Det er dejlig å være norsk i Danmark!

I dette flotte huset i Danmark har vi akkurat tilbragt en ukes ferie..

Med 3 uteplasser, 9 utgangsdører, baderom og soverom overalt, tok det meg faktisk 2 dager bare å bli kjent i huset.

2 familier, altså 4 voksne, 3 stk mer eller mindre store (selvutnevnt) gutter og en danskfødt hund klare for en ukes hygge.

Soverommet vårt, med stor himmelseng og med lys i himlingen og tilhørende eget stort spabad…

…som skapt for romantikk ❤

….eller ikke! 

Nei, her har vi sovnet så fort hodet har landet på puta. Merkelig det der…at det går an å bli så sliten av å gjøre ingenting. Ferie gjør meg rett og slett trøtt og lat…  Så her har vi vært tidlig i seng-og tidlig opp. Opp om morran for å stå i kø hos bakeren. Så lang kø at den gikk flere meter ut av butikken og bortover fortauet. Hva gjør man ikke for varmt brød og ferske wienerbrød til frokost (eller morgenmad, som de sier)?

Frokosten setter standaren for mye matprat og planlegging av nye måltider. Innimellom tygg av rugbrød med lun leverpostei, frikadeller og ribberull planlegges gjerne neste måltid…og det neste…og det neste der igjen 🙂

Ikke veldig vanskelig å bli inspirert når butikkene ser slik ut…

Et besøk hos Slagtær’n er en opplevelse for alle sanser. Og når du finner et glass med reker fra Engelsviken Canning er jeg jo så patriot at jeg må lage noe med det…

…så da ble det Gambas Pil pil med reker fra Engelsviken og foccacia med ost som nesten “rev” ned kjøleskapet. “Sterke Torvald” het osten. Fantastisk navn på en fantastisk ost og utifra navnet kan dere vel bare ane odøren som fylte rommet hver gang kjøleskapsdøren ble åpnet…

(Et litt for godt stekt brød og bilde av maten ble tatt da det var halvspist. Fort gjort å glemme seg bort når Cavaen er iskald og sola skinner)
….vi har spist havets delikatesser fra “Fiske og røgeri forretningen.” Selvfølgelig nystekt rødspette med remulade, smørstekte kartofler med urter. Røkt ål, ørret, laks og varme fiskefrikadeller. Umulig å være i Danmark uten å spise dette. Vi har hatt svinekam med sprø svor og rødkål, lun leverpostei med sprøstekt bacon og sprøstekte champignon…både med og uten crème fraiche….og vi har hatt Italiensk aften….

Og selvfølgelig har vi grillet! Pølser, hamburgere og kjøtt i alle marinerte varianter. Når jeg tenker etter på alt vi har spist skull’n tro vi hadde vært her i flere uker.

Vi har prøvd ut vinen vi fikk smaksprøver på….og den smakte godt!

Hadde noen fortalt meg at Danmark er et mekka for bruktmarkeder og loppis, ville jeg ha kjørt varebilen…eller to biler…tenk alt det fine jeg fant som ikke fikk plass..

For meg med kjærlighet til alt som er gammelt og brukt var det rett og slett en smerte å gå forbi alt det flotte med sjel…men som vi umulig kunne få med oss i bilen.

Når jeg fant disse to gamle dørene her, var jeg på nippet til å la ungene bli igjen i Danmark og la dørene få bli med hjem istedet.

For ikke å snakke om denne blytunge jernpotta…

Tipper jeg ikke hadde fått medalje for “Årets beste feriemamma” da gett!

Så selv om jeg kan se for meg denne dobbeltdøra i et framtidig drivhus, måtte jeg motvillig gå videre med sorg i hjertet og en furtegeip som nesten subba i bakken.

Henrik prøvde til og med å finne en butikk som solgte takgrind til bil…, uten hell. Men, han skal ha for forsøket da 🙂

Det er nesten så jeg blir sur på nytt bare av å se bildet av dem igjen….

..noe småtteri som derimot fikk plass i bilen, ble innkjøpt.. 

..en gammel knaggrekke, et par gamle ildfaste skåler, gamle smørkniver, æbleskiveformer,en gammel vannkanne, en nydelig gammel boks og noe annet småtteri.

Selvfølgelig plassert “where it was ment to be”….

..I hagen vår 🙂

Guttene (eller ungene..som jeg sier) har kosa seg med bading innendørs i dårlig vær, på stranda i godvær…og på Fårup Sommerland.


Bilde tatt på stranda i Blokhus. Litt skummelt med bølger og understrømmer syns jeg og holdt meg derfor til min daglige dusj og et spabad i ny og ne 🙂

Rolf-Aage som faktisk er født i Danmark har hatt det som plommen i egget og absolutt følt at han har vært “hjemme” 🙂

Storfornøyd med å være i sitt fødeland, masse godbiter under bordet og enorme mengder med kos <3

Med vekslende vær og mye vind i starten, ble uken avsluttet med sydentemperatur.

