Mat

Del II. Tapas, rett og slett! Tilbehøret!!

Hovedrettene la jeg jo ut i går, men vi må jo ha tilbehør.

Det blir ingen komplett middag uten tilbehør!

Det er lissom det som topper hele smaksopplevelsen.Tilbehøret er jo halve greia…eller halve opplevelsen.

Etter jeg la ut oppskriftene i går, tenkte jeg at det var ikke en rett som inneholdt fløte, rømme eller andre meieriprodukter…? Det er ganske utrolig til å være meg, så da konkluderer jeg rett og slett med at: Tapas er sunt!!

Tilbehøret derimot vil nok inneholde en liten usunn bombe eller to, men pyttsann noe fett skal man jo ha 🙂

Mine absolutte faste tillbehør er:

Hummus: Første gang jeg spiste hummus var jeg litt “tjaaa”… andre gangen laget jeg den selv og syns det var veldig godt! Etter tredje gangen måå jeg bare ha det!

SONY DSC
Et helt fantastisk tilbehør jeg kan spise alene med kun foccacia til.

2 bokser med Kikerter, 1 real (toppet) ts kummin, 2-3 klyper salt, 1 hel hvitløk, saften av en sitron, olivenolje og 2 reale ss Tahini (most sesamfrø paste). Fåes kjøpt i velassorterte butikker og innvandrerbutikker.

Bruk halvparten av vannet fra 1 Kikertboks, hell over lill olivenolje (3-4 ss), ha oppi salt, kummin, sitron og tahinien. Kutt hvitløken i små biter eller i en hvitløkmoser og kjør alt i kjøkkenmaskin eller med stavmikser. Syns du den blir for fast, så spe med mer olivenolje til ønsket konsistens. Den skal være litt grøtete og kornete.

SONY DSC

Ha den på en tallerken eller i en bolle og rett før servering sprinkler du på litt olivenolje(der bruker jeg en chiliolje) og drysser på litt paprikapulver.

SONY DSC

Så er det noe av det viktigste med et godt måltid: Nemlig Foccacia:


15 dl hvetemel, 1/2 pk tørrgjær, 4 ss olivenolje, 1 real ts salt, 1 ss sukker, 7, 5 dl lunket vann.

Bland alt det tørre, hell over vann og olje. Bruk kjøkkenmaskin og elt godt. Deigen skal ha en grøtaktig konsistens og skal overhode ikke være fast.

Tilsett litt olje helt mot slutten som”smøres” rundt deigen. dekk med plastfolie og sett til heving 30 minutter.

Hell så deigen over på et bakepapirkledd langpanne, dekk med plastfolie igjen og sett til heving en ny halvtime.
SONY DSC
Hell så over olivenolje, eller chiliolje, trykk forsiktig ned hull i deigen med fingrene. Strø på flaksalt og sett inn i forvarmet ovn på 220 grader. Nederste rille. Når du har satt den inn, skru ned varmen til 200 grader og la den steke i 20-30 minutter.

SONY DSC
Foccacia kan lages med mange forskjellige slags topping. Hvis jeg skal ha det til spekemat eller annen lettvint mat, blander jeg inn 1 pk revet mozzarellaost/cheddar i deigen og bruker fetaost (med oljen som topping). Noen ganger har jeg soltørket tomat og hvitløkspulver på. Her er det bare å bruke fantasien og bruke det du selv synes er godt.

Her er foccacia med mozzarellaost i deigen og fetaost på toppen. Kan spises kun sammens med hummus. Mmmmmm… <3

Ellers er det flere faste tilbehør som bare  være med:

Rosa dressing:

1 boks lettrømme, 1 pose ekte majones, 2 ss tomatpure, 3-4 ss lake fra suragurk, 2 ss dill. Det er det!

16-åringen her i huset elsker denne dressingen til alt, derfor må vi ha den med til absolutt alt av mat!

Så har jeg Ovnsstekte poteter:

Noen ganger når alt skal i stekeovnen og gjerne samtidig, kan det være greit med litt juksemetoder. Derfor koker jeg potetene kvelden før. 2 sånne trebakker med små Amandinepoteter, selvfølgelig med skallet på, fosskokes i 5 minutter, hell av vannet og la de stå kjølig til dagen etter.

