Borddekking og god mat.

Påskeaften var det duket for Quizkveld med hyggelig selskap, god mat og drikke.

Bordet ble pyntet med små egg med perleblomster  og selvfølgelig den store drivveden som hoveddekorasjon.

Det jeg brukte var 2 perleblomster, mosegrønne lys, noen egg og noen små husfredlignende planter.

Grønt og vårlig, men ikke noe gult. Det gule fikk kakene stå for.

SONY DSC

Jeg har sagt det før, jeg elsker små perleblomster i knopp. De er så anvendelige til all dekor.

Sørg for at de er fuktige i jorda hvis du skal ta de fra hverandre. Da ødelegger du minst mulig røtter og det er lettere å få av jorda.

SONY DSC

Rist av overflødig jord, ha en bolle med vann og skyll forsiktig av siste rest.

SONY DSC

Og hvorfor i allverden jeg skal bruke disse gamle ringene på bordet?

Jo, de skal brukes som eggeglass, så eggene står rett!

SONY DSC

Sånn, rett og slett 🙂 

SONY DSC

Eggeskallene fungerte som små vaser og ble plassert litt her og litt der.

SONY DSC

Serviettene fikk seg en knute og pyntet med en fjær.

SONY DSC

På de små grønne husfredlignende plantene fjernet jeg litt jord. Noen plasserte jeg i te-lys hullene på drivveden og noen satt jeg i egg.

SONY DSC
Eggene trenger forøvrig ikke vann til løkblomstene. De har vann og næring i løken og klarer mere enn fint å stå uten vanntilførsel i flere dager.

SONY DSC

SONY DSC

Lyst og vårlig. Ryddig og innbydende. Og fortsatt plass til både karafler med vann, vin og ekstra glass for de som skulle trenge det…etterhvert.

SONY DSC

Så var det maten da! Jeg må si meg veldig fornøyd med forretten! Eller forrettene da!

Er de ikke fine og ser de ikke gode ut?

Der hadde jeg virkelig gjort meg flid. Alt var egenkomponert av både smak og dekor. 


Skifertallerkenene er helt geniale til forretter og desserter, men de er flate så det er greit om det ikke er for mye saus og flytende mat på de.

Her har jeg gravet rådyr. En gang må være den første. Akkurat på gravingen måtte jeg søke råd på google. Alle oppskrifter var med enten Akevitt eller Cognac. Jeg hadde ingen av delene, men jeg hadde en flaske appelsinlikør. Cointreu. Så da ble det marinaden. Samt salt, pepper og dill. Serverte med tynnbrød og rømme tilsatt sukker og tyttebær.

Her er det vaktelbryst. Laget kopper av filodeig, fylte med salat, rødløkschutney, appelsin, appelsinsaus, stekte kantareller og stekt vaktelbryst.

Den siste forretten på tallerken var gravet laks. Denne var ferdigkjøpt altså. det får være grenser på forberedelser. Her hadde jeg laget et rede med bønnespirer så egget stod stødig. I det tomme eggeskallet laget jeg et fyll som bestod av moset fetaost, knust hvitløk, finhakket egg og blandet med rømme, litt salt og pepper. Fylte dette opp i egget og plasserte laksen på toppen med litt finhakket rødløk.

Hovedretten bestod av langtidsstekt rådyr lår (12 timer i ovn), stekte rotgrønnsaker, tykk viltsaus og sprøstekte kantareller. Potetformen var tynne skiver med poteter lagt i muffinsform med søtpotetmos i midten og parmesan på toppen. De stod i ovnen når gjestene kom og ble selvfølgelig glemt et par minutter for lenge. Ble litt for godt stekt. Ja, ja, sann kan det gå noen ganger….

Og om ikke alle var mette, så ble det kaker til dessert. Disse laget jeg dagen før ellers hadde vel ikke tiden strekt til…

Sitronpai. Denne er kjempegod for den som ikke liker det for søtt. Jeg har forøvrig lagt ut et innlegg med oppskrift på denne tidligere om noen har lyst til å prøve den. Det flotte sjokoladeegget fylt med konfekt fikk jeg i påskegave av en god venn (takk Rami <3) Syns det var altfor flott til å spises så det ble først brukt som kakedekor… Forøvrig fra Choco Loco.

Her er ostekaken. Fant en oppskrift i et blad og syns den så god ut, Forøvrig droppet jeg bringebærene som var den egentlige dekoren. Siden det var påske fikk kakene være gule. Kaken er stekt i ovn i 3 timer og består av kjeksbunn, kremost og gresk youghurt. Den gule kremen på toppen er en fruktsaus med div gule frukter som jeg moste i blender.

Forøvrig var det ikke jeg som vant Quizen…..det viktigste er jo å delta…(Grrrmph…, jeg er en skikkelig dårlig taper og mener fortsatt  at jeg ble snytt for minst 2 poeng)

Morro var det lell…..

Idag er det siste dag med fri for meg og det er helt greit. Alltid godt med noen ekstra fridager, men guri så godt å komme tilbake til hverdagen og jobb igjen også. Jeg kan bli litt lat av for mye fri og for mye påskegodt. Idag får dårlig vær bare være dårlig…jeg må ut å finne på noe.

Nå som påsken er over og jobben begynner igjen skal vi nok se at sola og godværet kommer også 🙂

Jeg er i såfall klar!

Klem fra Blomsterlise.

 

 

#borddekking #mat #påske #vaktel #gravetrådyr #muscari #perleblomster #drivved #fredrikstadblomster #vilt #ostekake #sitronpai #påskeaften #chocoloco

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

2 thoughts on “Borddekking og god mat.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top