For godt til å være sant……

Noen ganger altså……

Noen ganger….. kommer jeg bare opp med de deiligste ideer.

Som denne her….

Se så fantastisk klissete, tung og saftig denne er.

Når du sitter på venteværelset til legen har du gjerne god tid til å oppdatere deg på det siste årets ukeblader.

Det ligger liksom litt i ordet…v e n t e……. v æ r e l s e………. Og som den bildeglade dama jeg er, pløyer jeg gjennom en stor bunke med Ukebladet, Hjemmet og Allers. De blå sidene med de sanne historiene tar jeg ikke sjangsen på…tenk om jeg skulle bli ropt opp midt i en sann historie om utroskap på jobben…eller gud forby…med naboen…..

Nei, jeg hopper rett til oppskriftene. Det er alltid hos legen eller frisørens ukeblader jeg finner en oppskrift jeg vil prøve.

Denne gangen var det en kake som så ut til å smake helt nyyydelig!

Hjemme hadde jeg oppskrift på en tykk og god karamellsaus som ville passe perfekt både inni og oppå kaka.

So far so good!

Slik ble den tilslutt……En tung og saftig sjokoladekake med fantastisk fyll.

Pynten var knuste peanøtter og melkesjokolade-nonstop. Alle vet jo hvor god kombinasjonen av salt og søtt er.

Fredagskvelden kom og Henrik skulle jobbe helt til sen kveld. Perfekt for meg å tilbringe kvelden alene ved kjøkkenbenken mens jeg forsket på verden beste sjokoladekake!

Så…, dette er hva dere trenger til kaka, karamellsaus og pynt:

Ikke så mange ingredienser og det beste med denne var at det hverken skulle piskes til eggedosis eller “røre smør og sukker hvitt”…som forøvrig er den verste setningen innom bakeoppskrifter jeg kan tenke meg 🙁

Denne kakeoppskriften kan halveres hvis du bare vil ha ett lag. Den er nesten som en stor sjokoladefondant så den blir like tung og god med bare ett lag. Velger du å lage dobbel porsjon som jeg har gjort må du steke i 2 former. 

Til bunnene (2 stk):

300 gram smeltet smør

200 gram peanøttsmør

6 egg

4 dl sukker

4 dl hvetemel

1 dl bakekakao

1 ss vaniljesukker

Ha det smeltede smøret over i en bakebolle eller en kjøkkenmaskin, ha i peanøttsmør og rør (ikke pisk) til det er blandet.

Ha så i 6 egg og rør til det er en jevn røre…jeg bruker kjøkkenmaskin og lar den gå på lav hastighet. Denne kaken skal bli tung så det trengs ingen pisking for å få luft i deigen.

Ha oppi sukker…..

….og rør videre

Mål opp hvetemel, bakekakao og vaniljesukker og sikt dette i, så du ikke får klumper..

Rør videre til en jevn røre

Ha over i to like, smurte former eller som jeg gjorde, en stor rund form og en litt mindre….

Stek disse i midten av ovnen…175 grader i ca 15 minutter.

Mens kakene steker lager du karamellen.

I en kjele smelter du 300 gram sukker og 3 ss vann. Pass på så ikke det blir brent.

I en annen kjele koker du opp 3 dl fløte.

Når sukkeret er smeltet rører du inn biter av smør. 125 gram totalt.

Når dette er gjort sper du med den varme fløten. Vær forsiktig og ikke ha oppi for mye av gangen. Det bruser fort opp.

Når dette er gjort lar du den stå og småputre i 5 minutter før den skal avkjøles. (du kan også ha i 1/2 ts havsalt)

Jeg satt kjelen med karamell på verandaen, så var den klar til å brukes når kaka var blitt avkjølt.

Imens knuser jeg peanøtter og hakker nonstop.

Kun de gule og de grønne til ære for at det snart er påske.

Kaka skulle jeg i utgangspunktet ha med på tur til Sverige i helgen. 

Eplekjekk som jeg er, la jeg selvfølgelig inn et bilde av den på Facebook siden vår så de kunne glede seg til nyyydelig kake ……(det er nå jeg egentlig skulle avsluttet dette innlegget) mens alt bare ser ut til å være perfekt…

…men jeg bare måtte smake på den….

Usj, æsj, fysj og føy!

Den var ikke god! Guttene trodde ikke på meg og måtte også prøve. Minstemann spyttet ut og eldstemann brakk seg…

Rett og slett grusom!

Karamellsausen hadde tydligvis brent seg og siden jeg brukte den både som fyll og topping var det ikke noe å gjøre for å redde den.

Så her ligger den….i søppelbøtta!

Dagens lærdom får vel være at når noe virker for godt til å være sant……så er det faktisk det…!…..

….Og at når du lager karamellsaus så må du faktisk følge med….!

 

                                             God søndag 🙂

 

                                             Hilsen Blomsterlise 

 

 

 

 

 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

3 thoughts on “For godt til å være sant……

  1. Marianne: Ja, men som vi alle vet… Skinnet kan bedra 🙂 🙂
    Denne var så langtfra god som det går an.
    Holder meg til de jeg kan heretter og lar bakeren bake de andre 🙂
    God helg til dere <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top