SONY DSC

I vinter har jeg fått helt dilla på glaserte poteter med timian, men jeg syns det kan være litt vanskelig å få dette til i stekepanna. Den glaseringa blir veldig fort til “knekk” rundt potetene så jeg har funnet min helt egen vri på hvordan jeg kan unngå dette.
Da gjør jeg følgende; smelt hundre gram melange, hell oppi 1/4 flaske (eller litt til) med Akasiehonning, litt salt og pepper og masse finhakket fersk Timian.
SONY DSC

Bland potetene godt i dette og hell de over i langpanna.
Sett de inn i forvarmet ovn på 220 grader og stek til fargen er pen! Ca 10 minutter 🙂

Før servering sprinkler jeg enda mere flytende honning over og strør enda mere fersk Timian over! Ja, jeg tenkte jeg skulle skrive noe om hvor bra Timian passer til poteter…,som “hånd i hanske” rett og slett! Altså, det jeg egentlig skal frem til er at Timian er en innertier til alt av poteter! Så enkelt kunne jeg skrevet det altså 😉

Tilbake til den ekstra honningen. Det gjør altså ingenting om potetene blir litt ekstra søte, det er mere enn nok chili(Sambal Oelek) i de andre rettene. Helt greit med noe som oppveier litt for alt det sterke.

SONY DSC

Utenom dette så hadde jeg noen små skåler med Ajvar (grillet paprika og aubergine som er moset), små harde suragurker (cornichons), marinert hvitløk og sorte oliven. 

Fetaost i hjemmelaget pesto…(Basilikum, olivenolje, parmesanost, pinjekjerner, litt salt og litt skviset lime) Jeg dropper hvitløken med vilje her, for det er nok hvitløk i et par av de andre rettene. Alt skal ikke smake likt og pestoen blir mere enn god nok uten.


… og..

SONY DSC

…sprøstekte parmesanships (tynne skiver parmesanost, 10 min i stekeovnen på 200 grader, ca 10 min) Følg med, så de ikke blir svidd. Kan også lages litt tidligere på dagen. La de ligge på tørkepapir til de er avkjølt så ikke de blir myke. Serveres gjerne i en liten skål med litt brunt matpapir rundt.

Jeg bare elsker alle mulige småskåler i alle farger og fasonger. Kvitt dere aldri med den type skapfyll. De kan alltids brukes til noe. Telys, servere mat i, ha blomster i, godteskåler, sauseskåler, dressingskåler, syltetøy,kjeks,grønnsaker, tacotilbehør, osv…osv….

SONY DSC
Ooooom det skulle være noen som skulle orke dessert etter dette (lite sannsynlig) så…., lag en drink, en Irish Coffee, server kaffe & cognac, kaffe & baileys (eggelikør <3 til meg… ) eller server noe frukt. Er ikke folk mette etter dette, så får de kjøpe seg en Kebab på hjemveien.. 🙂

., da er det bare å sette på siste maskin, tørke benker og rydde opp…skal det bli frokost  på familien dagen derpå vil jeg starte med kjøkkenet slik:

SONY DSC

Om noen nå ikke fikk med seg Del I, eller “Tapas, rett og slett” som jeg la ut i går, så kan dere lese den her

God søndag alle sammen. Håper sola viser seg idag 🙂 

Klem fra Blomsterlise.

 

#fredrikstadblomster #mat #tapas #foccacia #dressing #hummus #pesto #fondue #tilbehør #buffet #korksterrasse #fabfire #servering #godmat 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

3 thoughts on “Del II. Tapas, rett og slett! Tilbehøret!!

  1. Lene: Hei 🙂 Så hyggelig! Foccacia er godt til alt av dipper og sauser! Er nesten et måltid i seg selv 🙂 Forøvrig er jeg vel litt for glad i all mat, jeg da…. 🙂 Fin kveld videre til deg 🙂

  2. Hei hei 🙂 Helt herlig blogg, og følger deg 🙂 🙂
    Har nominert deg til Liebster Award. Ta en titt innom min blogg, mmanum.blogg.no og se hva det går ut på.
    Ha en fin, fin kveld videre. Hilsen Marianne

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top