Mat

Milde himmel.., for et brød!!!!

Noen gang våknet på morgenen og angret for at du ikke spiste mer av den gode maten kvelden før????

Det har jeg! Mange ganger! Selv om jeg spiste til jeg nesten sprakk så kan jeg våkne dagen etter å tenke:” At jeg ikke spiste litt til”. Det var jo så godt!

Igår var en sann kveld. Vi var på besøk og fikk blant annet servert deilig, sterk scampi og en nyydelig loff. Skjært i skiver med ost imellom og stekt i ovnen….

Så idag våknet jeg og tenkte, “at jeg ikke tok med restene hjem i veska” 😉 Nei, jeg tenkte at dette må jeg lage!…….i dag 🙂

 

Fram med bakebollen og slenge sammen en loffedeig. La den heve til dobbel størrelse.

I og med at jeg baker på slump så har jeg ikke helt begrep på mengde,ble det stor nok deig til 2 stk loff 😉 

Etter å ha gravd litt i kjøleskapet finner jeg ymse utvalg å fylle loffene med. Mozzarella, babybell, spekeskinke, kryddersmør, hvitløk, soltørket tomat og hold dere fast: Gamle Ole (lukter som fy men den funka som bare det 🙂 )Sterkere lukt i ost, jo bedre er den syns jeg.

Klipte i deigen og stappa ned spekeskinke, gamle ole og kryddersmør i den ene (den måtte være litt barnevennlig til “barnet” på 15 år)

Den andre ble fylt med mozzarella, babybell, hvitløk og soltørket tomat.

Så etterhevet jeg de i ca 40 min….

…før jeg stekte de på 200 grader i 30-40 minutter (litt usikker på tiden her…..Glemte å sjekke klokka. Var redd de skulle bli litt brent på toppen, så jeg la bakepapir over de siste 10 minuttene.

Ja, det må jeg bare si: De ble jo fantastiske! Og smakte himmelsk!

Laga en sennepsdressing av lettrømme og honeymustard pluss litt pepper men den trengte jeg egentlig ikke. Det var mer enn nok gode smaker i brødet som det var.

Loffen ble såå luftig også. Snakk om full klaff på første forsøk.

Sett på makan a? Så enkelt og lett og det er jo bare å bruke det man har i kjøleskapet: Skinke, sennep, ost av diverse slag…mmmmm, sikkert godt med blåmuggost også. Det får bli neste gang. Blåmuggost og litt valnøtter i deigen f.eks…. Ja, altså her er det nok bare å putte oppi det man liker og har tilgjengelig.


 

Ja, da ble det et ekstra innlegg idag. Og dere: Dette bør prøves!

Nå blir resten av kvelden tilbragt ute med pledd, rødvin og en god krimbok (og varmelampe)

Fortsatt god søndagskveld.

Klem fra blomsterlise

 

 

#loff #fyltloff #fredrikstadblomster #korksterrasse #fredrikstad #mat #gjærbakst #stektost

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

7 thoughts on “Milde himmel.., for et brød!!!!

  1. Mittfamilieliv: Hei 🙂 Og det smakte godt! Hva er vel bedre enn nybakt loff og smeltet ost. Bare å fylle i, det du har 🙂 Lykke til og takk for kommentar. :)))

  2. Lise: Takk for det. Ja, det var heeelt nydelig også. Bak i vei 🙂 Veldig enkelt og man har jo alltids et eller annet å fylle med :)) Takk for kommentar. Det syns jeg er hyggelig :)))

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top