O Jul med hver sin glede.

God morgen og vel overstått Juledager! 

Her i huset har vi kun late dager med sen frokost og pyjamasvandring hele dagen lang.

Etter intense dager på jobb fra midten av November er det godt å bare sulle litt rundt i eget tempo uten avtaler, middagsgjester (eller å være gjest, for den sakens skyld)

Ingen klokker å følge, ingen plikter å gjøre, bare det jeg selv har lyst til. 

Her har hverken skap, tak eller gulv blitt vasket til jul, men en god jul har det uansett vært!

På mandags kveld da Henrik dro på nattevakt og guttene hadde lagt seg, måtte jeg snakke høyt og hardt til meg selv (det hjelper nemlig) : Lise, nå tar du på deg øreklokkene med musikk og tar en time med intens rydding og rengjøring!

Etter 1 time så det ikke så gæærnt ut og med dempet belysning og tente lys fikk jeg nesten følelsen at både tak og gulv skinte.

Her er litt før og etterbilder 🙂

Absolutt alle stoler hos oss blir brukt som garderobeskap. Guttene legger klærne her når de legger seg på kvelden….og tar nye klær dagen etter…mens de gamle klærne fortsatt blir liggende i stolen..

Før…

Etter….

Så pynta jeg bordet nesten ferdig…..og helt bak der kan du fortsatt skimte tørkestativet 🙂

 

Før…..

 

Etter.

 

Kjøkkenbenker er vel det jeg oftest rydder…..

Til og med kjøleskapet ble ryddet for lapper og rot (Der hang det karakterkort og tannlegeinnkallelse fra 2012)

 

Alt blir så mye triveligere med rene og ryddige kjøkkenbenker…..

Bilder og fornuftige huskelapper fikk henge videre på kjøleskapet…

 

Nok en stol som er blitt til en oppsamlingsplass….

Da den ene timen var over, hadde klokka blitt 00.30 og jula kan bare komme. Jeg er klar!

Da gjenstod bare 2 lange, hektiske og morsomme dager på jobb (samt noen timer på Julaften) før også jeg kunne senke skuldrene og ta julefri.

 

Her hos oss er det pinnekjøtt på Julaften. Det er nå blitt en tradisjon som alle trives med. Etter mange år med stress hjem fra jobb for å skrelle, koke, steke ribbe, medisterkaker, julepølser, sossisser, surkål og rødkål og gudene vet hva….har vi nå utsatt denne julemiddagen til 1.Juledag hvor tiden er bedre til matlaging.

Jeg vet at pinnekjøtt også tar lang tid (4 timer faktiskt) og det er viktig å følge med så det ikke koker tørt men det er Henrik som har dette ansvaret mens jeg er på jobb.

 Pinnekjøtt er bare noe av det beste jeg vet.

Så er det da den ulidelige ventetiden for “barna”…(ja, selv 13 og 16 åringer er små barn denne dagen)

Attpåtil skal det ryddes bort fra bordet og kjøkkenbenker før det blir gaveutdeling. Helt uutholdelig å vente syns de…

Til og med Rolf-Aage våknet fra dyp søvn da pakkene skulle åpnes. Han deltok ivrig med både poter og munn.

Mye kan sies om julegavehysteriet og pengebruken rundt dette. Jeg har ikke tenkt å kaste meg inn i den debatten Der får folk gjøre som de vil og handle utifra sin egen økonomi. Det jeg blir glad for er gaver som er omtenksomme. Til meg er dette gaver som: Pyjamas, gode såper, krem, hjemmestrikkede sokker, matblad, kokebok, hjemmelaget mat, vin eller en god bok. Altså gaver jeg kan bruke og nyte <3

Med pen og personlig innpakning på toppen er det nesten så jeg vegrer meg for å pakke ut og jeg skjønner at jeg har fått enda et alderdomstegn….: Nemlig å ta vare på pent papir, hyssing, merkelappen og pynten 🙂 🙂 Dette gjorde min bestemor også da jeg var liten. jeg skjønte aldri hvorfor da, men det gjør jeg nå 😉

Kjekt å ha du kan nok helt sikkert få bruk for det en vakker dag…..