En smule solbrente, mette og fornøyde fikk vi en fantastisk avslutning med fergetur i strålende ettermiddagssol og den svenske skjærgården på sitt flotteste.og mest sjarmerende. 

Vel hjemme var det bare å pakke ut fra en fullstappet bil, låse badevekten inn i et skap, sette igang vaskemaskin og krype ned i sin egen seng!

Samme hvor deilig det er i Danmark og med ferie, er det ingenting som å sove i sin egen seng……og å være tilbake til hverdagen igjen.

Borte er flott, men hjemme er absolutt best! 

Nå er det jobb noen uker til før den årlige ferieuken med “hustruene og lille due.” I år går turen til Kokkari.

Fortsatt god sommer til dere, ferierende eller arbeidende 🙂

Søndagsklem fra Blomsterlise 🙂

 

#danmark #blokhus #franskbulldog #rolf #mat #ferie #fredrikstad #fredrikstadblomster #hage #brukt #antikk 

 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

9 thoughts on “Det er dejlig å være norsk i Danmark!

  1. Høres ut som en fantastisk tur 🙂
    Eg blir også litt stresset over alle gamle “godbiter” eg ikke får med meg hjem når eg er i Danmark.
    Ha en fin søndagskveld 🙂

  2. Hei,sikkert en begiivende srik uke morsomt med ferie,for en del år tilbake var jeg på skrotferie i kjøbenhavn i noe som het ravnsbo rg gade masse lopper l og mye. Skrot å kjøpe med hjem ikke noe magasin du nor for meg da ,slepte og dro på sekk og koffert med mye rart skulle jo ha det med på båten tilbake til oslo,men gøy var det barnebarn har dratt fra ferie øya for denne gang så nå er det bare å vente påde lgjen til neste uke.ha en fin j obbeujke

  3. Så koselig ferie du har hatt. Ja det er litt trasig å ikke få med seg noe en virkelig ønsker å ha med. men det var mange flotte ting du fikk med deg. Å gå på loppis kan være veldig kjekt. Koser meg også når jeg er i Danmark.
    Ønsker deg en fin dag

  4. Det så ut til å ha vært en deilig ferie.
    Og de bruktbutikken i Danmark har jeg hørt om. Og det var nok mange godbiter der. Men ærlig talt, Lise… Henger da? Hvorfor kjøpte ikke Henrik en henger? Noen ganger lurer jeg på deg altså. 😉
    Og ble det ikke mat med hjem? Ikke en bitteliten ostebit engang? Hmmm… Rare greier.
    Det ser ut som om dere har hatt en strålende ferie. Med deilige dager og mye kos. Maten er jo så utrolig god i Danmark. Og kokkefrua i deg tryller jo frem de beste retter. Det må bli bra det da.
    Klem fra Carola.
    (Jeg er SÅ bra at du kan ikke høre forskjell en gang!) :-))

  5. Marianne: Hei hei 🙂 Det var absolutt en flott tur og med fantastisk reisefølge…, men selv nå etter å ha vært hjemme noen dager irriterer det meg fortsatt med de grønne dørene 😉 ..
    ..og alt det andre fine, gamle jeg fant men som ikke fikk plass….
    Så det er vel bare å ta en tur til…en gang 🙂

    Fortsatt god uke til deg 🙂

  6. Lyngbo: Hei igjen og takk for alltid koselig kommentar fra deg 🙂
    Ja, guri malla så mange godbiter det var å få kjøpt der nede! Hadde jeg bare visst det. Og hadde jeg bare hatt mere plass eller større bil….
    Vi var jo hvertfall heldig som hadde bil!
    Uka er jo halveis alt så da går det fort mot helga igjen.

    Kos deg med barnebarna dine og god helg 🙂 🙂

  7. tepausen.blogg.no: Hei hei 🙂 Ja, Danmark er flott! Aldri hørt om noen som ikke har likt seg der…men ingen har fortalt meg at Danmark er slikt et bruktfunn-paradis 🙂
    Nå vet jeg det til nestegang-for det blir absolutt flere turer dit.
    Fortsatt god uke og god helg til deg :)…og for alltid hyggelig kommentar 🙂

  8. Huset på landet: Ferien var deilig ja og det bærer kroppen og badevekta preg av…
    Var absolutt inne på tanken om henger Line.. Var igrunn inne på å ringe deg og be deg komme med stoooor varebil OG henger!. Lurer på meg sjøl stadig vekk jeg 🙂 🙂
    Men nå lurer jeg på deg: Selvfølgelig ble det mat med hjem! Masse deilig mat…og drikke! Det skal du få se bilde av 🙂 Da ler du nok godt :)))

    Gleder meg til helga med dere…og om du er minst like bra til å synge Carola som meg så skal disse kællene få litt av en showhelg 😉 Deg, meg og Carola MariA må bli en suksess <3

    Nyt feriedagen så sees vi snart <3

    Klemmer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top