Farger og smak i deilig sammensurium…

For et nydelig vær vi hadde i går. Sol og uten den altfor kalde og sure vinden. Virkelig en smak av vår!

Ja takk, det vil jeg gjerne ha en porsjon eller tre til av!

Her hadde vi besøk på fredag og jeg var sugen på en skikkelig farge og smaksfest…..selvfølgelig blir det da… Indisk!

Her var ingen tid å miste. Med 2,5 timer fra jeg var hjemme og til gjestene kom, var det bare å sette inn turbogiret og frese ivei.

Nå har jeg laget disse rettene noen ganger og kan de godt uten oppskrift (kalles “på slump”.. 🙂 )

Så her var det bare å frese i vei mengder med løk og hvitløk, garam masala, tandoori, curry powder og alt som gir den deilige indiske smaken.

Jeg serverte den deilige grønne Palak Paneer, Lam Korma, Kylling Tandoori, ris, raita, nybakte nanbrød, forskjellige chutneys og en Paneer- rett som jeg fant på i farta…. (den ble forøvrig veldig godt mottatt, så den kan jeg lage mer igjen) Paneer er altså en type ferskost som ikke smelter i varm mat.

Pynt til bordet…er veldig enkelt! For meg er indisk…farger!!! Masse sterke farger. Lilla, oransje,gul, grønn og metalliske farger som gull, kobber og sølv.

Det er bare å se for seg disse flotte indiske sariene som blir brukt i alle flotte sterke farger…og så er det jo denne farge og smakseksplosjonen som kalles Krydder…..alle de sterke og gode krydderne som blir brukt er jo også fargerike.

Så det er bare å finne frem ALT du har av farger…og mikse og matche….

Her er alt jeg brukte. De flotte putetrekkene i silke (100 % silke asså, som jeg kun bruker som små duker) forskjellige farger på lys, og en miks av sølv, gull og kobber (Bruker de aldri som ptetrekk…livredd for at de skal bli ødelagt…) . Så deilig når alt kan kombineres. Mørkelilla hortensia og “sorte” tulipaner ble blomsterpynten.

I butikken har vi akkurat fått inn noen vakre “blomster” i hamret metall. Egentlig beregnet til å flyte på vann med et telys på….., jeg derimot, syns også de passet perfekt som en liten skål til å ha grønnsakene på……

Agurk, revet gulrot, paprika og lime. Sterke fine farger, men søte milde smaker som passer godt til sterk mat.

Og så fint det ble på de blomsterskålene da gitt??

Dekket bordet med den ene hånden og rørte i grytene med den andre…….det var kanskje litt mye å ordne på så kort tid, men det gikk jo fint. Jeg liker jo best å jobbe under litt press og stress. Så når gjestene kom var det bare å servere de et glass rødvin mens jeg stekte ferdig nanbrødene…

Tandoori kyllingen hadde jeg lagt i Marinade kvelden i forveien. Den var bare å legge på stekebrett og inn i ovnen.

Når jeg ser på bilde nå så ser jeg at risen er hvit. Jeg hadde egentlig en ide om å ha noen tråder med safran i vannet når jeg kokte den for å få en fin gul farge, men det glemte jeg i farta…pytt pytt….. som sagt så var det mye å gjøre på kort tid 😉

Mye mat, men det skal sies at de som var gjester vet å sette pris på mat. Maken til “Mmmmm..ing” og sukking…helt til vi alle gikk over til “offing” og klaging på å ha forspist oss…… Fort gjort med så mye mat 🙂

Her er retten jeg fant på i farta:

Egentlig det samme som Palak Paneer. Her brukte jeg masse løk og hvitløk (som jeg stekte blankt) tok det noen runder i kjøkkenmaskin, hadde i en boks med hermetiske grillede paprika og en boks røde kidneybønner og lot det kverne til en tykk saus i kjøkkenmaskin.

Av krydder brukte jeg cummin, garam masala, salt,  madras curry powder (alle krydderne fåes i innvandrerbutikkene) og chili.

Siden jeg allerede hadde en gul og en grønn rett….ville jeg veldig gjerne at denne skulle bli rød.

Gudskjelov og takk for konditorfarge….

…den ble så rød og fin såh….!

Så hadde jeg Paneer`n (osten) i terninger oppi, en liten skvett med matfløte og varmet det opp Pyntet med litt revet paneer og strimlet paprika.

Da var det bare å sette seg til bords for å nyte god mat i et hyggelig selskap….og at jeg ikke rakk å skifte eller fikse opp sminka fikk så være…med disse “jentene” ble det så mye latter at tårene og den gamle mascaraen rant i strie strømmer uansett….det  var så gæærnt på et tidspunkt at det var like før jeg …….i buksa.

Vertinnegaver fikk jeg også….

Deriblant disse flotte vottene……

“Men de er jo uten tommler”, sa jeg…….

..hvorpå hun svarer: “Ja, men det har jeg ikke lært å lage enda, dessuten så er det vår så du får klare deg uten!”

Ja ja, at det var en av hver farge og en av hver størrelsse ble ikke nevnt av noen av oss…så det var vel helt naturlig…?

 

Lørdag var det ny borddekning og ny meny.

Enklere, luftigere og litt vårlig i hvitt og grønt. Det passet jo fint til det fine vårværet vi hadde. Noen grønne blader og hvite små stemor i enkle vaser, hvite lys og grønne telysglass. Stor kontrast til fredagens pynt.

Fortsatt med god plass på bordet …..

..så det ble plass til maten….

Spanske kjøttboller, tomatform med spekeskinke og fetaost, kyllingspyd marinert i teryakisaus, appelsin og sesamfrø, poteter med rødløk og urtedressing, hummus og foccacia. 

Så da var denne helgens etegilder over og det er søndag igjen.

Hvis bare regnet holder seg unna, blir det noen timer i hagen med rydding av kvist og kvast og ellers…… gjøre ingenting.

Håper deres helg har vært fin også!

God søndag 🙂

 

Hilsen Blomsterlise

 

#indisk #paneer #palakpaneer #borddekking #indiskmat #fredrikstad #fredrikstadblomster #kjølshunn #mat

 

 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

7 thoughts on “Farger og smak i deilig sammensurium…

  1. Du er helt rå asså!!! Så mye godt og så flotte bord 🙂 Heldige er dine gjester 🙂 Nyt søndagen :-*

  2. Det så bare helt utrolig godt ut, yummi!!! Indisk er skikkelig digg. Selv er jeg ikke veldig god på å lage indisk, men spiser det veldig gjerne. Ha en fin mandagskveld. Hilsen Ingrid

  3. Wow så fint dekket til! Det du har satt fram her er bare helt fantastisk! Heldige gjester!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top