Champagne & Shopping…..

….Det kan være en veldig skummel kombinasjon det! Spesielt i den rekkefølgen. Det vet jeg som gikk på en smell for 2.året på rad…

Den årlige juleturen til London stod for tur forrige uke. Selv om vi vanligvis er 4 stk som pleier å reise sammen, ble vi dette året bare 2.

“Lille Due” og meg. Vi har vært på tur alene i London før vi, så dette skulle gå fint!

Taxituren på tre kvarter fra flyplassen gikk på et knips. Vi hadde verdens hyggeligste sjåfør. Full av korrekt høflighet som bare en engelsk gentleman kan ha. Jeg tror vi rakk å konversere (høflig selvfølgelig) fra vi satt oss i bilen og til vi ankom hotellet. Temaer som Queen Elisabeth, Lady Di, Dodi, Charles, Camilla, hvorfor engelskmenn er splittet i forholdet til Diana, Pubkultur, Hvor høflige Engelskmenn er, mat, Hastings (der jeg var på språkreise), utenlandske yrkessjåfører i Norge, Thailand, russere på ferie i Thailand, engelskmenn på ferie i Tyrkia…….Tja, stort sett de fleste temaer tror jeg, bortsett fra fotball og underlivsopp… Det skal også sies at sjåføren hadde ALDRI hatt hyggeligere og mer språkdyktige passasjerer fra Skandinavia (sjåførens utsagn, men selvfølgelig var vi ganske enig..)

Dere som har lest om Londonturen ifjor, vet jo at vi ikke velger å legge mest penger i hotellet. Det viktigste for oss er beliggenheten.

I år gjorde vi imidlertid et unntak og det gjorde vi godt i! Tre skritt unna Oxford Street (6 skritt for Mie da, ho er litt kortere i beina enn meg…)

Det var jo rene luksus hotellet i forhold til hva vi var vant med……

…har du sett på makan??? Stort rom med plysjseng OG matchende nattbord, må vite. Garderobeskap, strykejern (ikke at det ble brukt). Stort bad med dusj, badekar og eget sminkelys i speilet (Det ble jeg imponert av)! Selvfølgelig vannkoker, kaffe, te og kjeks på nattbordet.

Jeg som reiste med en “sleeping beauty” prøvde å vekke henne så pent jeg bare kunne, med “Anthon Berg” og kaffe på sengen…. Blid som ei sol på hele turen ho…

Velger å tro at det var min fortjeneste….med den myke vekkinga mi 🙂

Utenfor hotellet hadde vi dette bedårende synet av en bitte liten blomsterbutikk. Jeg var selvfølgelig henført og var på nippet til å spørre om hun trengte litt avlastning mens jeg var der….eller om hun ville ha en kaffepause, så jeg kunne jobbe bare bittelitte grann..,

…men nå var det jo shopping som stod på agendaen. Julegavene må jo handles inn her i huset også! I og med at Henrik syns julen bare er stress, mas, jag og tjas (?????? Akkurat som han noen gang har tatt gaveinnkjøpene….eller noen av de andre oppgavene for den sakens skyld…)  så faller selvfølgelig også den oppgaven på meg… Det var bare å snøre på seg joggeskoene og strene i vei! Lange, raske skritt innimellom mylderet av stressende folk. Folk på vei til og fra jobb, turister med trillekofferter og sovende hjemløse. Jeg gestikulerer med armer og bein mens jeg prater med Mie. “Minn meg på! og “etterpå må vi innom, og “så må vi huske på…” før jeg snur meg rundt og ser en engelsk dame bare riste på hodet og himle med øynene. Mie er jo laaaangt bak i menneskemengden.Jeg glemmer at skrittlengden på oss er….noe forskjellig. Ikke bare bare å holde følge med meg, men på den annen side er det godt jeg er høy. Jeg ble (nesten) aldri mistet av syne (bortsett fra en liten time på Michael Kors…..)

De fleste severdigheter og områder som “må” sees, har vi sett før. Been there, done that!

Vi har en misjon: Handle julegaver og hygge oss (ok, det var kanskje 2 misjoner det)

Oxford Street, Regent Street, Carnaby og SoHo er våre hjemtrakter. Det er her vi er lommekjent og det er her vi trives best!

Jeg har alltid store forventninger til julepynten i Carnaby…bortsett fra dette skiltet syns jeg julepynten var litt skuffende der i år. Litt for lite “julete” rett og slett.

Liberty derimot…..

….skuffer aldri.

Gud, så fantastisk det er der inne. Flere etasjer….

med alt du kan tenke deg. Mat, sjokolade, klær, parfyme, skjerf, julepynt, interiør…..

…orientalske tepper…
…og en enorm avdeling med julekuler og juletrepynt.

Her har Mie funnet sin favorittavdeling.

Den rosa avdelingen, selvfølgelig!

Og tenk hunden vår Rolf-Aage, er så populær og verdenskjent at han har fått sin helt egen juletrekule….!

Selvfølgelig måtte jeg ha den! Den har allerede fått hedersplassen på treet.

Etter litt handel på Liberty var vi både øre i hodet, svette og dehydrerte …, da var det godt at nabobygget var en PUB. (Pub=Public house, offentlig hus, for folk flest….altså for oss!) 

Så her dumpet vi ned og ble sittende, mens det plaskregnet i to timer…. ..

Iskald Pint og varm Mulled wine smakte fortreffelig og etterhvert kimet juleklokkene i hodet og følelsen av jul hadde satt seg i både bein og armer..

Selvfølgelig hadde vi booket Afternoon Tea (les: Afternoon Champagne) på Sketch …

Vi ble møtt av dette! Et vinterlandskap så stort, så ekte og så flott!

