Høflig eller ikke høflig……? That’s the question

Nå var det med nød og neppe at jeg måtte bli igjen i Italia et par ekstra dager, men i siste liten kom jeg med flyet 🙂 Ikke det at jeg ble stresset på noen som helst måte på den tanken, men det var en tydelig misfornøyd ektemann jeg dro hjemover med… Det får komme til slutt, først tar vi alt det hyggelige mens alt bare var glede, alle var ved godt mot og stemningen var på topp.

Henrik hadde et ønske om en ny Italiatur mens flyplassen på Rygge fortsatt er i drift.. Kort vei til flyplassen, drøye 2 timer i lufta, 10 minutters kjøring og vips er man fremme på et nydelig sted. Altså Bergamo i Italia.

Denne gangen leide vi en leilighet med to soverom og vårt eminete reisefølge som er minst like sosiale som oss syntes dette var en glimrende måte å tilbringe en langhelg på. Felles leilighet, 2 soverom, 2 bad, uteplass og egen hage.

Leiligheten heter Porta Dipinta House og ble booket gjennom Booking.com.

Nydelig leilighet, sentralt i gamlebyen i Bergamo, fullt utrustet kjøkken og…

…deilige senger. Dog var det dobbeldyne….det funker dårlig mellom Henrik og meg. Så den kampen vant jeg, for å si det sann…

Som alltid i Bergamo…, vakker utsikt fra toalettvinduet 🙂

Vi var en raskt tur på toppen med banen, men med litt få spisesteder og midt i lunsjrushet valgte vi å dra ned til gamlebyen igjen og ta lunsjen på vårt faste sted. Jeg har ingen anelse om hva den restauranten heter, vi kaller det bare for “Mamas”. Vi var de eneste som fikk sitte igjen mens de stengte for en “riposo” (altså det samme som en siesta). Da stengte de restauranten i en time hvor personalet samlet seg til et felles måltid og en times sosialt samvær. En annen dag vi kom og det var helt fullt, tryllet de raskt frem et bord og sa: “Dere har jo tross alt reservert” 😉  (Vi hadde overhodet ikke reservert) Klart, at får man et slikt godt forhold til personalet og stedet..velger man jo det om og om igjen <3

Så om du er på tur i Bergamo, så er dette siste stoppested i gågaten i gamlebyen før buen… Se etter de oransje dukene 🙂 Dere vil forstå når dere kommer dit. Og for all del, hils til “Mama” fra oss 🙂

Forøvrig var det på dette stedet jeg av høflighet drakk de 4 likørene som gjorde at klokka på armen min begynte å sakne…..det kommer etterhvert.

Italia er bare  pent! Vakkert landskap, grønt og frodig, utrolig sjarmerende hus og bygninger og er du interessert i kunst, kultur og historie finnes det mengder med museum, landemerker, kirker, katedraler og steder du kan oppsøke. Jeg tror hver eneste bygning i gamlebyen har en historie om man bare er interessert og spør lokalbefolkningen.

Kirker, tårn og severdigheter gjorde vi oss ferdig med første og andre gangen vi var her, så denne gangen var det ren nytelse og hygge som var formålet.

Gang på gang blir jeg sjarmert i senk av disse vakre murhusene med skodder og blomsterkasser, sjarmerende dører og de vakreste hager.

Uansett gamlebyen i Bergamo er en usedvanlig vakker og sjarmerende plass.For deg som ikke har vært her tidligere så deler jeg det inn i 3 deler.

Du har Bergamo by. Selv nå på vårt 3. besøk har jeg aldri hatt et ønske om å besøke selve byen. Om du nå velger deg et hotell der, så går det en bane rett opp til gamlebyen..altså:

Bergamo Citta Alta. Det er her sjarmen, de vakre husene, den flotte utsikten og de trange brosteinsgatene er. Vil du unngå for mye turister så gå inn i en sidegate til høyre eller venstre et eller annet sted… Du kan umulig gå gæærnt for så stort er det ikke 🙂

Meen, så finnes det altså en bane til som går enda høyere opp. 

Har overhodet ingen anelse om hva det heter der, men det er nok bare å spørre seg frem. Da kommer du helt opp på toppen. Der er det to spisesteder (som jeg vet om hvertfall), en utrolig utsikt….nesten så man mister pusten og absolutt verdt et besøk.

Det går fint å gå opp også, men for oss (meg) med under middels kondisjon vil jeg anbefale taubanen opp også kan du heller ta beina fatt og gå ned igjen… Vakker utsikt og fantastisk flott med sine gamle sjarmerende hus og fantastiske frodige hager. Dessuten så finnes det minst et sted du kan nyte en kald drikke på vei ned igjen… (eller du kan ta banen ned igjen også)  ………….. Sørg for å ha nok lagringsplass til bilder. Du vil garantert knipse mange!

