Eggløsning og andre løsninger…. som kommer med våren…

Nå har hønene begynt å verpe egg igjen. Det tar jeg som et sikkert tegn på at våren virkelig er godt igang!

For dere er det nok bare bilder av egg, men jeg ser vår, lengre dager og lysere tider!

Det er nemlig det hønene trenger for å starte eggproduksjon etter en lang og mørk vinter.

Det er noe eget med det å hente inn ferske egg hver dag og se disse våryre hønene som tripper, kaklende rundt på gresset. Minst like lykkelig over den milde temperaturen og sommeren som nærmer seg, som det jeg er!

Med lysere dager og flere lystimer i døgnet kommer eggproduksjonen igang og det å hente inn ferske egg hver dag…det er hverdagslykke det!

Vi er ganske like vi! Hønene og jeg! (Det er Henrik sine ord, altså) Når de starter med eggproduksjon (altså om våren), starter jeg med ideproduksjon. Han mener jeg kakler om alt jeg har lyst til å gjøre og alt jeg drømmer om å få gjort. Det jeg selvfølgelig mener er jo alt vi må gjøre, alt vi burde gjøre og så kan vi gjøre alt jeg har lyst til og drømmer om å få gjort… 🙂 Skjønner?

SONY DSC
Her er de ute å sprader…. Hanen som ikke har annet navn enn Klodrik, det hadde dere skjønt om dere hadde sett han gå rundt. Denne store hanen har større føtter enn jeg har never. Snubler seg bortover for å passe på høneflokken sin og jager de trygt inn og hjem om det blir fare på ferde (hønsehauken)

Se så flott jeg er…og snill som dagen er lang.

Hils på Gerd (til høyre) og dattera Ruth (altså, til venstre) Gerd er den eldste høna vår…  Og hvis noen trodde det eneste fornuftige med høner er eggproduksjon, så kan jeg fortelle at vi ikke har hatt en eneste brunsnegle siden før vi fikk høner. Hønene spiser larvene før de rekker å utvikle seg. Dessuten rydder de all mosen vi har i plenen, så om et par uker nå kan vi bare rake vekk all mose og plenen blir pen og mosefri igjen. Samtidig er de så snille at de gjødsler mens de jobber 😉 Arbeidsmoral det!

SONY DSC

Med våren så kommer som jeg tidligere har nevnt, mine fantastiske ideer også 😉 Til Henriks store fortvilelse! Jeg har hatt god tid gjennom vinteren til å se på hagebilder, samle inspirasjon, drømme og…planlegge 🙂 Men der jeg er god på teori og å se muligheter….er Henrik god på praksis og å utføre mine (ikke så godt) planlagte prosjekter. Noen ganger er han heller ikke helt enig i ideene mine, men med litt kvinnelist går han med på de fleste….om enn litt motvillig.

Det er ikke det at han ikke gidder å gjøre noe, men der jeg sier: “så kan vi bare….” …så vet han at det vil bli myyye mere jobb enn hva jeg tror! Jeg liker enkle løsninger, jeg! Henrik liker at det blir gjort ordentlig! Jeg syns alt skulle vært gjort igår, mens Henrik vet at “ting tar tid” om det skal bli solid.

Ja, ja, tålmodighet er en dyd har jeg hørt…

Et av vårens prosjekter er dette!

SONY DSC

Dette er spisebordet vårt om sommeren… Vi har flere sittegrupper og avdelinger, men dette er det stedet som egner seg best til å spise. De andre sittegruppene er lave eller bare ikke egnet til å spise ved. Så da spiser vi her og flytter oss til et litt hyggeligere sted etter maten.

Dette skal det bli en slutt på nå! Her vil jeg (les Henrik….han vet det bare ikke ennå) lage en ny spiseplass med riktig høyde, sittebenker og bord som gjør det penere og triveligere å bli sittende…også etter at maten er fortært.

Problemet mitt nå, er hvilken stil jeg vil ha…. Gammelt og rustikt eller bohemsk og fargerikt?

Det blir nok en miks av gammelt og rustikk. Det er det som ligger mitt hjerte nærmest. Jeg ser akkurat for meg hvordan det vil se ut. Jeg må bare få Henrik til å se det samme som meg. Jeg har noe gammelt bølgeblikk som skal brukes og jeg har disse staurene.

Det er utgangspunktet…..resten får komme av seg selv….

SONY DSC

Jeg skal uansett ta bilder underveis så dere får se resultatet. 

Nå har dere jo sett det bedrøvelige utgangspunktet….det kan jo ikke bli verre.

Skal se om vi ikke allerede kan få begynt så smått idag 🙂 Da er det bare å håpe på oppholdsvær i hele dag 🙂

God søndag! Ute eller inne 🙂 🙂

 

Klem fra Blomsterlise

 

#hage #fredrikstadblomster #høner #hønerihagen #uteplass #uterom #miljø #boligfelt #fredrikstad #korksterrasse #brahma #staur #bølgeblikk #blomster 

 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

8 thoughts on “Eggløsning og andre løsninger…. som kommer med våren…

  1. tepausen.blogg.no: Hei hei 🙂 Takk, så hyggelig å høre 🙂 Jeg er nok en egen bloggkategori: Søndagmorgenblogger 😉 Takk for hyggelig kommentar. Nå kommer sola her, så da tar jeg med en boks mais ut og gir hønene frokost 🙂 God søndag til deg også 🙂 🙂 Hilsen Lise

  2. Ingeborg Sofie: Takk for det 🙂 Jeg og er veldig imponert over han…av mange grunner 😉 Ikke bare bare å holde ut med mine “enkle” løsninger så han fortjener litt skryt innimellom 🙂 God kveld videre til deg. Hilsen Lise

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top