Denne gangen hadde vi ikke lyst på den rosa salongen, men ba spesielt om den orientalske/asiatiske avdelingen.

Et tak fylt med trollhassel….

 små alver som kom dalende ned fra taket….(…kanskje var det englene som dalte ned i skjul…)

Bambusmøbler og trolsk stemning! Selvfølgelig var det ikke teen vi først og fremst var ute etter (vi ville ha etagefatet med alle godsakene og Champagnen), men som de høflige nordmenn vi er, takket vi “pent” ja til te også…….og nippet høflig til den….

……før godsakene kom….

…som perler på en snor…

Se på det Etagefatet a! Vi begynner nederst…med deilige, delikate små sandwicher….før vi jobber oss oppover mot små, søte, perfekte kaker og fristelser før vi avslutter på topp med frisk pannacotta og gjerne en godteri som makron eller denne gangen en marshmallow i knute……, men det slutter ikke der!

For når du er ferdig så kommer de og spør hva som var din favoritt og hva du ønsker mer av… Og vi hadde jo favoritter og ønsket mer vi…

OG om du trodde det var slutten på måltidet……Feil!

Etter alt dette kommer nemlig varme, nybakte scones med pisket smør og syltetøy……. Kan rett og slett oppsummeres som HIMMELSK! 

Må for all del ikke finne på å dra på Afternoon Tea uten å være skikkelig sulten!
 

Nå hadde jeg tenkt å ikke nevne toalettene denne gangen…, men det er faktisk helt umulig. Det går ikke an å være på Sketch uten å nevne toalettene! En god ting kan ikke sies for ofte!!!

De eggformede toalettene er verdt et besøk i seg selv. Med skoglyder (inni egget) og hele skogen på utsiden, finnes det ingen tvil om at dere befinner dere til skogs ved et besøk (…i allefall etter et par timer med drikke…må for all del ikke finne på å tisse under et tre om kø skulle oppstå…..det egner seg ikke der…))

Vi rakk en liten selfie på den skogsturen også vi…

….og såååå blide var vi da vi gikk der i fra…..

….hvor det igjen bar ut i Londons gater, klare for mer julegaveshopping….

Det var her Mie bommet på sin ene oppgave….

Å ikke slippe meg løs i Londons butikker alene! I fjor ramlet jeg utfor et lekkert paljettskjørt som jeg kjøpte. Da var jeg heeeelt sikker på at jeg skulle passe str 36…………….. (smell nr 1, jeg er nemlig størrelse 42/44…)…

Det gikk som det måtte gå det! Jeg endte på Michael Kors alene og ble veldig positivt overrasket over hvor billig det egentlig var der!!! Knallfornøyd med billige og gode innkjøp møtte jeg Mie til avtalt tid for pause……

…hvorpå Mie sjekket kvitteringene mine for den “kjempebillige” parfymen jeg hadde kjøpt til meg selv på MK… Den var ikke billig, kunne Mie fortelle!!.. (smell nr 2 …samme det, den luktet godt)…

…før vi dro videre til Soho for Pub besøk med påfølgende quiz! Jada, vi hadde meldt oss på quiz i 2.etg av puben.

Hils på team Norway!( Damene i bakgrunnen var Quizmasterene)

Vi klarte oss greit…, kom på en velfortjent 7.plass. Vant en pakke med Red Velvet kjeks og så oss selv rimelig fornøyde med den plasseringen til bare å være to stk på laget (det var lag med opptil 8 stk). Neste gang når vi er fulltallige, tror jeg vi tar pallplassering…. 🙂

Merkelig nok blir man sulten av å konsentrere seg, så Afternoon teen var glemt da vi gikk ut. Det var bare å gå innom den Indiske restauranten (vi var på dagen før) og bestille med Take Away til hotellsengen… (vi bestilte egentlig bare Naanbrød og den grønne saken Palak Paneer, men etter å ha gjort et fantastisk inntrykk kvelden i forveien på den samme restauranten sendte de med oss mye mer enn det…samt kyss og klem på begge kinn og løfter om å komme snart tilbake… Jøsses for et førsteinntrykk vi må ha gjort kvelden før….!)

Dagen etter var det hjemreise og etter en liten tur på Primark for desperat innkjøp av en ekstra koffert var vi klare for å vende nesen hjemover…..

Dette var det jeg reiste til London med……… (minus Rolf, som nevnt i forrige innlegg…)……..

…dette var det vi kom hjem med………

Lille Due og meg. 6 kofferter og 9 poser fra Tax Free`n.

Vil si vi klarte oss greit og fikk unnagjort mye jeg…….

Londonturen var også slutten på de siste fridagene dette året. Nå er det jobb hver eneste dag frem til julaften.

En liten utskeielse gjenstår og den er i dag. Champagnelunsj med jentene. For tredje året på rad møtes vi 5 jenter til noen timers hyggelig samvær med litt å spise…litt å drikke…quiz og selvfølgelig med egne antrekk som jeg har kjøpt til oss alle i London…. Årets tema blir……Fantastisk!!!!

De andre grugleder seg….

Jeg…,bare gleder meg!

God 2.Advent til dere <3

 

Klem fra meg… Blomsterlise

Her er linken http://sketch.london/  Om du noen gang skal til London, så book bord og få med dere dette!

#london #fredrikstadblomster #sketch #champagne #afternoontea #afternoonchampagne #fredrikstad #blomsterlise #blogg #blomsterliseblogg #reise #tur #liberty #carnaby #quiz #londontur #shopping #jul #advent #rolf #franskbulldog #indiskmat 

 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

2 thoughts on “Champagne & Shopping…..

  1. Tusen takk for at du “tok oss med ” på denne turen.London er jo helt fantastisk til jul

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top