Ei heller i denne pakken fant jeg det jeg har ønsket meg i mange år…. Nemlig ordensans.. Når ikke jeg har fått det hittil i livet, så spørs det vel om jeg noen gang får det…

Jeg baker ikke 7 slag til jul. Ingen slag faktisk. Jeg er så heldig at andre gjør det. Her er boksene blitt fylt opp med brune pinner, kakemenn, risboller, krumkaker og pepperkaker. Ikke fordi jeg ikke har lyst, tiden strekker bare ikke til. Tiden strekker i grunn ikke til å spise de opp heller. Jeg syns jeg er konstant mett og stinn. 

Derimot kompenserer jeg med hjemmebakte og varme rundstykker til frokost. Det smaker godt til lange julefrokoster.

Mens alle sover lenge våkner jeg tidlig.

Minst 3 timer før de andre. Helt stille i huset, bortsett fra snorkinga til Rolf….  Drikker litt kaffe (og spiser litt dessert fra dagen før) leser og skriver litt blogg. 

 

Når resten av huset våkner blir det frokost. Også her har jeg vært heldig å få både hjemmelaget, sylte, sylteflesk og leverpostei…og mens vi spiser lurer vi på når vi skal spise middag idag? Mat, mat, mat. 

Hønene har inntatt frokosten ute disse dagene og er storfornøyd med den milde vinteren. Spørs hva de syns om det i dag, som snøen har kommet.

Julens “outfit”..

Hjemmestrikkede sokker og hel pysj. Superklar for 3 late dager….trodde jeg. Etter en dag med latskap og stinn kropp, fikk jeg nok av stillesitting.

Det ble ut på tur med kakao og gløgg. Om ikke vi gikk så langt, ble det frisk luft og et hyggelig avbrekk for både 2-beinte og 4-beinte.

Å prøve å få tatt en selfie hvor alle så “normale” ut på likt, skulle vise seg å ikke være  enkelt…… Etter 32 bilder gav jeg opp….

Håper alle har hatt en deilig jul og kost seg med sine egne tradisjoner <3

I natt kom endelig snøen til de som ønsket seg det. Tenker det blir mange glade barn ute idag 🙂 

God søndag og vel overstått julefeiring fra en konstant stappmett Blomsterlise. (fortsatt i pysj)

 

#jul #rengjøring #tradisjoner #bake #mat #veloverstått #fredrikstadblomster #bordpynting #brahma #hønerihagen #korksterrasse #pysj #franskbulldog

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

4 thoughts on “O Jul med hver sin glede.

  1. Herlig innlegg! Godt å se at dere fikk noen rolige dager tilslutt etter en intens førjulstid🎄

  2. Å ja. Jeg henger meg på Mie her… Et herlig innlegg. Og da har julen blitt som dere ønsket. Med kos og mat og glade mennesker! Fortsatt fine romjulsdager til deg og dine <3
    Varme klemmer

  3. Huset på landet: Herre min hatt så treg jeg er på å svare.Både romjulsdager og nyttårsdager er over og godt er det! Kan nesten bli litt lat av så mye fri jeg 🙂 Nå er det bare å glede seg til sommeren Line. I dag skal jeg tørke tomatfrø som jeg skal så til våren :)….skal prøve meg da 🙂 Utålmodig som jeg er, setter jeg stor pris på å kjøpe store og frodige planter med tomater på, men jeg skal gi det et forsøk i år. God helg og klem til deg og din kjære <3

  4. Mie: Såå hyggelig som jeg syns det er med kommentar Mie…, så skammer jeg meg for å være så treg på å svare. Der har jeg virkelig en skjerpings å ta tak i 🙂 God frihelg til deg og Gerbs <3 Idag blir det innekos og god mat her...(dadler med bacon, vet du 😉 ) Klemmm

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top