Er du litt over gjennomsnittet interessert i hage og blomster finnes det også en Botanisk hage du kan besøke.

En kveld overrasket Line oss med hyggelig kveldsmat i bakgården. 

Da hadde hun sneket seg unna og handlet inn deilig Italienske spesialiteter tidligere på dagen.

Nydelig skinke, lokale oster, oliven, foccacia….og vin selvfølgelig!.

Med tente lys, deilig temperatur, hyggelig stemning, mat og vin…..
 

….kan jeg fortsatt ikke skjønne at formen min dagen derpå (altså hjemreisedagen) var så bedrøvelig! Nå i ettertid, lurer jeg på om jeg kanskje brygga på noe,jeg….

Siste dagen opprant med skyfri himmel, strålende sol og nydelig temperatur.  

Flyet gikk ikke før på kvelden så etter frokost, pakking og utsjekking var det å rusle avgårde igjen. Vi skulle jo ha lunsj og selvfølgelig “et must” for meg å handle med ost hjem.

Jeg bestiller jo alltid et ekstra kolli på vei hjem må vite, kun for å få med meg nok ost. Så her skulle det handles, ja

Turen endte selvfølgelig hos “Mama” og lunsjen ble inntatt der.

Men så var det denne “influensaen” jeg brygget på da… Etter en stund måtte jeg bare ut å gå litt. Frisk luft og fart på beina hjelper alltid…(har jeg hørt)

Fant meg en blid kamerat som jeg delte litt nøtter (og en” mojito to go”) med….

….og etter det, merket jeg at gåturen hadde hatt god innvirkning på både humør og lavt energinivå. (Sann i ettertid tenker jeg at det var den Mojitoen som gjorde utslaget på akkurat det)

Så da var det bare å gå tilbake til “Mamas” med litt lettere skritt, friskt humør og ved godt mot for resten av ettermiddagen.

Så skjedde det altså at det gikk litt gæærnt. Ikke mye, men litt..

For før vi fikk dra (selvfølgelig med driks på bordet og kyss på alle kinn), fra “Mamas” ble vi servert en gratis drikk, snaps, avskjedsdrikke…(kall det hva du vil)

Så 4 stk Limocello-likører (sitronlikør) kom på bordet…som ingen var videre lystene på. Ansvarsfull og høflig som jeg er…syns jeg ikke vi kunne gå derifra uten å drikke den opp! Åsså jeg da, som egentlig ikke liker “raske” drikker! Så da “tok jeg fire pinner for landet” jeg, bare sånn for høflighetens skyld..

Dumt! Ille dumt!

Og mens to likører i hvert bein begynte å gjøre sitt inntog, hadde vi fått det travelt med å komme oss nedover gaten og til drosjen som ventet.

Men vent et øyeblikk her…!  Formaggio!!!!! Jeg skulle jo kjøpe ost! Mye ost!!!

Nesten nede ved plassen hvor taxien ventet ……, var det bare å legge veska godt på tvers av magen, ta helomvending, sette inn ekstragiret og starte oppoverstigninga i raske og meget lange skritt! Jeg kan virkelig kunsten med å gå raskt, skal jeg bare si!

Her var ingen tid å miste, det var bare å skritte ut. I godt driv med lange skritt og 2 likører i hvert bein nærmest fløy jeg gjennom gatene med syvmils-joggesko og helt opp i enden igjen hos min faste ostehandler. Mens jeg higet etter pusten for å klare å uttale ordet ost… oppdaget jeg til min forferdelse at butikken var stengt!!! Krise!!

Jeg trykka nese, munn og kjaker godt inn i glassruta og der.. der inne i mørket stod min Italienske Casanova, min vakre, flinke ostekjenner og vinket til meg <3

Selvfølgelig fikk jeg komme inn bak låst dør og her var jeg nå mutters alene med min Italienske ostecasanova <3

Private shopping. Det vet jeg foregår i kongelige og celebre kretser…åsså meg da 🙂 Kan det bli bedre, tenkte jeg.. (da).

Tørst som jeg var spurte jeg ydmykt og pent om han hadde en iskald øl jeg kunne få kjøpt (jeg hadde tross alt nesten løpt Bergamo maraton) …….hvorpå han raskt var på bakrommet og kom ut med…… en flaske iskald hvitvin.

En flaske altså!! Åsså jeg som fra før av sliter med høflighetsdrikking…..ikke er jeg glad i hvitvin heller. Så sant det ikke er en Chabilis som kiler i munnvikene og er tørr som sand i Sahara.

…men tørst var jeg og vina smakte nydelig, så da var det bare å starte på smaking av ost….og drikke vin, kjøpe ost, smake ost, drikke vin….osv..

