skal klare seg. I går plantet jeg noen eføyer, stemor og callaer.

Avslutter med dette herlige bildet av ho som haiket hjem til hytta etter båtturen…. Haik fikk ho….

…og heeeelt til slutt…..

.. blinkskudd av noen Selfies fra den deilige sommerkvelden igår…….

“Sånn, se her nå Henrik!”…

…”skal bare ta en zipp av Cavaen …..”

….”en gang til….og så smiler du, Henrik”…..

 

..”sann ja”….

 

God søndag 🙂 

Hilsen Blomsterlise…..og Henrik 🙂

 

 

 

#hage #kjølshunn #cava #sommer #hyttetur #brattestø #hvaler #barndom #fredrikstad #blogg #blomsterliseblogg #franskbulldog 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

2 thoughts on “Hyttetur med harryhandel.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top