Skammens inngangsparti…

…det er hos oss det!


Det skjer hver sesong! Hver vår, sommer, høst og vinter….så er jeg sistemann! Sist ute med å plante, gjøre det hyggelig utenfor døren og få det til å si “Velkommen til oss!”

Denne uken tror jeg “alle” i Fredrikstad har vært innom og kjøpt trær, juleroser, mose, svibler, bar, lykter, ledlys og kongler for å pynte opp ute.

Og jeg som selger dette til alle, er den tregeste……til å selv pynte for å skape et hyggelig miljø i inngangspartiet.

Jeg har jo også alltid planer om å være tidlig ute, men en plan er en ting….å få utført den er en helt annen sak!

Så i siste liten før 1.advent måtte jeg “ta et tak” etter jobb. Det som var noe dritt, var jo at lenge før jeg var hjemme var det blitt mørkt.  Da var det bare å få Henrik til å hente arbeidslampe, skjøteledning, hodelykt og lommelykt (om enn litt motvillig fikk jeg viljen min. Henrik syns det er altfor tidlig…..som vanlig)

Så med kongler, bar, svibler og annet deilig julemateriale var det bare å begynne. En gammel, tørr lerkegren nesten uten kongler, reinsdyrskinnet, den superfine gamle fjøsdøra som jeg elsker og annet “småkos” ble plassert innimellom, oppå, utafor, bakenfor og stort sett overalt hvor jeg fant en ledig plass.

Trekasse med bar og kongler, de gamle dreneringsrørene, vannkannen i zink og den gamle kurven til vinballongen. Alt ble hentet frem fra sommerens faste plass og er nå blitt til jul og vinterdekor.

Julerosa er et must! Denne fantastiske planten/blomsten er den eneste som blomstrer i minusgrader og som tåler en støyt (altså minusgrader) av blomstrende planter. Det som er viktig å huske på er å kjøpe den nå mens det er mildt så den får tilvendt seg kulden som sannsynligvis vil komme på denne tiden. Selv om det skulle bli noen minusgrader i løpet av natten, så ta den ikke inn. Da gjør du den bare en bjørnetjeneste. Om det skulle bli kaldt vil den bøyde hodet litt, men den retter seg fint opp igjen når plussgradene kommer igjen utover dagen.

Har dere forresten hørt den nydelige historien om Julerosen?
Det sies at en liten pike fulgte de tre vise menn til krybben der Jesubarnet lå. De tre vise menn brakte som kjent med seg flotte gaver (gull, røkelse og myrra) som de overrakte til barnet, piken ville også så gjerne gitt en gave, men hadde ingen ting. Hun ble trist og lei seg, gikk vekk og gråt stille. Da så hun at der tårene hennes falt, vokste det opp vakre blomster. Hun plukket dem, og gav blomstene i gave til barnet i krybben. Det var de første Julerosene…. Nyydelig historie, ikke sant??

Jeg får nesten tårer i øya hver gang jeg skal fortelle den. Når vi først er inne på denne vakre blomsten så vær klar over at det finnes to typer…den med blader og den uten blader. Den med blader er best egnet utendørs og den uten blader er best innendørs. Bladene trives nemlig ikke like godt inne i varmen som selve blomstene, så om du vil ha en inne på bordet ditt så velg den uten blader (gjerne surret inn i mose, da er de aller vakrest!)

Prøv å holde den jevnt fuktig, men heller for lite vann enn for mye. (Mosen rundt hjelper forøvrig på å holde på fuktigheten)

Overlever planten din til våren så finn en egnet plass i hagen og grav den ned. Det er nemlig en staude.

Ellers fylte jeg en gammel trekasse med bar, kongler og små voksede prydepler dyppet i sukker og glitter.

Og sånn ble det til slutt. Ille koost!

Et Norgesglass med lys og en ekte KJEMPEkongle dyppet i hvit voks…

…sammen med enda mer lys….både levende og led.

Døra ble pyntet av den gamle hjerteformede hortensiakransen jeg laget for litt siden, men som nå ble byttet ut med vintergrønt….

…så kom julestemningen, nesten så kirkeklokkene kimet i ørene på meg!

Selvfølgelig trodde vel de i gata det hadde “klikka” der jeg stod i mørket med flombelysning, hodelampe og lommelykt, men jeg kan nemlig ikke vente til imorgen, Da er det jo 1.advent og da har jeg MER enn nok å gjøre her inne. Treet som har stått fremme i 2 uker skal endelig bli pyntet. Den faste julepynten skal opp fra kjelleren og finne sin faste plass. For det er vel flere enn meg som ikke får “ro i kroppen” om ikke akkurat den julepynten står på akkurat den plassen? Samme pynt på samme sted, år etter år etter år…. 🙂 Er det ikke det som kalles tradisjoner da?

Men..eh…, om folk vil tro vi er gærne…., så værsegod! For jeg vet at de gærne har det godt… altså har jeg det kjempegodt 😉

Uansett så skal jeg pynte her hjemme idag, i pysjbukse. Jeg har ikke tenkt å bevege meg ut for å kaste en søplepose engang!

Her skal julen forberedes og nytes! Ny sirupskake skal bakes, juletreet skal pyntes, juleblader skal leses og julemusikk skal spilles………Carola selvfølgelig,….. og det skal spilles høyt <3

God 1.advent til dere <3

 

Klem fra en juleklar 

 

Blomsterlise <3

 

Ps: Tror forresten jeg må ut en liten tur i morgen og hente jernvinduet jeg kjøpte i Danmark i sommer…tror det vil passe perfekt inn i miljøet av “gammelt og jul” men går isåfall i pysjbuksen 🙂

 

 

#fredrikstad #fredrikstadblomster #pynt #jul #utepynt #helleborus #julerose #helleborusniger #carola #advent #interiør #korksterrasse #kjølshunn #korksterrasse #blomsterlise #blomsterliseblogg

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

7 thoughts on “Skammens inngangsparti…

  1. Så fint det ble (“stjerner i øya”) !!!
    Og kreativt som alltid.
    Det passet veldig fint med en slikt innlegg nå, for jeg har nemlig ikke pynta… Og da er det fint med inspirasjon!
    Ha en superduper søndag i pysj-buksa. Her skal det på med varmedressen og pyntes ute! :-))
    Klem Line

  2. Helt herlig!! Det der ga masse inspirasjon. Jeg skal pynte i dag selv! 😉 Fantastisk at dere bare tok fram arbeidslampa! Blir jo så tidlig mørkt nå at er jo ikke tid til å få gjort noe i dagslys! Ha en super dag ❤️

  3. Brassefrue: Hei hei 🙂 Tusen takk! Så deilig hvis du fikk litt inspirasjon. Utrolig hva som kan brukes hvis man bare graver litt i bod og kjeller 🙂 Du får passe på nå mens sola skinner men det er virkelig surt og kaldt ute idag så kle deg godt. Kos deg med vakre lillegutt og 1.Advent du og 🙂

  4. Huset på landet: Takk for det Linemor <3 Henger du virkelig etter meg med pyntinga? Hadde jeg aldri trodd 🙂 🙂 Kjenner jeg deg rett blir det nok ordnings i løpet av dagen og du er alltid flink til å pynte.... Vet forøvrig at du har et par skøyter jeg får stjerner i øya <3 Har allerede vært en tur ute og ordnet noe mere småtterier men det var iskaldt....Så nå er jeg trygt inne med juletre, blader og i pysjbuksa igjen 😉

    Kos deg med fridagen og pynt i vei 🙂 <3

    Klemmer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top