Gudskjelov at vi akkurat hadde fått vakumeringsmaskin i gave. det var bare å snurre osten inn i folie og stappe ned i poser…

(Vanligvis vakumerer de også for deg) men det hadde jo ikke jeg tid til…

…det var bare å snøre fast syvmilsstøvlene og starte min hasardiøse ferd nedover i Bergamos brosteinsgater….mot taxien som ventet …på overtid.
Beklageligvis slo mine høflighetsprinsipper inn for 2.gang denne ettermiddagen…så vinflaska var selvfølgelig blitt tom og beina mine “surra” og gikk liksom litt på egenhånd.

Det gikk nok ikke så raskt som jeg trodde…. Reisefølget mitt var ikke videre imponert da jeg omsider dukka opp nynnende på “Diggiloo diggiley, himlen öppnade sej, det er knapt man sina ögon tror….trala la la la…och jag börjar nestan sveva-va i mina sjumilsjoggeskor…bærende på to tunge, velfylte poser med ost….

Sta og egen som jeg er (sier Henrik da…) surra jeg meg litt bort på flyplassen også…, såvidt jeg rakk innafor døra på Ryanair flyet SOM GIKK ET KVARTER før tida. Så heller ikke her føler jeg det var kun min skyld at det var like før jeg fikk et par ekstra fridager i Italia…. (… bare fordi jeg absolutt skulle finne røykerommet og kjøpe makroner i siste liten) 

Uansett, flyturen gikk fabelaktig. Akkurat som jeg ønsker. Jeg sov min søteste søvn avSLAPPet og fin…(det kan diskuteres, sier Henrik)

Akkurat slik en flytur bør være 😉

Vel hjemme var det bare å pakke opp osten, dele de i passende forsvarlige stykker og vakumere de.

 


 

Så til syvende og sist ble det 11 kg ost…sånn helt på tampen 🙂

Ikke rart det gikk med en hel flaske hvitvin i prøvesmakinga da?

Og om dere tror at Henrik fortsatt er slapp (les: grinete) over kjærringa si (bare fordi jeg surra litt lenge med ostecasanovaen og bittelitt på flyplassen)….så kan jeg fortelle at det er han IKKE 🙂 

Moralen er uansett: Ikke vær for høflig! Det kan  faktisk gå gæærnt! (Ikke alle som har en så tålmodig kæll som meg)

Høflig eller ikke høflig? Hva tenker du?

 

Arrivederci (På gjensyn…eller: Ha det så lenge)

 

Klem fra Blomsterlise

 

 

#bergamo #italia #bergamoitalia #bergamoitaly #italy #ost #formaggio #bergamocittaalta #portadipintahouse #fredrikstadblomster #blomsterliseblogg #tur #ferie #weekendtur #weekend #godmat #godtselskap #godevenner #ferie #rygge #ryggeflyplass #ryanair #blomsterlise #flyskrekk #finereisevenner #lineogjarle

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

5 thoughts on “Høflig eller ikke høflig……? That’s the question

  1. Skjønner jo godt at du er så høflig mot de flotte folka,jeg hadde ikke klart noe annet.Men du får finne på en eller annen alergi neste gang,så du slipper å drikke greiene…Det var jo en aldeles nydelig leilighet dere hadde,og ostedisken..Ja den hadde ihvertfall Beate misunt deg 😉

  2. Hei så fint at du fikk en week end tur til italia ,det er jo litt slitsomt å streike.med al den herlige osten ognoen av dine spesielle brød oppskrifter og sikkert noen flasker med god rødvin er det jo klart for et streike møte, gutta dine er sikkert happy med vann og brød og masse rene klær og ryddige rom. Ha en fin uke lyngbo

  3. Lyngbo: Guttene er så fornøyde om dagen såh :)… for streiken er jo som vanlig avblåst 🙂
    Som den vanligvis blir 😉 Eldstegutten her i huset derimot, var strålende fornøyd med med tur, god mat, drikke og konas fulle oppmerksomhet 😉 Håper alt står bra til med deg også og flott og fin høstuke til deg og 🙂 Takk for alltid hyggelige kommentar 🙂

  4. Marianne: Ja, er no dritt det vet du, Marianne…og ikke kunne klare å si nei 😉 Og tenk at jeg liker hverken sprit eller snaps, så klart det gikk gæærnt 🙂 Fikk toppa hele morroa med ei fl hvitvin også så kan du jo selv tenke deg 🙂 Leiligheten var kjempefin og absolutt og anbefale om flere reiser sammen. Har du ikke vært der ennå så anbefaler jeg absolutt en tur! Hils Beate og klem til dere begge 🙂 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top