Dekket og klart….i disse juletider.

Ingenting er vel så hyggelig som å komme til et pent dekket bord!

Sitte rundt et bord som er gjort flid for at akkurat du skal komme. Spise god mat og drikke god drikke i hyggelig selskap. Gamle bekjentskaper, mimre om gamle minner og knytte nye bekjentskaper i hyggelig lag.

Uansett, så skaper et pent dekket bord en god begynnelse på en hyggelig kveld, uansett anledning.

Bord kan dekkes på så mange måter.

Etter snart 15 år med  sølv, velger jeg nå varmere farger og gull igjen… hvem hadde vel trodd det?

Fra det minimalistiske til det overdådige.

Jeg elsker begge deler. Alt til sin tid, men må jeg velge så er jeg nok ikke den minimalistiske typen. Gud bedre som jeg har prøvd!

Jeg får det simpelten ikke til!!

Nå går vi inn i en tid med mye middager, besøk, venninnehygge, juleavslutninger med både symøter og kollegaer…Ja, alt og alle skal tydligvis ha en avslutning i Desembermåned.

Mange bord skal dekkes og mye mat skal serveres.

Daglig har jeg kunder som skal dekke bord til en av disse anledninger.

Det finnes noen fantastiske enkle måter å dekke et bord på. Noe basisdekor i skapet fra år til år og med små og enkle grep vil bordet virke “nytt” ved hvert nytt selskap!

Den absolutte enkleste måten å dekorere et bord på på denne tiden er:

Velg den duken du skal bruke (eller ingen duk), plasser tallerkener der hvor dine gjester skal sitte. Bestikk og glass kan du ta tilslutt.

Kjøp en bunt med bar eller plukk det ute. Klipp det opp i passende biter og dander dette som et girlander i midten av bordet.

Legg så på litt kongler, eller en kongleranke som jeg har valgt.

Så plasserer jeg altfor mye oppå og innimellom der 🙂 lysestaker og lysglass.. Ta fram det du har av smått og stort. Det er utrolig hva vi har i skapet og i kjelleren om vi bare graver og leter litt…..

Bryt med kongler i forskjellige størrelser. Natur og spesielt kongler er et fantastisk materiale å bruke. Både pent og billig, så ikke spar på konglene!

Legg gjerne en liten pynt på servietten……en barkvist, en sløyfe, en kanelstang, knyt en kongle i enden av et tau og surr rundt, et hjerte…. Det er uendelig mye som kan brukes som en liten dekor og som tar opp fargene/dekoren/temaet i resten av bordpynten. Her er det bare å slippe fantasien løs…, eller gå for det trygge: En serviettring 🙂

Gull dekketallerken og sølv på serviset…..vil absolutt “skjære” seg for noen…, det går helt fint for meg! (i mine øyne) Bland, miks og triks.

Jeg mener bestemt på at alt ikke må kjøpes nytt for hver gang. De arva glassene i skapet kan fint brukes, selv om ikke alle glass er like!

Et servise kan mikses med ett annet eller med 2 andre for den sakens skyld.

Mye gull og glitter, så jeg har tonet ned med mye natur og brune lys. Syns det gir en flott kontrast med glam og natur, lave lys og høye lys.

Litt blomster hører også til. Ingen festbord uten blomster og lys. Her falt valget på Chocobear Cymbidium-orkidee. Her får du masse blomster for pengene og kan fordele klokkene utover bordet. Bruk små vaser eller snapsglass……, kutt stilken helt av og legg de rett på bordet (de tåler maaaange timer uten vann), finn noen gamle vinglass i skapet, fyll disse med en “skvett” vann og legg orkideklokken nedi glasset.


 

Dette bordet ble brukt til en venninnelunsj for meg og 4 andre fine jenter. Vi var altså 5 stk til kake & champagnelunsj 🙂
(blåbær&sjokolade mousse, sitronterter, macroner og sjokolade fra Choco Loco.

Tidligere denne uken har vi hatt både kundekveld og julekurs. I den forbindelse ble det også dekket noen bord som jeg har tenkt å vise dere.

Her ble også den samme brune linduken brukt, det samme girlanderet, serviset, glass og lysestaker.

Det eneste jeg byttet var farger på lys, blomster og servietter. Allikevel ble de så forskjellige…..

Altså, det meste er det samme, men uten dekketallerkener. Med røde lys, både høye og lave, ekte røde epler og ny farge på orkideklokkene.

 

Så dekket jeg av alt som var rødt……plasserte brune lys, litt hvite kongler og juleroser som var surret i mose……

Før jeg igjen dekket av lys og blomster og byttet det ut med….

Svibler, hvite lys (både lave, tykke og høye, slanke. Litt ekstra lyslykter i hvitt og sølv. Det er ingenting som lager penere stemning enn blomster og lys.

I butikken står dette bordet dekket nå, den samme brune tykke linduken, en ny girlander, men samme oppbygging. Jeg vil så gjerne at dere skal se hvor lett det er å pynte et bord uten å måtte kjøpe alt nytt for hver gang. Bruk det dere har, men litt penger på blomster og lys. Det gjør virkelig hele forskjellen.

 

Bytt ut “fiskesena” med litt grov hyssing på noen gamle julekuler og bruk de som serviettringer…..

Jeg har brukt juletrepynt her. Tatt av det silkebåndet som hang på og byttet det med litt grov hyssing…. 

Nostalgisk og vakkert? Ikke sant?

Dette bordet står utstilt i butikken. Bare kom å ta en titt.
 

Fortell meg hva du har og gjerne vil bruke og jeg skal med glede hjelpe deg med ditt bord…..

…fyll så på med kongler og gjerne noen epler….så er du der 🙂

 


 

Håper dere har fått litt ideer og inspirasjon til å dekke ditt eget festbord i desember. Om det er julefrokost, lunsj, middag, kvelds, familie, venninne, kollegaer eller lagspillere så er det uansett godt å sette seg til et nydelig dekket bord. Håper dere har tatt poenget mitt med gjenbruk idag. Bruk det dere har, lån litt av andre, dekk gjerne med forskjellig glass og tallerkener, men atter en gang….,  bruk litt penger på lys og blomster!

Det er det som skaper stemning og gjør det store extra……Selv om jeg nok er innhabil der…

 

Det er først når du tenner lysene, at bordet er komplett <3 

 

 

God 2.advent!

“Snartjul” klem fra Blomsterlise <3

 

 

 

#borddekking #jul #pyntebord #fredrikstadblomster #interflora #interfloranorge #venner #godmat #borddekkdeg  #pynt #stæsj #fredrikstad #fredrikstadsentrum  #blomster #lys #esterogerik #edelweiss #edelweiss_norge #instagram:fredrikstadblomster #linduk #facebook: fredrikstadblomster #wikholm #wikholmform #affari 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top