Støgg utapå, men nyydelig inni….

..så enkelt kan det altså sies 🙂

Her er kaken jeg bakte tidligere i dag. Sjokoladekake med gul krem. Den er virkelig supergod…OG superenkel å lage, men……det er helt umulig å få den pen!..men alt kan ikke se bra ut, heller. Vi må ha kontraster her i iverden..

Så dette er altså ikke kaken du setter frem for å få et “Woooow”, mer en kake du vil få et “Mmmmmmmmmmmmmmm” for!

For den er virkelig god, og blir bare bedre av et døgn eller to i kjøleskapet. Dessuten er den superenkel å lage.

Her er det bare å ha alle ingrediensene i en bolle og mikse i vei. Uten fare for at “lufta” går ut. Kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn å “sikte hvetemel og røre forsiktig”, i en oppskrift… For ikke å snakke om “rør smør og sukker hvitt”… Gjeeeesp….

Kaken heter: Sjokoladekake med gult! (enklere blir det lissom ikke ….)

Her er da oppskriften: 1: Sett ovnen på 200 grader.

2: Smelt smøret og ha det over i bakebollen. Tilsett kefiren og de to eggene og rør/visp litt sammen.

3: Bland Hvetemel, sukker, kakao og natron og ha dette i røren

4: La kjøkkenmaskinen gjøre jobben med å blande dette sammen og imens kan du legge bakepapir i langpanneformen.

…….vente……vente….sann, da er ovnen varm på 200 grader og du kan sette inn kaken på NEDERSTE rille i ca 20 minutter.

Nå kan du ta deg en kopp kaffe…eller du kan gjøre klart til å lage den gule kremen.

Jeg syns det er veldig greit å måle opp og ha alt jeg skal bruke klart, i en armlengdes avstand fra kjelen.

Dette trenger du til den Gule kremen:

250 gram smør (smeltes)

1 ss hvetemel

250 gram melis

2 ts vaniljesukker

2 dl melk (jeg bruker lettmelk, for det er den melken jeg alltid har i kjøleskapet)

1 eggeplomme

Så tenker dere som nå ser på bildet at “jammen, det er jo bilde av 2 eggeplommer???” Det er fordi den gule kremen er så god…så jeg dobler selvfølgelig oppskriften…dere får gjøre som dere selv vil… 🙂

Å lage den gule kremen er faktisk det vanskeligste…..det er derfor jeg sier at: Gjør alt klart på forhånd…da går det lett… (nå har jeg sagt det 2 ganger..)

Her er hvordan det gjøres OG bruk en litt vid, tykkbunnet kjele (da blir det så mye enklere med vispingen)

Smelt smøret i kjelen og rør inn hvetemelet. La det koke opp igjen.

Tilsett så melisen og vaniljesukkeret og rør godt! DET VIL SKILLE SEG…men slapp helt av….

…ha i melken og fortsett å røre.

Gi det et nytt oppkok mens du rører kraftig. La det så koke et par minutter mens du hele tiden rører videre…jevnt og trutt…

Ta kjelen av platen og tilsett eggeplommen (rør kraftig)

…..og sett så kjelen med kremen til AVKJØLING…Phuuu….

So far…so good!

Når kaken er ferdig, del den i to. Legg den ene halvdelen på et fat og fyll på halvparten av den gule kremen….

Legg så den andre halvparten av kaka oppå der igjen……og dekk med resten av den gule kremen.

Det er her jeg like så godt kan fortelle dere om mine feil og mangler… La dere merke til at jeg med STORE bokstaver skrev: NEDERSTE rille litt lengre oppe??? Jeg klarte det kunststykket å sette den inn på midterste rille…hvorpå kaken var rimelig flytende etter 20 minutter…hvorpå jeg måtte flytte den ned….steke den lenger…og kaken ble flat på ene siden…men men….god ble den, okke som ;Så over til pynten…

Jeg kan bare si med en gang, at så flink med sjokolade er ikke jeg… Derimot Choco Loco kan kaker, kakedekor og alt som er søtt, deilig og pent.

Dette fantastiske redet med egg er kjøpt hos disse flinke og hyggelige jentene..Fiolene derimot, er det jeg som har vært kreativ med, Har de på trappen vet du… Det er derfor det alltid er en god grunn til å ha fioler og/eller stemorsblomster på trappa eller i hagen! Brått så skal man pynte et fat med mat eller en kake…da er det vakkert og fullstendig spiselig med fioler (nå skal det sies at jeg ALDRI spiser blomster…samme hvor spiselige de er, syns jeg de gjør seg best til å se på…..men aldri spises..)

Har du sett noe så vakkert? Nydelig sjokoladerede med små vakre dekorerte sjokolade egg.

Med noen fioler innimellom, føler jeg at det tok oppmerksomheten fra den ellers så bedrøvelige utseendemessige kaken….

…men SMAKEN er det ikke noe å si på <3 

Oppskriften fikk jeg en gang av en tidligere kollega og jeg har bakt den regelmessig siden. Lettvint, bedre etter et døgn i kjøleskap (altså super å bake dagen før servering) og smaker kjempegodt!

…så får det heller være at den utseendemessig ikke er noen skjønnhet…, men sann er det jo ellers her i livet også. Skal ikke skue hunden på håret…osv….(=Ting er ikke alltid slik de først ser ut. Ikke døm på førsteinntrykket.

Ellers har jeg brukt dagen til å så løk, persille og tomater. Det var de eneste som skulle såes så tidlig. Resten får komme i jorden når varmen kommer…

Nå er det bretting av tøy (6 vaskemaskiner ble det idag) …før Hotell Halcyon….og så nattan <3

Oppsummert har altså søndagen vært en deilig dag…, håper din var likedan.. 🙂

 

Klem fra Blomsterlise

 

#kake #chocoloco #fredrikstad #fredrikstadblomster #sjokoladekake #fioler #spiseligeblomster #kakemed gult #sjokoladekake

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

4 thoughts on “Støgg utapå, men nyydelig inni….

  1. Nå fikk jeg lyst på kake. Hva gjør det vel om kremen renner litt om kaken smaker smashing!!!! Vakkert med fioler. Det har jeg også alltid tilgjengelig. I vinter har jeg hadde nye i blomsterbedet til stadighet. Litt av en vinter. Men nå kommer mildere dager!!!! Ha en fin ny uke i den gryende vår!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top